وجود زباله های هسته ای فرانسه در الجزایر با گذشت 54 سال

به گزارش آیان کتاب، مدیر رصد تسلیحات در فرانسه از وجود زباله های هسته ای این کشور در الجزایر پس از گذشت 54 سال اطلاع داد.

وجود زباله های هسته ای فرانسه در الجزایر با گذشت 54 سال

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رسمی الجزایر، مدیر رصد تسلیحات در فرانسه گفت: با گذشت بیش از نیم قرن هنوز مقدار نامعلومی زباله هسته ای فرانسه در الجزایر وجود دارد که باید این مقدار زباله هسته ای تعیین گردد.

پاتریس بوفری درگفت وگو با رادیو فرانسه گفت: پاریس آزمایش های هسته ای خود در صحرای الجزایر در سال 1966 را متوقف و تمام زباله های هسته ای مرتبط به این آزمایشات را در همان مکان رها کرد البته تنها به این کار بسنده نکرد بلکه بر تمام اسنادی که به این آزمایشات مرتبط بودند، مهر اسناد نظامی محرمانه زد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

وی با اشاره به آزمایش هسته ای زیر زمینی فرانسه که اول می 1962 در الجزایر انجام شد، گفت: این آزمایش سبب ایجاد گدازه رادیو اکتیو شد، عناصر رادیو اکتیو در مناطقه رقان الجزایر باقی ماند، بدون اینکه جمع آوری گردد.

بوفری با بیان اینکه باید اندازه گیری های دقیقی درباره رادیو اکتیو به جا مانده از آزمایشات هسته ای فرانسه در الجزایر به عمل آید، گفت: با انجام این آزمایشات میزان تشعشعات رادیو اکتیوی موجود در سایت های هسته ای فرانسه در الجزایر تعیین خواهد شد.

وی توضیح داد: متاسفانه فرانسه درباره میزان رادیو اکتیو موجود در سایت های هسته ای خود در الجزایر هیچ تحقیق و آنالیز انجام نداده و هیچ نهاد یا سازمان مستقلی نیز اقدام به چنین کاری ننموده است.

مدیر رصد تسلیحات فرانسه گفت: پیش از انجام عملیات پاکسازی مناطق آلوده به تشعشات رادیو اکتیویی باید مناطقی که بیشترین آلودگی را دارند ایزوله و از سایر بخش های الجزایر جدا شوند.

وی از دولت فرانسه خواست از سیاست سکوت در قبال زباله های هسته ای در الجزایر دست بردارد و مکان دفن آنها را تعیین کند و با همکاری دولت الجزیره به پاکسازی مناطق آلوده به تشعشعات رادیو اکتیویی اقدام کند.

فرانسه از سال 1960 تا 1966 در صحرای الجزایر 17 آزمایش هسته ای انجام داد که پیامدهای آن همچنان گریبانگیر مردم این کشور است.

به گفته یک پژوهشگر فرانسوی ، آزمایشات هسته ای در الجزایر سبب شد صدها تن زباله اتمی در این کشور دفن گردد و این مسئله سلامت مردم الجزایر و محیط زیست این کشور را با خطر جدید روبرو نموده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 126

به "وجود زباله های هسته ای فرانسه در الجزایر با گذشت 54 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود زباله های هسته ای فرانسه در الجزایر با گذشت 54 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید