چه کسانی باید برای دریافت یارانه آزمون وسع دهند؟

به گزارش آیان کتاب، بهارستان نشینان درصددند تا قانون و مصوبه جدیدی به منظور تغییر در شرایط یاری های اقتصادی دولت به مردم ایجاد گردد.

چه کسانی باید برای دریافت یارانه آزمون وسع دهند؟

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، به نقل از باشگاه خبرنگاران دغدغه های معیشتی نمایندگان مجلس یازدهم کماکان ادامه دارد و بهارستان نشینان درصددند تا قانون و مصوبه جدیدی به منظور تغییر در شرایط یاری های اقتصادی دولت به مردم ایجاد گردد تا جایی که چند روز پس از تصویب طرح تأمین کالاهای اساسی، مجلس بار دیگر به طرح پرداخت یارانه نقدی ورود کرد تا این بار افراد جامانده از طرح هدفمندی یارانه ها، بار دیگر امکان دریافت این یارانه را پیدا نمایند . البته این پیشنهاد یکی از بندهای الحاقی طرح تامین کالاهای اساسی بوده و با تصویب آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به آنالیز اعتراض افرادی که یارانه آنها قطع شده و همچنین برگزاری آزمون وسع خواهد شد .

جاماندگان دریافت یارانه چه کسانی هستند؟

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس معتقد است که بعضی از افراد مددجوی کمیته امداد یارانه دریافت نمی نمایند در حالی که یارانه حامل های انرژی چندین مرتبه افزایش یافته است. براساس قانون هدفمندی یارانه ها، یک دوم حاصل از افزایش حامل های انرژی باید به مردم پرداخت گردد، اما پرداخت نشده و به طور مداوم با افزایش قیمت خدمات و کالاها روبرویم و هر دستگاهی قیمت ها را در حوزه خود افزایش می دهد.

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه این پیشنهاد در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه است، اظهار کرد: متأسفانه در زمان ثبت نام یارانه ها، بعضی از مردم به دلیل عدم دسترسی به سیستم های اینترنتی و مراکز ثبت نام از ثبت نام جا ماندند. از سوی دیگر بعضی از مردم امکان مراجعه به سازمان هدفمندی یارانه ها در تهران را ندارند، بنابراین در این پیشنهاد امکان آزمون وسع وجود دارد، یعنی باید افراد اول ثبت نام نمایند، سپس از آنها آزمون وسع گرفته شده و در نهایت به نیازمندان پرداخت می گردد.

چه افرادی واجدشرایط شرکت در آزمون وسع هستند؟

حال این سوال پیش می آید که مجلسی ها دقیقا کدام جامعه آماری را برای درخواست مجدد یارانه مدنظر قرار گرفته اند و منابع این طرح از کجا تأمین می گردد.

محمد خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: طبق این پیشنهاد سرپرستان خانواری که یارانه دریافت نمی نمایند و یا یارانه آنها قطع شده می توانند، دوباره برای دریافت این مقرری درخواست دهند اگر این افراد در آزمون وسع واجد شرایط شناخته شوند یارانه دریافت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: اکنون تنها راه دریافت اطلاعات پیرامون جامعه هدف بانک اطلاعاتی رفاه ایرانیان بوده که در اختیار وزارت کار واقع شده است و در این بانک اطلاعاتی درآمد، دارایی، املاک، سفرهای خارجی و تراکنش های بانکی خانوارهای ایرانی معین بوده و با آزمون وسع جامعه هدف معین خواهد شد، همچنین منابع تامین اقتصادی این طرح از محل فروش املاک مازاد دولتی خواهد بود.

وصل یارانه جاماندگان برای دولت بار اقتصادی دارد، شورای نگهبان کلیات این طرح را زیر سؤال می برد

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران درباره مصوبه اخیر مجلس با موضوع امکان درخواست مجدد یارانه گفت: گلایه های فراوانی از سوی مردم به مسئولان دولت و مجلس برای جاماندگان دریافت یارانه و یا قطع شدگان یارانه وجود دارد .

وی اضافه کرد : ممکن است به دلایل بسیاری دریافت یارانه از سوی یک سرپرست خانوار با مشکل روبرو شده باشد و یا ثبت اطلاعات ناقص، یارانه این سرپرست خانوار قطع شده باشد که این اشتباهات احتمال دارد و عملاً آن خانوار از لیست دریافت یارانه حذف شده و کوشش های انجام شده از سوی آنها برای دریافت یارانه بی نتیجه بوده است .

قادری با بیان اینکه مصوبه مجلس برای دولت بار اقتصادی دارد، توضیح داد: ممکن است که شورای نگهبان کلیات این طرح را زیر سؤال ببرد و حتی به طرح تأمین کالاهای اساسی که قرار است با فروش اموال و دارایی های دولت به مرحله اجرا درآید هم تسری کند .

وی اضافه کرد : اگر شورای نگهبان به طرح تأمین کالاهای اساسی ایراد اصل 75 ( داشتن بار اقتصادی برای دولت) بگیرد، نمایندگان مجلس می کوشند این طرح را در لایحه بودجه 1400 در نظر گرفته و برای سال آینده آن را تصویب نمایند. ضمن اینکه اگر بر نظر خود اصرار کنیم معین تکلیف این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام معین خواهد شد .

از آنجایی که افزایش تعداد یارانه بگیران برای دولت باراقتصادی ایجاد می نماید ممکن است پیشنهاد مجلس در راستای درخواست مجدد یارانه در شورای نگهبان رد گردد، بنابراین به نظر می رسد که بهتر بود مجلس به منظور چنین اقدامی در ابتدا نظر مثبت دولت را در مساله تامین منابع و شیوه اجرا جلب می کرد. البته این طرح در صورت چراغ سبز شورای نگهبان نیز ابهاماتی دارد، چرا که در آن صورت در آینده باید شرایط آنالیز شرایط کسانی که از دریافت یارانه جامانده اند فراهم گردد و افراد متقاضی در آزمونی شرکت نمایند که دریافت یارانه منوط به عبور از آن خواهد بود .

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 آذر 1399 بروزرسانی: 17 آذر 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 245

به "چه کسانی باید برای دریافت یارانه آزمون وسع دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسانی باید برای دریافت یارانه آزمون وسع دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید