احتمال تداوم پاسخ سلول های ایمنی بدن به واکسن کرونا تا سال ها پس از تزریق

به گزارش آیان کتاب، تازه ترین مطالعات دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا احتمال تداوم پاسخ سلول های ایمنی بدن به واکسن کرونا را تا دهه ها تایید می نماید.

احتمال تداوم پاسخ سلول های ایمنی بدن به واکسن کرونا تا سال ها پس از تزریق

به گزارش خبرنگاران، بر اساس مطالعه محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا، واکسن های Messenger-RNA (mRNA) علیه ویروس کرونا که باعث کووید 19 می گردد، واکنش سریع و قوی سلول های T سیستم ایمنی را ایجاد می نماید که به زره سنگین سیستم ایمنی بدن معروف است. اگرچه مطالعات اخیر در خصوص واکسن ها بر پاسخ آنتی بادی متمرکز است، پاسخ سلول T هم منبع مهم و بالقوه با دوام تری از حفاظت است، با این حال تا به امروز اطلاعات کمی در خصوص پاسخ سلول T به واکسن های کووید 19 گزارش شده است.

در مطالعه تازه، که در مجله Immunity منتشر شده است، محققان پاسخ سلول های T را در 47 فرد سالم که دو دوز واکسن mRNA دریافت نموده اند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

نتایج جزئیات پیچیده نحوه واکنش سلول T به این واکسن ها را آشکار می نماید و بر اهمیت دوز دوم برای افرادی که سابقه کووید 19 ندارند تاکید می نماید.

با این حال یافته ها نشان داد در افرادی که سابقه کووید 19 دارند، پاسخ سلول T پس از اولین دوز واکسن قوی بوده است اما پس از دوز دوم افزایش قابل توجهی نداشته که ممکن است پیامد هایی برای تزریقات احتمالی در آینده داشته باشد.

دکتر جان وری نویسنده ارشد این مطالعه و رئیس بخش داروسازی سیستم ها و درمان های ترجمه ای و مدیر موسسه ایمونولوژی پن در دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: اگر می خواهیم تصویری کامل از پاسخ واکسن برای کسانی که به کووید 19 مبتلا نشده و کسانی که از بیماری بهبود یافته اند، داشته باشیم، سلول های T را هم در نظر بگیریم. نه فقط آنتی بادی ها را.

آنتی بادی ها پروتئین های چنگکی هستند که به وسیله سلول های ایمنی به نام سلول های B ترشح می شوند. آن ها می توانند محکم به ساختار های ویروسی خاصی در سلول های آلوده به ویروس متصل شوند.

سلول های T بعلاوه دارای گیرنده های آنتی بادی هستند که اتصال محکم به ساختار های ویروسی خاص را امکان پذیر می نماید، اما آن ها سلول های کامل هستند که بعضی از آن ها به نام سلول های T قاتل، قادر به کشتن مستقیم سلول های آلوده به ویروس هستند؛ بنابراین سلول های T از دیرباز به اسم زره سنگین سیستم ایمنی در نظر گرفته می شوند.

مطالعه پاسخ های آن ها به واکسن ها نسبت به پاسخ های آنتی بادی دشوارتر است، بنابراین اطلاعات کمی در خصوص این پاسخ ها از جمله در خصوص کووید 19 وجود دارد.

محققان پاسخ سلول های T به واکسیناسیون mRNA را در 36 فرد سالم که سابقه کووید 19 نداشتند و 11 نفر که قبلا از کووید-19 بهبود یافته بودند، به طور دقیق مورد آنالیز قرار دادند.

در گروهی از شرکت نمایندگان که قبلا کووید 19 نداشتند، دریافتند که اولین دوز واکسن باعث واکنش سریع و قوی سلول های T یاری نماینده به نام سلول های T4 CD4 شد، بعضی از آن ها به پاسخ آنتی بادی یاری می نمایند، در حالی که بعضی دیگر تکثیر را تحریک می نمایند.

سلول های T قاتل CD8 نقاط قوت آن پاسخ های اولیه سلول T CD4 را که عموما قدرت بعدی پاسخ های آنتی بادی و سلول های T کشنده بود، پیش بینی می کرد.

با این حال، سلول های T قاتل تمایل نداشتند تا بعد از دوز دوم واکسن در تعداد زیادی ظاهر شوند که این امر اهمیت دوز دوم را برای افرادی که سابقه کووید-19 ندارند، تایید می نماید.

در مقابل، در گروه قبلی، سلول های T یاری نماینده و کشنده مخصوص ویروس کرونا قبل از اولین دوز به طور قابل توجهی وجود داشت. پس از دوز اول، تعداد سلول های T تا حدودی افزایش یافت اما پس از دوز دوم افزایش قابل توجهی نداشت.

نتایج بعلاوه نشان داد که پاسخ سلول های T در هفته های پس از واکسیناسیون mRNA شامل انواع سلول های T است که معمولا به وسیله عفونت طبیعی ایجاد می شوند و به طور کلی، عفونت ویروسی طبیعی قادر به القاء محافظت از سلول های T است که سال ها و حتی دهه ها به طول می انجامد.

وری می گوید: ما باید مطالعات بعدی را برای تایید طول عمر پاسخ سلول T به واکسیناسیون انجام دهیم، اما نتایج ما در اینجا این ایده را تایید می نماید که این پاسخ می تواند طولانی مدت باشد.

منبع: خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 704

به "احتمال تداوم پاسخ سلول های ایمنی بدن به واکسن کرونا تا سال ها پس از تزریق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال تداوم پاسخ سلول های ایمنی بدن به واکسن کرونا تا سال ها پس از تزریق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید