دلیل اولیه سقوط هواپیماهای ATR72 شرکت آسمان تعیین شد

به گزارش آیان کتاب، علت اولیه سانحه برخورد هواپیمای تهران-یاسوج با کوه های دنا معین شد.

دلیل اولیه سقوط هواپیماهای ATR72 شرکت آسمان تعیین شد

دفتر آنالیز سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری پس از 23 روز دلیل اولیه سانحه پرواز 3704 هواپیمایی آسمان در کوه های دنا را بیان نمود.

بعضی از یافته های اولیه در فاصله یک روز پس از دریافت اطلاعات دستگاه های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی به توضیح زیر است:

اطلاعات جعبه های سیاه شامل ضبط صدای کاکپیت (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی (FDR) با موفقیت پیدا شده است.

هواپیما در زمان عبور ازنقطه OBTUX در حال پرواز بر جهت W144 و ارتفاع 21 هزار پا قرار داشته و خلبان اتوماتیک نیز در حال اجرا فعالیت خود بوده است.

پرواز برای پایین آمدن به ارتفاع 17 هزار پا از طریق مرکز کنترل تهران مجاز شده و تحویل واحد اطلاعات مراقبت پرواز یاسوج می گردد. با انتخاب ارتفاع 15 هزار پا، تنزل از ارتفاع 17 هزار پا از طریق خلبانان پرواز شروع می گردد.

سیستم یخ زدایی هواپیما از طریق عوامل پروازی در هنگام کاهش ارتفاع و در زمان گذر از ارتفاع 15600 پا، به مدت 2 دقیقه و 26 ثانیه روشن و پس از آن خاموش می گردد.

ارتفاع سنج هواپیما با فشار 1021 هکتو پاسگال پس از رسیدن به ارتفاع 15 هزار پا تنظیم می گردد.

هواپیما در ارتفاع 15 هزار پا ثابت می گردد. تا زمان یک دقیقه، در حالیکه اهرم موتور بسته می گردد (تُرک موتور در حدود 10%) سرعت هواپیما در شرایط حدود 200 نات و شرایط گردش طول محور افقی (pitch) منفی و بیشتر در حدود 5- درجه واقع می گردد. پس از گذشت 60 ثانیه، سرعت هواپیما کم و زاویه حمله افزایش پیدا می نماید.

اهرم های موتور به تدریج جلو رفته و تُرک موتور زیاد می گردد.

در زمان 09:30:44 یعنی 25 ثانیه پس از تنظیم اهرم موتور، سرعت هواپیما به 129 نات کاهش می یابد (در شرایط معمولی، برای هواپیمایی با این وزن حداقل سرعت مناسب مانور و گردش مختصر 132 نات است)، شرایط گردش حول محور افقی در حدود 15+ درجه بوده و هر دو موتور دارای ترک 67% بوده است.

سپس کاهش ارتفاع 15 هزار پا و با نرخ نزول 600- پا در دقیقه برای هواپیما شروع می گردد.

در زمان 09:31:14، هواپیما به سرعت حداقل 117 نات می رسد. یک ثانیه بعد از دریافت اخطار واماندگی (Stall)، خلبان اتوماتیک از طریق عوامل پرواز غیر فعال شده و هواپیما در حدود 20 درجه شروع به پیچش به چپ نموده و زاویه حمله تا 9- درجه کم می گردد.

در زمان 09:31:23 در ارتفاع 14200 پا و سرعت 137 نات، دوباره خلبان اتوماتیک فعال می گردد. زاویه حمله 5- درجه زیاد شده و هواپیما با زاویه 12 درجه پیچش به راست می نماید.

در زمان 09:31:24 هشدار EGPWS شروع می گردد (!Terrain Ahead!, Pull Up).

در زمان 09:31:33 خلبان اتوماتیک غیر فعال شده و هشدار EGPWS تا زمان اتمام ثبت اطلاعات که 12 ثانیه دیگر است، ادامه می یابد و هواپیما با کوه برخورد می نماید.

سیستم های هواپیما اطلاعات درستی را به خلبان می داده اند. پس نقص فنی هواپیما تا به امروز نفی شده است.

پوشش ابر باعث عدم رویت کوه در رو به رو از طریق خلبان ها تا ثانیه های قبل از برخورد شده است، اما در لحظه آخر کوه رویت شده و کوشش نموده اند تا مانور شدید گردش به چپ جهت پرهیز از برخورد را بکنند که نتیجه ای نداشته است.

خلبان مجاز به کاهش ارتفاع به زیر 17000 پا و فرود در فرودگاه یاسوج نبوده است.

هم اکنون تیم آنالیز سانحه نمی تواند از حادثه نتیجه گیری قطعی کند و پس از آنالیز های دقیق و مضاعف کارشناسان گروه های تخصصی آنالیز سانحه ای، نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

منبع: کجارو / cannews.ir
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 912

به "دلیل اولیه سقوط هواپیماهای ATR72 شرکت آسمان تعیین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل اولیه سقوط هواپیماهای ATR72 شرکت آسمان تعیین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید