نحوه محاسبه مالیات بر عایدی چگونه است؟

به گزارش آیان کتاب، رپرتاژآگهی- یکی از مهم ترین روش های کسب عایدی دولت ها، اخذ مالیات از اقشار مختلف جامعه است. کشور ما نیز از این راه به عنوان یکی از مهم ترین راه های کسب عایدی و به منظور توضیع عادلانه عایدی در کشور، اقدام به اخذ مالیات می نماید.

نحوه محاسبه مالیات بر عایدی چگونه است؟

به طور کلی اقتصادیات ها در کشور ما به دو دسته اقتصادیات های مستقیم و غیر مستقیم دسته بندی می شوند:

اقتصادیات های مستقیم: اقتصادیات هایی هستند که مستقیماً از عایدی و دارایی اشخاص حقیقی و حقوقی به دست می آیند، مثل: اقتصادیات بر عایدی یا سود حاصل از ارائه خدمات یا فروش کالا و محصولات، اقتصادیات بر عایدی حقوق و….

اقتصادیات های غیر مستقیم: اقتصادیاتی که به صورت غیر مستقیم بر قیمت کالا و خدمات اثر می گذارند و از مصرف نماینده دریافت می شوند، مانند: اقتصادیات بر ارزش افزوده، اقتصادیات بر مصرف و….

اقتصادیات بر عایدی یکی از منابع اقتصادیات مستقیم است که همواره برای افراد حقیقی و حقوقی مشمول این اقتصادیات و بعلاوه سازمان اقتصادیات کشور مهم بوده است.

از آن جایی که بحث اقتصادیات و به خصوص اقتصادیات بر عایدی، بحثی گسترده است و ابهامات زیادی درباره آن در فکر افراد وجود دارد، به منظور افزایش آگاهی و پاسخ به ابهامات فکری شما تصمیم گرفتیم تا به صورت گسترده این موضوع را آنالیز کنیم.

اگر با قوانین و تبصره های اقتصادیات بر عایدی آشنا نیستید و می خواهید نحوه محاسبه و نکات مربوط به آن را بدانید و یا احتیاج به مشاوره اقتصادیاتی دارید، تا سرانجامی این مقاله همراه ما باشید.

اقتصادیات بر عایدی چیست؟

طبق قانون اقتصادیات های مستقیم، دولت از کلیه افراد (اشخاص حقیقی) و بعلاوه شرکت ها و مؤسسه هایی (اشخاص حقوقی) که از ره های گوناگون عایدی به دست می آورند، پس از کسر معافیت های موجود در این قانون درصدی از عایدی آن ها را به عنوان اقتصادیات بر عایدی، دریافت می کند.

این اقتصادیات، به صورت تصاعدی محاسبه می شود. یعنی با افزایش عایدی، میزان آن هم به میزان مشخصی افزایش می یابد.

بر اساس ماده 83 ق.م.م. عایدیی که مشمول اقتصادیات می شود شامل: حقوق اصلی+ مزایای به تبع شغل قبل از وضع کسور و پس از کسر معافیت های مقرر است. مزایای مذکور شامل: مسکن، خواروبار و… هستند. مطابق ماده 91 ق.م.م سنوات هر شخص مشمول پرداخت اقتصادیات و بیمه نمی شود.

ناگفته نماند که طبق ماده 86 ق.م.م و بر اساس تبصره این ماده قانون، اقتصادیات بر حقوق که جزئی از اقتصادیات بر عایدی است، جزو اقتصادیات های تکلیفی است. یعنی پرداخت آن برعهده کارفرمایی است که حقوق افراد را پرداخت می کند، نه شخصی که حقوق می گیرد.

محاسبه میزان اقتصادیات و به ویژه اقتصادیات بر عایدی اشخاص حقیقی و حقوقی فرمول های خاصی دارد که خود افراد یا مؤسسه ها هم می توانند انجام دهند. اما هر کدام از قانون های اقتصادیاتی، ماده ها و تبصره های خودشان را دارند که اگر آن ها را ندانیم ممکن است باعث ضرر رساندن یا جریمه شدن ما شوند. از این رو بسیاری از اشخاص و مؤسسه ها، کارهای اقتصادیاتی خود را به یک مجموعه اقتصادیاتی می سپارند. البته بحث اقتصادیات ها بسیار حساس است و اگر می خواهید کارهای اقتصادیاتی خود را به یک مؤسسه اقتصادیاتی بسپارید یا مشاوره اقتصادیاتی بگیرید، باید دقت زیادی در انتخاب مؤسسه به خرج دهید.

مؤسسه اقتصادیاتی دادیس با ارائه تمامی خدمات مشاوره اقتصادیاتی مربوط به انواع اقتصادیات ها و بعلاوه آموزش نحوه تنظیم و تسلیم اظهارنامه های اقتصادیاتی می تواند در این راستا به شما یاری کند.

در کشورهای دیگر نیز برای ارائه خدمات مشاوره اقتصادیاتی آنلاین مجموعه هایی مانند دادیس وجود دارند، از جمله The H&R Block

که در زمینه مشاوره اقتصادیاتی آنلاین و حضوری فعالیت می نمایند و به افراد و شرکت ها در زمینه امور اقتصادیاتی مشاوره داده و آنها را هدایت مینمایند تا به موقع از ضرر و زیان اقتصادی جلوگیری شود.

بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی برای تنظیم اظهارنامه های خود به یک مشاوره اقتصادیاتی مراجعه می نمایند تا هدایت های لازم را دریافت نمایند. بعلاوه ممکن است تغییری در قوانین به وجود بیاید که افراد عادی از آن بی خبر باشند.

تازهترین گروه بندی اقتصادیاتی مشاغل

اشخاص حقیقی که عایدی آن ها مشمول اقتصادیات می شود، موظف به ارائه اظهارنامه اقتصادیاتی با رعایت شرایط مشخص شده هستند. شرایط تنظیم اظهارنامه:

قوانین مربوطه (قانون اقتصادیات های مستقیم) در آن رعایت شده باشد.

اظهارنامه باید دقیقاً در زمانی که طبق قانون مشخص شده تسلیم شود.

هیچ اشکال یا مورد اصلاحی و مشکوکی در اظهارنامه وجود نداشته باشد و سازمان امور اقتصادیاتی آن را بپذیرد.

اگر افراد مشمول اقتصادیات اظهارنامه اقتصادیاتی را تنظیم نکند:

برای مؤدی جریمه و مجازات عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر اعمال می شود.

سازمان با اطلاعاتی که از طرح جامع اقتصادیاتی به دست آورده اقدام به تنظیم اظهارنامه برای مؤدی می کند.

بر اساس همان اظهارنامه برگه تشخیص اقتصادیات را ارسال می کند.

از این رو برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، بهتر است اشخاص تکالیف اقتصادیاتی خود را در زمان مشخص انجام دهند و حتما قبل از آن با یک مؤسسه مشاوره اقتصادیاتی مشورت نمایند تا درگیر چالش ها و جریمه های مربوط به عدم انجام تکالیف خود نشوند.

اولین اقدام در این راستا، مشخص گروه های مشاغل اقتصادیاتی است تا هر گروه مشاغل تکالیف مربوط به گروه شغلی خود را بداند و انجام دهد. با اطلاع از گروه بندی مشاغل بعلاوه از تسهیلاتی که سازمان به کسب وکار شما اعطا می کند نیز آگاه خواهید شد.

1- گروه اول مشاغل

افرادی که در اولین گروه بندی مشاغل قرار می گیرند، عایدی قطعی آن ها در اظهارنامه ابرازی دوسال قبل شان بیش از 55 میلیارد ریال می باشد.

بعلاوه افرادی که در یکی از گروه های زیر باشند:

صادرنمایندگان و واردنمایندگانی که کارت بازرگانی داشته باشند

صاحبان کارخانه ها یا تولیدی هایی که جواز تأسیس و پروانه بهره برداری از معادن را دارند

کسانی که هتل سه ستاره و بالاتر دارند

صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها و کلینیک های تخصصی

صاحبان صرافی ها

صاحبان فروشگاه های زنجیره ای که مجوز فعالیت دارند

مؤسسات حسابرسی، ارائه دهندگان خدمات مدیریتی ،حسابداری، دفترداری و مشاوره ای

مؤسسه های حمل ونقل اعم از دریایی، موتوری و هوایی

2- گروه دوم مشاغل

افرادی که عایدی ابرازی آن ها (فروش کالا و ارائه خدمات) در اظهارنامه 2 سال قبل یا آخرین عایدی قطعی شان بین 18 تا 55 میلیارد ریال است جزو این گروه هستند.

3- گروه سوم مشاغل

کسب وکارهای کوچک و مشاغلی که در گروه اول و دوم نباشند، جزو گروه سوم محسوب می شوند.

چرا برای مشاوره اقتصادیاتی دادیس را انتخاب کنیم؟

مؤسسه داوری دادیس، هرگونه مشکل اقتصادیاتی شما را با کمترین هزینه ممکن و به راحتی حل خواهد نمود. بعلاوه برای مشاوره اقتصادیاتی احتیاج به مراجعه حضوری ندارید.

چراکه دادیس امکان مشاوره اقتصادیاتی تلفنی را نیز فراهم نموده است. شما همین حالا هم می توانید با تلفن پاسخگویی به سوالات اقتصادیاتی : 09121966291 تماس بگیرید.

علاوه بر موارد ذکر شده تمامی اخبار و بخشنامه های به روز و تازه اقتصادیاتی، به صورت رایگان در سایت این مؤسسه وجود دارد. با مراجعه به این سایت به ده ها مقاله آموزش اقتصادیات دست خواهید یافت که با خواندن آن ها بدون احتیاج به مشاوره اقتصادیاتی بیشتر سوالات شما پاسخ داده می شوند.

فرمول محاسبه میزان اقتصادیات بر عایدی برای اشخاص حقوقی

اگر مؤدی در زمان مقرر شده، اظهارنامه اقتصادیاتی خود را تنظیم و تسلیم نماید و اظهارنامه وی به وسیله سازمان امور اقتصادیاتی کشور پذیرفته شود؛ علاوه بر آن مؤدی مشمول هیچ جریمه یا معافیتی هم نشده باشد، میزان اقتصادیات آن به صورت زیر محاسبه می شود:

(معافیت های مقرر- زیان به دست آمده از منابع غیر معاف+ عایدی به دست آمده از فعالیت های انتفاعی+ مجموع عایدیهای حاصل از فروش کالا و خدمات)*25%

فرمول محاسبه اقتصادیات بر عایدی اشخاص حقیقی

اقتصادیات بر عایدی اشخاص حقیقی بر مبنای جدول ماده 131 قانون اقتصادیات محاسبه می شود که تا 50 میلیون تومان با نرخ 15% و ما به تفاوت آن تا یکصد میلیون تومان با نرخ 20% و نسبت به مازاد آن به نرخ 25% محاسبه و اقتصادیات آن اخذ می شود.

معافیت اقتصادیات حقوق سال 1401

معافیت اقتصادیات حقوق سال 1401 طبق اعلام منابع رسمی در سرانجام آذر 1400 به توضیح زیر می باشد

- معافیت اقتصادیات بر عایدی حقوق برای سال 1401 بمبلغ 600.000.000 ریال می باشد که این مبلغ به طور قطعی برای سال 1400 مبلغ 480.000.000 ریال بوده است که در صورت پرداخت اضافه اقتصادیات حقوق بگیران می توانند از سازمان امور اقتصادیاتی درخواست استرداد اضافه پرداختی را داشته باشند.

- معافیت صاحبان مشاغل موضوع ماده 101 قانون اقتصادیات مستقیم مبلغ 396.000.000 ریال می باشد

- معافیت صاحبان املاک تجاری موضوع ماده 57 قانون اقتصادیات مستقیم مبلغ 396.000.000 ریال می باشد

البته درخواست استرداد اضافه پرداخت یک سری محدودیت و قوانین خاص خودش را دارد. اگر از این قوانین آگاه نیستید می توانید قبل از ارائه این این درخواست، یک مشاوره اقتصادیاتی با مشاوران مؤسسه دادیس داشته باشید.

کلام آخر

ما در این مقاله کوشش کردیم تا شما را با مهم ترین نکات و مطابق آخرین تغییرات اقتصادیاتی کشور آشنا کنیم. برای تنظیم اظهارنامه اقتصادیاتی خود می توانید خودتان اقدام به تنظیم آن کنید و یا این کار را به یک حسابدار یا مؤسسه مشاوره اقتصادیاتی بسپارید.

توصیه ما به شما این است که قبل از تنظیم و تسلیم اظهارنامه خود حتماً از یک مشاوره اقتصادیاتی هدایت بگیرید تا بدون هیچ مسئله ای اظهارنامه خود را تنظیم کنید

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 940

به "نحوه محاسبه مالیات بر عایدی چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه محاسبه مالیات بر عایدی چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید