عوارض واکسن کرونا را بشناسیم ، بهترین واکسن کدام است

به گزارش آیان کتاب، دبیر کمیته علمی کشوری کووید 19 با اشاره به شعار سازمان جهانی بهداشت، گفت: بهترین واکسن همان است که در دسترس واقع شده است.

عوارض واکسن کرونا را بشناسیم ، بهترین واکسن کدام است

به گزارش خبرنگاران، فاطمه عابدینی گفت: واکسن ها برای افزایش قدرت دفاعی بدن استفاده می شوند. با تزریق واکسن که حاوی بخشی از ویروس یا ویروس کشته شده است شرایطی را ایجاد می کنیم که سیستم ایمنی فرد با آن مقابله و از بدن دفاع کند. بنابراین در صورت روبروه با ویروس اصلی می تواند دفاع خوبی از بدن داشته باشد و بیماری با عارضه کمتری تظاهر کند.

این فوق تخصص ریه با اشاره به شعار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه واکسنی بهتر است که در دسترس قرار گرفته است، گفت: هر واکسنی که در مراکز بهداشتی تزریق می گردد مؤثر و خوب است.

وی با اشاره به اینکه هر واکسنی عوارض و فواید خودش را دارد اضافه کرد: واکسن کشته شده که کمترین عارضه را در فرد ایجاد می نماید و ممکن است میزان ایمنی کمتری نیز ایجاد کند.

به گفته عابدینی، واکسن های حاوی بخشی از بدن ویروس زنده عوارض بیشتری در افراد دارند و ممکن است فرد دچار تب لرز و علائم شبیه کرونا در 24 ساعت اول گردد اما ایمنی زایی آن نیز بیشتر است.

این فوق تخصص ریه به هموطنان توصیه کرد: بهترین واکسن همان است که در دسترس شما قرار گرفته است بنابراین واکسیناسیون خود را انجام دهید.

وی گفت: بیماران سرپایی در صورت ابتلاء به بیماری کرونا می توانند به همکاران پزشک عمومی در مراکز 16 ساعته مراجعه نمایند و لازم نیست به متخصص مراجعه داشته باشند اما در صورت مشاهده نشانه های درگیری ریه باید به متخصص مراجعه نمایند.

وی در مورد عوارض واکسن ها مطرح کرد: بعضی افراد هیچ عارضه ای حتی تب معمولی را پس از واکسیناسیون تجربه نمی نمایند اما در بعضی افراد نیز شاهد بروز عوارض ناشی از واکسن هستیم که این موضوع بسته به سیستم ایمنی بدن افراد و پاسخ آنها به واکسن متفاوت است.

عابدینی، داروی اومالیزوم را نوعی آنتی IGE برشمرد که در مبتلایان به آسم و کهیر مورد استفاده قرار می گیردو برای اثربخشی بیشتر واکسن توصیه کرد که این قبیل داروها نباید دو هفته قبل و بعد از تزریق واکسن مصرف شوند و پس از واکسیناسیون نیز بهتر است برای درمان اسم مقاوم نهایتاً از پردنیزلون 5 میلی یا 7.5 میلی استفاده گردد.

این فوق تخصص ریه تزریق واکسن را برای افرادی که دارای آلرژی هستند بلامانع مطرح کرد و گفت: این افراد حساسیت خود را هنگام واکسیناسیون در مراکز بهداشتی به مراقبان سلامت اعلام نموده و حداقل نیم ساعت پس از تزریق همانجا بمانند تا در صورت عوارض احتمالی تحت مراقبت قرار گیرند.

به گفته عابدینی، منعی برای تزریق واکسن به بیماران مبتلا به cll وجود ندارند اما نظر پزشک معالج آنها مهم است.

وی در مورد برطرف مشکل کم اشتهایی بیماران کرونایی پس از بهبودی، گفت: اگر پس از بهبودی همچنان کاهش اشتها دارند می توانند از ترکیبات روی یا شربت های اشتها آور یا نصف قرص سیپروهپتادین استفاده نمایند. اما اگر در طول بیماری با کاهش اشتها روبرو هستند حتماً باید به پزشک مراجعه نمایند زیرا ممکن است دچار درگیری ریه شده باشند.

دبیر کمیته علمی ستاد کشوری کووید 19 اظهار داشت: بیماری کووید 19 در حال حاضر مسئله مهمی در تمام جهان است و ابعاد مختلف زندگی فردی، اجتماعی، سلامتی مالی، رفاهی و فرهنگی را درگیر نموده است و بدون تردید کنترل آن بدون واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی فراهم نمی گردد.

منبع: مهر

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 خرداد 1400 بروزرسانی: 19 خرداد 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 585

به "عوارض واکسن کرونا را بشناسیم ، بهترین واکسن کدام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض واکسن کرونا را بشناسیم ، بهترین واکسن کدام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید