خبرنگاران یک هزار کارشناس مجازی می تواند از مسائل گمرکی بکاهد

به گزارش آیان کتاب، تهران- خبرنگاران- معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: قرار است تعداد کارشناسان مجازی گمرک به یک هزار نفر برسد که امیدواریم این موضوع بتواند اندکی از حجم مسائل موجود بکاهد.

خبرنگاران یک هزار کارشناس مجازی می تواند از مسائل گمرکی بکاهد

به گزارش روز دوشنبه خبرنگاران، مهرداد جمال ارونقی امروز در نشستی مشترک با جمعی از مدیران شرکت های پیشران مالی بخش خصوصی کشور با گفتگو درباره مسائل موجود پیش روی فراورینمایندگان، گفت: این سازمان برای آنالیز و تسهیل فرآیندهای گمرکی مربوط به کارآفرینان آمادگی کامل دارد.

وی بیان داشت: معاونت فنی و امور گمرکی همیشه کوشش نموده با صدور بخشنامه، برگزاری جلسات متعدد با بانک مرکزی، وزارتخانه های مختلف، سازمان بازرسی کل کشور و ستاد مبارزه با قاچاق، نقش موثری در حمایت از مجموعه های فراوریی کشور داشته باشد.

ارونقی در تشریح بعضی موانع موجود بر سر ترخیص درصدی کالا از گمرک، با اشاره به لزوم صدور کد رهگیری از سوی بانک مرکزی و تخصیص ارز ترجیحی 4200 تومانی برای کالاهای اساسی، اعلام کرد: اگرچه اکنون صاحبان کالا می توانند با پرداخت هزینه های قانونی نسبت به ترخیص کالای خود از گمرک اقدام نمایند، اما به دلیل وجود تفاوت ریالی بین ارز ترجیحی و ارز نیمایی و احتمال عدم تخصیص ارز توسط دولت، می تواند برای فراورینمایندگان مشکل ساز گردد.

معاون فنی و امور گمرکی با انتقاد در مورد کارشناسان مجازی، تاکید نمود: در حال حاضر 142 کارشناس مجازی در مجموعه گمرکی کشور مشغول به فعالیت هستند، اما این روش نه تنها نمی تواند مسائل احتمالی در گمرک را مانع گردد بلکه موجب تاخیر و عدم هماهنگی های بسیاری نیز خواهد شد.

وی توضیح داد: بر اساس قوانین جدید و با هدف مدیریت منابع ارزی کشور، ترخیص همه سفارشاتی که پس از سال 97 ثبت شده و ارزش آنها بیش از 2 هزار یورو باشد، نیازمند دریافت کد رهگیری از سوی بانک مرکزی یا بانک عامل و تامین منابع ارزی است.

ارونقی ادامه داد: البته مطابق بند یک ماده 38 بعضی سفارشات در صورتی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت یا وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد تایید باشند و مجوز قانونی برای آنها صادر گردد، بدون در نظر دریافت سقف ارزشی اشاره شده قابلیت ترخیص خواهند داشت.

معاون فنی گمرک کشور همچنین با اشاره مشکل سامانه جامع گمرکی کشور (EPL) و دستور رییس جمهوری برای ادغام سیستم جامع تجارت و سیستم جامع گمرکی، اعلام کرد: به دلیل عدم همخوانی این دو سامانه از تاریخ نهم آذرماه سال جاری، قرار بود این سیستم یکپارچه راه اندازی گردد تا از تداوم مسائل موجود جلوگیری گردد.

وی ابراز امیدواری کرد با آغاز به کار این سیستم یکپارچه، فراورینمایندگان و تجار بتوانند در کمترین زمان ممکن سفارشات خود را ثبت و پیگیری نمایند.

در این نشست محمدرضا غزنوی دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران به نمایندگی از دیگر اعضای این مجمع ابراز امیدواری کرد با آنالیز و پیگیری مباحث مطرح شده و همچنین حمایت های گمرک کشور، مسائل کارآفرینان و فراورینمایندگان کشور با هدف افزایش عمق فراوری و رسیدن به مرز خودکفایی هر چه سریعتر رفع گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 399

به "خبرنگاران یک هزار کارشناس مجازی می تواند از مسائل گمرکی بکاهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران یک هزار کارشناس مجازی می تواند از مسائل گمرکی بکاهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید