تلاش وزارت نفت برای حضور حداکثری دانش بنیان ها در صنعت نفت

به گزارش آیان کتاب، محمدزاده گفت: تلاش وزارت نفت بر دانش بنیان کردن و استفاده حداکثری از نوآوری در صنعت نفت است.

تلاش وزارت نفت برای حضور حداکثری دانش بنیان ها در صنعت نفت

به گزارش خبرنگار، سعید محمدزاده، معاون امور پژوهش و فناوری وزارت نفت در کلاب هاوس با اشاره به تلاش های وزارت نفت بر دانش بنیان کردن صنعت نفت بیان نمود: تشکیل صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت و پارک نوآوری نفت و گاز از نشانه های این کار هستند.

او اضافه نمود: فعالیت مهمی که برای انجام این کار در صنعت نفت صورت گرفت، حمایت از شکل گرفتن یک نهاد صدور گواهینامه کیفیت بود که با همراهی انجمن مهندسی نفت انجام شد.

محمدزاده ادامه داد: تلاشمان را کردیم تا تعارض منافعی که در این زمینه بود را برطرف کنیم و این نهاد ایجاد شود. ایجاد این نهاد به این منظور بود که بتوانیم یک فضا و مجموعه ای را به وجود بیاوریم تا منجر به نوآوری در صنعت نفت شود.

او گفت: مفهوم تضمین خرید، یک اتفاق نو برای حمایت از نوآوری در صنعت نفت است که از طریق صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت مطرح شد. برای استفاده از خدمات این صندوق، چند شکل وجود دارد. مورد نخست این است که از مفاهیم تقاضا محوری استفاده شود.

معاون وزیر نفت شرح داد: به این منظور، یکی از اقدامات اجرا شده و در حال انجام، ایجاد مجموعه ای از رویداد های تقاضا محور است. به طور مثال، در سال 98 دو رویداد را در صنعت نفت به این منظور تشکیل دادیم و شرایط را به گونه ای ایجاد کردیم تا شرکت هایی که می توانند به این تقاضا ها پاسخ دهند، از محل پارک نوآوری نفت و گاز مورد حمایت قرار بگیرند.

او تاکید کرد: منظور از تقاضا هم، تقاضایی است که مورد نیاز صنعت نفت باشد نه اینکه فقط از طریق دولت مطرح شده باشد. مورد دوم هم مربوط به سمت عرضه می شود. یعنی تمام افراد و مجموعه هایی که توانایی خاصی دارند، می توانند در رویداد های عرضه محور شرکت کنند و توانایی خود را به نمایش بگذارند. نمونه ای از این رویداد ها که اخیراً برگزار گشت، نمایشگاه کیش بود.

او اضافه نمود: تلاش شده یک مجموعه ای از تقاضا و عرضه ایجاد شود. منظور از استقرار در پارک هم، فقط استقرار فیزیکی نیست بلکه استقرار در شبکه نفت مورد نظر است. یعنی این استقرار می تواند حضوری یا غیر حضوری باشد.

محمدزاده ادامه داد: آنچه که می تواند موجب توسعه صنعت نفت شود، به هم رسانی و همنوا کردن توانایی های این حوزه است. بنابراین، باید فضایی ایجاد شود تا ظرفیت های موجود، یکدیگر را بشناسند.

او همچنین گفت: افرادی که در این صنعت مشغول به فعالیت هستند، باید بدانند بر اساس چه استاندارد هایی باید کار کنند تا محصولات و خدماتشان مورد قبول صنعت نفت واقع شود. به همین دلیل، با سازمان ملی استاندارد هم در این زمینه هماهنگی های لازم را انجام داده ایم.

معاون امور پژوهش و فناوری وزارت نفت در خاتمه گفت: با هم کار کردن، موضوع مهمی است که ظرفیت صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت، یکی از ظرفیت های موجود در این زمینه است. ظرفیت دیگر هم، مربوط به تبصره 18 قانون بودجه امسال می شود. قانون بودجه امسال، مبلغ 800 میلیارد تومان را برای استفاده صنعت نفت در زمینه فناوری و نوآوری در نظر گرفته است که صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت، کارگزار استفاده از این ردیف بودجه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 656

به "تلاش وزارت نفت برای حضور حداکثری دانش بنیان ها در صنعت نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلاش وزارت نفت برای حضور حداکثری دانش بنیان ها در صنعت نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید