فاز دوم عملیات حفاظت و بازسازی کلیسای تاریخی هوانس مراغه خاتمه یافت

به گزارش آیان کتاب، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، احمد حمزه زاده روز پنجشنبه 24 مهرماه 99 با اشاره به صندلی ویژه شهرستان مراغه در حوزه میراث فرهنگی کشور، تأکید کرد: مراغه به عنوان پایتخت دوره ایلخانی و حراست از مواریث تاریخی آن همیشه مورد توجه این اداره کل واقع شده است.

فاز دوم عملیات حفاظت و بازسازی کلیسای تاریخی هوانس مراغه خاتمه یافت

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

او در ادامه با بیان اینکه کلیسای هوانس یکی از مهم ترین بناهای تاریخی متعلق به دوره ایلخانی است، گفت: این کلیسای تاریخی متعلق به قرن پنجم میلادی است و حفاظت و حراست از آن طی سال های اخیر به صورت مداوم مورد توجه بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه عملیات پایانی حفاظتی و بازسازیی کلیسای هوانس مراغه که از سال 97 شروع شده و در حال حاضر با پیشرفت 80 درصدی همراه است، گفت: از جمله اقداماتی که از سال 97 در این کلیسا اجرا شده می توان به پی بندی و استحکام بخشی دیوارها، تعویض ستون و سرستون ها، بازسازی نما و اندود کاه گل نمای بیرونی، سبک سازی پشت بام، اصلاح شیروانی و تعویض بخش های فرسوده اشاره نمود.

او همچنین به توضیح اقدامات بازسازیی اجرا شده در ساختمان مدرسه تاریخی در مجاورت کلیسا هوانس پرداخت و اضافه نمود: همچنین در راستای حفاظت از این بنای تاریخی،اقداماتی نظیر سبک سازی پشت بام، بازسازی و بازسازی بخش های تخریب شده، اجرای دیوار و سقف شیروانی، نازک کاری و آماده سازی اداره شهرستان در این بنا، اجرا شده است.

حمزه زاده درباره اهم اقدامات اجرا شده طی سال 98 مطرح کرد: در تداوم عملیات حفاظتی و بازسازیی کلیسای تاریخی هوانس مراغه طی سال 98 عملیات اجرایی بازسازی ساختمان کشیش با اقداماتی نظیر خاک برداری و پی گردی بنا، طراحی و اصلاح نقشه، اجرای اسکلت آجری بنا در دو طبقه شروع شده است.

او با اشاره به اینکه اقدامات بازسازیی و بازسازی در محوطه این بنای تاریخی نیز اجرا شده است، گفت: طی این عملیات اقدامات محوطه سازی شامل اجرای دیوارهای پیرامون، اجرای حوض، کف سازی بیش از 60 درصد محوطه و بازسازی و احیای ساختمان نگهبانی اجرا شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 177

به "فاز دوم عملیات حفاظت و بازسازی کلیسای تاریخی هوانس مراغه خاتمه یافت" امتیاز دهید

1 کاربر به "فاز دوم عملیات حفاظت و بازسازی کلیسای تاریخی هوانس مراغه خاتمه یافت" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاز دوم عملیات حفاظت و بازسازی کلیسای تاریخی هوانس مراغه خاتمه یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید