وجهی تمثیلی از گذار سیاسی در گنطره

به گزارش آیان کتاب، به گزارش خبرنگاران ، داستان گنطره سرگذشت دو نسل (راوی داستان و هلیل) است که زیست کشاورزی و دامداری را از دست داده اند و سیاست های صنعتی سازی دوره پهلوی در خوزستان زندگی حاشیه نشینانه ای را در آبادان برای آنها تدارک دیده است.

وجهی تمثیلی از گذار سیاسی در گنطره

شرایط برای آدم های این داستان به گونه ای است که به مبارزه سیاسی رو می آورند و سال ها بعد همدیگر را در مدرسه سپاهی در می یابند و برای بازگشت به دیار خود راهی نامعمول را پیش می گیرند. راوی سرانجام به دست نیروهای امنیتی بازداشت می شود و به زندان می افتد ولی پس از آزادی جهانی را در می یابد که برایش بیگانه است و همرزمانش در پی ارزش هایی دیگرند.

گنطره داستان گذار دو نسل از مبارزان سنتی و مدرن عرب خوزستان است و این گذار را روایت می کند؛ گنطره پلی است از تنه درخت برای عبور یک نفره که در زمین های پر از نهر و جوی خوزستان کاربرد فراوان دارد و در این داستان وجهی تمثیلی از گذار سیاسی پیدا می کند.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

گرما رو به افول گذاشته بود، فقط شرجی ها بودند که هنوز زور خودشان را می زدند. فصل خرماچینی گذشته بود و حتی بوی صبور دیگر کمتر از تنورها به مشام می رسید. نمی دانستم اول مهر دقیقا کی می شود، آن موقع است که هوا کمی خنک می شود. دلم برای مدرسه مان خیلی تنگ شده بود.

رمان گنطره، اثر هادی هیالی در 433 صفحه شمارگان 500 نسخه و به بهای 75 هزار تومان از سوی نشر نونوشت منتشر شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 479

به "وجهی تمثیلی از گذار سیاسی در گنطره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجهی تمثیلی از گذار سیاسی در گنطره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید