مطالعه بازار گام نخست برای انعقاد قراردادهای بین المللی است

به گزارش آیان کتاب، نایب رئیس کمیسیمون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران بر این باور است که بی توجهی نسبت به نحوه درست تعاملات بین المللی در بین صاحبان بنگاه های مالی و بازرگانان یکی از ضعف های جدی کشور در توسعه مناسبات تجاری در سطح جهانی است.

مطالعه بازار گام نخست برای انعقاد قراردادهای بین المللی است

محمود اولیایی، نایب رئیس کمیسیمون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران در گفت وگو با پایگاه خبری ضمن بیان این نکته که کشور نتوانست از فرصت برجام برای حضور قوی و پایدار در بازارهای بین المللی بهره ببرد، عنوان نمود: محتمل است در پی تغییر رئیس جمهور آمریکا، شرایط تحریمی علیه ایران نیز تغییر کند. بدین ترتیب مجدد فرصتی ایجاد می گردد تا شرکت ها و بنگاه های مالی طی مذاکراتی با طرف های خود در دیگر کشورها، بتوانند سطح مناسبات بین المللی را ارتقا دهند؛ اما آنچه در حال حاضر حس می گردد بی توجهی نسبت به اصول و قواعد مذاکره در سطح جهانی است.

او ادامه داد: در سطح جهان استفاده از ظرفیت مشاوران مدیریت یک اصل پذیرفته شده است که متاسفانه در ایران به این ظرفیت مهم توجهی نمی گردد. کلیه دستگاه های دولتی و خصوصی در کشورهای صنعتی و پیشرفته، مشاورانی در اختیار دارند که اصول مدیریتی را در بنگاه ها و دستگاه ها جاری می نمایند. در واقع مدیران و صاحبان صنایع تنها به دانش خود اتکا نمی نمایند و این رویکرد آنها موجب می گردد در تعامل با طرف های خود در سایر کشورها، تصمیمات دقیق تری اتخاذ کند.

اولیایی ارائه یک طرح دقیق برای شروع همکاری های بین المللی را در کنار تحقیقات بازار، رسیدن به درکی واضح از بازار هدف و رقبایی که حضور دارند را بسیار مهم دانست و توضیح داد: هر آنچه برای شناسایی بازار هدف ضروری است به یاری مشاوران تهیه می شوند، بنابراین می توان به نقش کلیدی این افراد در فرایند مذاکرات تجاری و سرمایه گذاری اشاره نمود.

نایب رئیس کمیسیمون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران پشت کردن به علوم روز مدیریت را یکی از نقاط ضعف اقتصاد ایران برشمرد و ادامه داد: بها دادن به اقتصاد یک بعد ماجراست و بعد دیگر آن ارزش قائل شدن برای علم مدیریت است که در این سمت دچار ضعف جدی هستیم.

بر اساس اظهارات این فعال مالی مشاوره های دقیق مدیریتی می تواند حتی بنگاه های ورشکسته را نیز دوباره به چرخه اقتصاد برگرداند، پس توجه به این حوزه بسیار اهمیت دارد. اگر در دوران برجام نمایندگان بنگاه های مالی پشت میز مذاکره با طرف های خارجی نشستند اما عایدی نداشتند به این دلیل است که به نکات مشاوره ای توجه نکردن و بدون طرح اولیه و شناسایی بازار هدف خود مذاکرات را شروع کردند.

به اعتقاد او اگر مدیران واحدهای تجاری و سرمایه گذاران می خواهند در دوران پیش رو و بعد از لغو تحریم ها از فرصت های خود بهتر استفاده نمایند باید علمشان را توسعه داده و به یاری مشاوران مدیریت، طرح های تجاری خود را بر اساس شناسایی بازار هدف قبل از رفتن به پای مذاکره، تهیه نمایند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 384

به "مطالعه بازار گام نخست برای انعقاد قراردادهای بین المللی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعه بازار گام نخست برای انعقاد قراردادهای بین المللی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید