خبرنگاران سردارجلالی: پدافند غیرعامل متناسب با سطح تهدیدات عمل می کند

به گزارش آیان کتاب، تهران-خبرنگاران- رییس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر این که این سازمان متناسب با سطح تهدیدات عمل می کند گفت: پدافند غیرعامل متمرکز بر رصد، پایش، تحلیل و ایجاد آمادگی در برابر تهدیدات انسان ساخت است.

خبرنگاران سردارجلالی: پدافند غیرعامل متناسب با سطح تهدیدات عمل می کند

به گزارش روز دوشنبه خبرنگاران از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پدافند غیرعامل کشور، نشست ویدئو کنفرانسی دانش آموختگان پدافند غیرعامل و آئین رونمایی از سامانه آموزش مجازی پدافند غیرعامل با حضور رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، رئیس دانشگاه مالک اشتر و مسئولان، اساتید، پژوهشگران و دانش آموختگان پدافند غیرعامل با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مقابله با کرونا برگزار شد.

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این نشست تخصصی گفت: امروز، فناوری، دارایی، زیرساخت و تغییر و تحول آن، آسیب پذیری، هوشمندی و حفاظت و امنیت اطلاعات از جمله مفاهیم راهبردی پدافند غیرعامل است و در حوزه های دانشی نیز این موضوعات باید مورد توجه قرار گیرد.

تهدیدات انسان ساخت درحال تحول هستند

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل متمرکز بر رصد، پایش، تحلیل و ایجاد آمادگی در برابر تهدیدات انسان ساخت است، شرح داد: ویژگی این نوع تهدیدات آن است که منشاء آن انسانی است، دارای خصومت و تحت اراده و انگیزه انسانی است، از ماهیتی فناورانه برخوردار است و این ویژگی ها سبب می گردد سیال و روزآمد باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه برای مقابله و مهار تهدیدات باید در لبه دانش و با نگاه آینده نگرانه، تهدیدات را رصد کرده و در جهت کاهش آسیب پذیری ها گام برداریم، شرح داد: به تعبیر امیرالمومنین علی (ع) العِلمُ سُلطانٌ مَن وَجدَهُ صالَ بِهِ وَ مَن لَم یَجِدهُ صیلَ عَلَیه. دانش، سلطنت و قدرت است، هر که آن را بیابد با آن یورش برد و پیروز گردد، و هر که آن را نیابد بر او یورش برند و مغلوب گردد.بنابراین ما نیز در راهبرد ایران قوی با تکیه بر علم دانش و فناوری بومی می توانیم پایه های قدرت ملی را مستحکم بسازیم.

پدافند هوشمند و ترکیبی در برابر تهدیدات نوین

سردار جلالی در تحلیل مدل تهدیدات متصور بر کشور در شرایط فعلی با بیان اینکه دشمن امروز به دنبال جنگ علیه زیرساخت های کشور ماست، شرح داد: امروز جنگ های سایبری، جنگ های رسانه ای مبتنی بر علوم شناختی و جنگ هایی که مردم را هدف می گیرند و در نهایت جنگهایی پیچیده و مرکب از انواع تهدیدات متصور است و ضرورت دارد پدافند غیرعامل متناسب با این سطح تهدید الزامات و رویکردهای خود را تعریف کند.

وی الزامات راهبردی پدافند غیرعامل را دانش پایه بودن، روزآمدی علمی و ترکیبی بودن دانش و اجرا دانست و شرح داد: در شرایط فعلی ما نیازمند رصد استراتژی ها و تفکیک هوشمندانه تهدیدات و فرصت ها هستیم چراکه اختلاطی بین تهدید و فرصت پدید آمده است.

نیازمند رصدخانه دائمی تهدیدات هستیم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه اساسا تهدیدات انسان ساخت از لبه های علم و فناوری پدید می آیند، ادامه داد: از همین رو نیازمند رصدخانه دائمی تهدیدات هستیم و این رصد خانه جای نیست جز دانشگاه.

برنامه های سازمان برای ارتقای ظرفیت های علمی دانش آموختگان پدافند غیرعامل

سردار جلالی همچنین به موضوع ارتقای ظرفیت های علمی دانش آموختگان پدافند غیرعامل اشاره و شرح داد: ساماندهی دانشجویان و دانش آموختگان به ویژه در انجمن ها و گروه های علمی، راهنمایی پروژه ها، نظارت علمی، راهنمایی، ارزشیابی و ... در دستور کار سازمان پدافند غیرعامل کشور قرار گرفته است و ما تلاش داریم تا رابطه علمی دانش آموختگان و محیط های علمی تحت هیچ شرایطی منقطع نگردد.

وی تاکید کرد: در تلاشیم تا ارتباط علمی دانش آموختگان و حوزه علمی را حفظ و تقویت کنیم از همین رو به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت انجمن علمی هستیم. همچنین توسعه همکاری ها با سمن ها و تشکل های مردم نهاد در دستور کار سازمان پدافند غیرعامل قرار گرفته است.

رونمایی از سامانه آموزش مجازی پدافند غیرعامل

در خاتمه این نشست از سامانه آموزش مجازی سازمان پدافند غیرعامل کشور و همچنین تعدادی از کتب جدید در حوزه پدافند غیرعامل رونمایی به عمل آمد.

سردار محمدرضا کائینی، معاون آموزش و پژوهش سازمان پدافند غیرعامل کشور در مورد این سامانه شرح داد: سامانه آموزش مجازی سازمان پدافند غیرعامل کشور در مرکز مطالعات راهبردی سازمان پدافند غیر عامل کشور طراحی و اجرا شده است.

وی ادامه داد: در سامانه آموزش مجازی سازمان پدافند غیرعامل کشور به صورت برخط امکان ثبت نام در دوره های عمومی، تخصصی و تربیت مربی در حوزه پدافند غیر عامل فراهم است.

به گفته معاون آموزش و پژوهش سازمان پدافند غیرعامل کشور، این سامانه در سراسر کشور قابل دسترسی بوده و همه دستگاه های اجرایی در سطح کشوری، استانی و حوزه های شهری می توانند جهت شرکت در دوره ها و کارگاه های آموزشی با موضوع پدافند غیر عامل به صورت آنلاین و آفلاین در این سامانه ثبت نام و پس از گذراندن دوره های مورد نظر در آزمون شرکت و گواهی معتبر دریافت کنند.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 235

به "خبرنگاران سردارجلالی: پدافند غیرعامل متناسب با سطح تهدیدات عمل می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سردارجلالی: پدافند غیرعامل متناسب با سطح تهدیدات عمل می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید