مشخص تکلیف های سفیر آمریکا در لیبی، صدای مقامات این کشور را درآورد

به گزارش آیان کتاب، پس از اظهارات سفیر آمریکا درباره عملکرد شرکت ملی نفت لیبی و وزارت نفت این کشور، وزارت نفت و گاز لیبی سخنان این مقام آمریکایی را محکوم کرد و آن را تلاشی برای ایجاد چنددستگی در لیبی خواند.

مشخص تکلیف های سفیر آمریکا در لیبی، صدای مقامات این کشور را درآورد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رسانه های لیبیایی گزارش دادند که اظهارات ریچارد نورلند سفیر آمریکا در لیبی درباره مسائل داخلی این کشور باعث عصبانیت مقامات لیبیایی شده است.

صفحه توئیتری سفارت آمریکا در لیبی اخیرا به نقل از سفیر این کشور نوشت: بهروری فنی شرکت ملی نفت [لیبی] یک دارایی خالص برای این کشور است به همراه متعهد شدن وزارت نفت لیبی به استفاده از این منافع برای تمام مردم این کشور.

بر اساس گزارش امروز (شنبه) پایگاه خبری بوابه افریقیا، وزارت نفت و گاز لیبی به این اظهارات سفیر آمریکا واکنش نشان داده و آن را مداخله واشنگتن در امور این کشور، نقض حاکمیت ملی لیبی و کوششی برای ایجاد چنددستگی میان نهادهای این کشور دانسته است.

وزارت نفت و گاز لیبی در بیانیه ای در واکنش به این پیغام گفت: لیبی اکنون یک دولت یکپارچه ملی دارد که تمام لیبیایی ها بر سر آن توافق نموده اند و مجلس به آن رأی اعتماد داده است. این دولت در برابر تمام مردم لیبی مسئولیت دارد تا از منابع کشور برای تمام آن ها استفاده کند.

در ادامه بیانیه مذکور آمده است: وزارت نفت و گاز ابزار دولت و مسئول حوزه نفت است و شرکت ملی نفت نیز تنها یکی از دستگاه های مرتبط با این وزارتخانه است.

وزارت نفت و گاز لیبی همچنین تأکید کرد که اظهارات سفیر آمریکا مداخله ای غیرقابل قبول در امور این وزارتخانه است و از طرفی دیگر، این سخنان به نوعی دخالت در امور لیبی به شمار می رود به نحوی که از آن اینگونه برداشت این اظهارات کوششی هستند برای تضعیف کوشش های دولت وحدت ملی که در کوشش است سایه چنددستگی در نهادها را دور کند؛ چنددستگی هایی که مردم لیبی سال ها با آن روبرو بودند.

بر اساس این گزارش، وزارت نفت و گاز لیبی اظهارات سفیر آمریکا را پس از دیداری با رئیس شرکت ملی نفت این کشور محکوم کرد و در عین حال خاطر نشان کرد که این اظهارات دربردارنده جملاتی نامناسب بود و نوعی دخالت علنی در امور داخلی کشور لیبی به شمار می رفت و اقامات وزارت و گاز را مخدوش می نماید.

کشور لیبی از سال 2011 تا به امروز با یک بی ثباتی سراسری دست و پنجه نرم می نماید. پس از کشته شدن معمر القذافی دیکتاتور سابق این کشور، لیبی شاهد درگیری گروه های مختلفی بود تا جایی که گروه های مسلح در این کشور به دو بخش شرقی (طبرق) و غربی (طرابلس) تبدیل شدند و با حمایت بعضی کشورها با یکدیگر جنگ کردند.

دولت وفاق ملی لیبی و دولت شرق لیبی (تحت امر خلیفه حفتر) چند سال بر سر قدرت در این کشور جنگیدند و پس از یک سال درگیری شدید که منجر به پیشروی های دولت وفاق به پایتختی طرابلس شد، مرداد ماه گذشته آتش بس اعلام کردند.

اواخر اسفندماه سال گذشته دور جدید گفت وگوهای سیاسی لیبی در شهر ژنو سوئیس، با نظارت سازمان ملل متحد با هدف آنالیز نامزد ریاست دولت موقت لیبی برگزار گردید و محمد المنفی به عنوان رئیس شورای ریاستی و عبدالحمید الدبیبه به عنوان نخست وزیر دولت انتقالی لیبی انتخاب شدند.

بیستم اسفندماه 1399 کابینه دولت وحدت ملی رأی اعتماد مجلس این کشور را کسب کرد و 35 عضو کابینه عبدالحمید الدبیبه پیروز شدند رای اعتماد 132 عضو مجلس را به دست آورد و تنها دو نماینده به این کابینه رأی ممتنع دادند و 36 نماینده نیز غایب بودند.

نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی پس از جلسه رأی اعتماد از همکاری دولت موقت و دولت وفاق ملی این کشور برای همکاری در شرایط سخت تقدیر و از سازمان ملل، اعضای کمیته گفت وگوی سیاسی و کشورهای میزبان مذاکرات طرف های مختلف لیبی، تشکر کرد.

عبدالحمید الدبیبه با تاریخی خواندن این رأی اعتماد، متعهد شد که برای آشتی ملی کوشش کند و مانع تکرار جنگ در لیبی گردد و گفت که کشورش با وحدت به ساحل امنیت خواهد رسید.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 642

به "مشخص تکلیف های سفیر آمریکا در لیبی، صدای مقامات این کشور را درآورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخص تکلیف های سفیر آمریکا در لیبی، صدای مقامات این کشور را درآورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید