جولان کرونا در روزبازارهای همدان

به گزارش آیان کتاب، این روزها بازارهای روز همدان بدون در نظر دریافت پروتکل های بهداشتی به هسته اصلی انتقال ویروس کرونا تبدیل شده اند.

جولان کرونا در روزبازارهای همدان

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، بازارچه های فصلی، هفتگی و دائمی همدان به عنوان تأمین نماینده احتیاج روزانه زندگی مردم به ویژه کالاهای خوراکی ارزان قیمت بیشترین ازدحام مردمی را دارا هستند و دراین بین اغلب شهروندان نه تنها فاصله اجتماعی لازم را رعایت نمی نمایند بلکه الزام استفاده از ماسک نیز نادیده گرفته می گردد.

دراین بین روزبازارها به دلیل تنوع اجناس و در دسترس بودن خانوارها، بیشترین تردد و ازدحام مردم را به همراه دارند و بر اساس آمارهای منتشرشده به طور روزانه بیش از 10 هزار تن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در این بازارها خرید می نمایند. تراکم غرفه های عرضه نماینده کالاهای مورداحتیاج مردم در این بازارچه های محلی نیز اوضاع را نامطلوب تر نموده است و خطر ابتلا را افزایش می دهد.

این در حالی است که بارها نسبت به خودداری مردم از تجمع ها و حضور در مکان های پرجمعیت هشدارهای پیاپی اعلام شده است اما به نظر می رسد که هیچ عامل بازدارنده ای برای توقف این شرایط وجود ندارد. ارزانی قیمت، تنوع در کالاها و از همه مهم تر در دسترس بودن روز بازارها سبب شده تا مردم استقبال گسترده از این مکان ها داشته باشند.

روزبازارها در همدان به صورت هرروز یک محله دایر است و بیش از 500 غرفه کالاهای مورداحتیاج مردم را عرضه می نمایند. در ماه های اخیر شیوع کرونا باعث تعطیلی مقطعی این روز بازارها شد اما اعتراض فروشندگان به این شرایط که منجر به بیکار شدن آن ها شده بود، به ناچار منجر به بازگشایی مجدد این بازارها شد.

البته می شد پیش بینی کرد که هم زمان با بازگشایی این روز بازارها، شهروندان همانند قبل استقبال لازم را داشته باشند و همین مسئله باعث شده تا امروزه این دسته از بازارچه های محلی به کانون شیوع ویروس کرونا تبدیل شوند.

مکان هایی که اغلب در راستا پرتردد خودروها دایر می شوند و به راحتی در دسترس عموم قرار دارند و هیچ منعی برای حضور مردم وجود ندارد.

چیدمان غرفه ها نیز چسبیده به هم بوده و همین مسئله باعث شده تا مردم به هنگام خرید از هر غرفه توقف در راستا و ازدحام جمعیت را منجر شوند.

آنالیز های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که تردد مردم در روز بازارهای جنوب شهر همدان بیش از سایر مناطق است و با این شرایط ارتباط نزدیک مردم در بازارهای روز و حضور تعداد زیادی خریدار و فروشنده در این اماکن، خطر ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می دهد.

فعالیت روزبازارها تهدید سلامت مردم

رئیس شورای شهر همدان دراین باره گفت: فعالیت روز بازارها به عنوان محل تجمع افراد، تهدیدی برای سلامت مردم است.

کامران گردان اضافه کرد: بااین حال کنترل شرایط این بازارچه های محلی به دلیل شرایط مالی مردم نیز غیرممکن شده است.

انتظار می رود ساماندهی این روز بازارها در اولویت اقدام های مدیریت شهری قرار بگیرد و پروتکل های بهداشتی نیز رعایت گردد.

روز بازارها باید با معین فاصله معین، خط کشی و ایجاد سایبان ایجاد شوند اما متأسفانه تا به امروز این موارد ضروری عملیاتی نشده است.

رعایت بهداشت در روزبازارها الزامی است

معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی در تمامی روز بازارهای همدان الزامی است و بازرسی های لازم در این زمینه انجام می گردد.

وحید علی ضمیر اضافه کرد: از غرفه داران خواسته شده است تا نسبت به استفاده از ماسک و تشویق مردم به رعایت فاصله اجتماعی اقدام نمایند.

بی توجهی مردم به هشدارها و توصیه ها باعث به خطر افتادن سلامت آن ها شده و ضمن اینکه سلامت غرفه داران نیز با این شرایط تهدید می گردد.

در نحوه فعالیت روز بازارها تابع تصمیم ستاد مقابله با کرونا هستیم و اگر شرایط این مناطق بحرانی تشخیص داده گردد، امکان تعطیلی وجود دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 79

به "جولان کرونا در روزبازارهای همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جولان کرونا در روزبازارهای همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید