آموزش سوارکاری در مدارس دخترانه

به گزارش آیان کتاب، بر اساس تفاهم نامه بین فدراسیون سوارکاری و فدراسیون ورزش های دانش آموزی، در مدارس سراسر کشور، استعدادیابی دانش آموزان برای این رشته انجام می گردد تا افراد از سنین پایین وارد سوارکاری شوند.

آموزش سوارکاری در مدارس دخترانه

نایب رئیس زنان فدراسیون سوارکاری گفت: با توجه به تفاهم نامه ای که با فدراسیون ورزش های دانش آموزی کشور امضا کردیم، برای نخستین بار آموزش رشته سوارکاری در مدارس نیز انجام خواهد شد.

الهام کیان مهر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایرنا اضافه کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای سوارکاری زنان در دولت تدبیر و امید، ورود رشته سوارکاری بانوان و استعدادیابی دانش آموزان برای حضور در این رشته ورزشی است که با شروع فعالیت حضوری مدارس و کنترل و مهار بیماری کرونا، عملیاتی می گردد.

وی گفت: بر اساس تفاهم نامه بین فدراسیون سوارکاری و فدراسیون ورزش های دانش آموزی، در مدارس سراسر کشور، استعدادیابی دانش آموزان برای این رشته انجام می گردد تا افراد از سنین پایین وارد سوارکاری شوند.

کیان مهر، سوارکاری را یک رشته زنده ورزشی دانست و ادامه داد: ورود این رشته ورزشی به مدارس دخترانه در سراسر کشور و استعدادیابی آنها، باعث آرامش و شادابی دانش آموزان می گردد. در بسیاری از استان ها و شهرستان ها، سوارکاران با استعدادی داریم که بصورت انفرادی فعالیت می نمایند، اگر آنها شناسایی شوند، می توانند در عرصه های آسیایی و بین المللی خوش بدرخشند.

نایب رئیس فدراسیون سوارکاری توضیح داد: همچنین در کوشش هستیم کلاس های آموزشی بیشتری برای نیروهای خود در همه ابعاد از جمله سوارکاران، کلانتران، سر کلانتران و غیره برگزار کنیم تا هر کسی در رشته تخصصی خود فعالیت کند و بتوانیم امور را بهتر سازماندهی کنیم.

وی همچنین گفت: اسب حیوان گران قیمتی است و هر فردی نمی تواند آن را خریداری کند، اما این مسئله نباید منجر به دلسردگی بانوان سوارکار گردد، بسیاری از باشگاه های سوارکاری اسب را اجاره می دهند و اسب های کاسپین که قیمت آنها مناسب تر است برای مسابقات و تمرین کارآیی بالایی دارند و می توان از آنها استفاده کرد.

کیان مهر توضیح داد: بانوان ایرانی آمادگی جسمانی خوبی برای انجام این ورزش دارند و پوشش آنها که علاوه بر مطابقت با استانداردهای دنیای با موازین اسلامی نیز سازگار است مانع فعالیت این زنان در این رشته نمی گردد و شناسایی استعدادهای بالقوه سوارکاری را در استان ها باید مورد توجه قرار داد.

به گفته وی، باید زمینه ظهور و بروز استعدادها را در استان ها با برنامه های مختلف و در قالب برنامه راهبردی فدراسیون فراهم آوریم و در ادامه با پرورش نخبگان، نسل جدیدی از قهرمانان این رشته را تربیت کنیم.

به گزارش ایرنا، از سالیان دور با برگزاری مسابقات محلی بین اقوام و روستاهای مختلف سوارکاری شکل ورزش به خود گرفت و برگزاری مسابقاتی چون کورس و چوگان صورت رسمی تری به این ورزش داد. امروزه رقابت های سوارکاری به شکل رسمی و غیر رسمی در سراسر دنیا برگزار می گردد. این ورزش از سال 2000 در لیست رشته های المپیکی نهاده شد و تا به امروز تنها ورزش المپیکی است که در آن انسان و حیوان در کنار هم تیم تشکیل می دهند و علاوه برآن تنها ورزشی نیز هست که زنان و مردان در یک عرصه با یکدیگر رقابت می نمایند.

پرش، استقامت، کورس و درساژ از مسابقاتی هستند که در ایران برگزار می گردد و در تمام این رشته ها زنان ایرانی در صحنه رقابت حضور دارند. می توان گفت که علاوه بر آن که جنسیت سوارکار در این ورزش مورد توجه نیست بلکه سوارکاری ورزشی است که سن و سال نمی شناسد و آمادگی جسمانی و مهارت تنها شرط لازم برای حضور در مسابقات این رشته است.

بانوان سوارکار ایرانی در مسابقات رسمی از سال 1372 و با تشکیل انجمن سوارکاری زنان شروع شد و از آن سال تا به امروز چنان پیشرفتی داشتند که اکنون حضور بانوان در تیم ملی نسبت به هفت سال گذشته چهار برابر شده و علاوه بر آن بانوان سوارکار توانسته اند به عرصه های برون مرزی نیز راه پیدا نمایند.

در حال حاضر در کشور حدود 480 باشگاه سوارکاری وجود دارد که بیش از 95 درصد خصوصی است. همچنین 17 هزار سوارکار بیمه شده است که از این تعداد سه هزار نفر از بانوان هستند.

منبع: عصر ایران
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 610

به "آموزش سوارکاری در مدارس دخترانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش سوارکاری در مدارس دخترانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید