یک نوع پروتئین مهندسی شده از ورود کرونا به بدن جلوگیری می نماید

به گزارش آیان کتاب، به گزارش خبرنگاران به نقل از شینهوا، تحقیقی در دانشگاه ایلینوی روشی نوین برای کنترل شیوع همه گیری کووید 19 ارائه نموده اند که با استفاده یک نسخه پروتئین سطحی (پذیرنده) مهندسی شده، به ویروس متصل می گردد و از ورود عفونت به بدن جلوگیری می نماید.

یک نوع پروتئین مهندسی شده از ورود کرونا به بدن جلوگیری می نماید

به طور کلی ویروس برای مبتلا کردن انسان نخست باید به یک پروتئین سطحی متصل گردد که روی سلول های بدن انسان واقع شده است. ویروس SARS-CoV-2 نیز به پروتئین های پذیرنده ACE2 متصل می گردد که وظیفه تنظیم فشارخون، میزان خون و تورم در بدن انسان را برعهده دارد. این پروتئین در بافت سراسر بدن به خصوص در ریه ها، قلب، رگ ها، کلیه و معده وجود دارد.

به همین دلیل محققان بیش از 2 هزار جهش ACE2 را آنالیز کردند و سلول هایی با پروتئین های جهش یافته روی سطح آنها ساختند.

در مرحله بعد آنها با تحلیل و آنالیز شیوع ابتلای سلول ها به ویروس کرونا متوجه شدند با ترکیب 3 جهش می توان یک پروتئین پذیرنده ساخت که 50 بار قدرتمندتر به ویروس متصل می گردد.

سپس محققان یک نسخه محلول از پروتئین پذیرنده مهندسی شده ساختند. این پذیرنده محلول از سلول جدا شده و به طور آزاد جریان داشت و همزمان به عنوان یک پذیرنده جعلی با ویروس واکنش نشان داد.

محققان پس از آزمایش، پیوستگی قدرتمند بین ویروس و پذیرنده جعلی را تایید کردند و معتقدند این روش با بهترین آنتی بادی های شناخته شده برای مقابله با کووید 19 رقابت می نماید.

همچنین تحقیقات نشان داد این پذیرنده های جعلی نه تنها در بافت های آزمایشگاهی با ویروس پیوند برقرار می نمایند، بلکه به طور موثر آن را خنثی می نمایند و اجازه نمی دهند سلول به ویروس مبتلا گردد.

اریک پروکو پروفسور بیوشیمی دانشگاه ایلینوی می گوید: ما مشغول آنالیز ایمنی و ثبات این پذیرنده های جعلی در موش ها هستیم، اگر این آزمایش موفقیت آمیز باشد، جهت برای آزمایش های بالینی دارو فراهم می گردد.

این تحقیق در وب سایت دانشگاه ایلینوی و همچنین در ژورنال ساینس منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 101

به "یک نوع پروتئین مهندسی شده از ورود کرونا به بدن جلوگیری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک نوع پروتئین مهندسی شده از ورود کرونا به بدن جلوگیری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید