آیا برای کلمه ایدز معادل فارسی وجود دارد؟

به گزارش آیان کتاب، گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره واژه ایدز و جایگزین آن در زبان فارسی توضیحی ارائه کرده است.

آیا برای کلمه ایدز معادل فارسی وجود دارد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل ایسنا ، گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی (با عنوان چشم و چراغ در فضای مجازی) به مناسبت روز دنیای ایدز (دهم آذرماه، برابر با یکم دسامبر هر سال که امسال با 31 نوامبر مصادف شده) در توضیحی نوشته است: بسیاری از مردم بیماری acquired immune deficiency syndrome را با کوته نوشتِ آن، یعنی AIDS، می شناسند. این سرنام در برخی از زبان ها استفاده می شود، اما نه در تمام زبان های دنیا. فرانسوی ها و اسپانیایی ها به آن SIDA می گویند. آن ها این کوته نوشت را بر اساس نام این بیماری در زبان خودشان ساخته اند و به کار می برند.

در زبان فارسی هم، علاوه بر این که کاربرد ایدز پذیرفته شده است، با توجه به نام فارسی این بیماری، یعنی نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی، اختصارِ ناکا ساخته شده است. چه می شد اگر ما نیز با زبان مان مهربان تر بودیم و از کاربرد واژه ها و اختصارات فارسی سر بازنمی زدیم؟

از سال 1988 به منظور افزایش بودجه ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض ها اول دسامبر هر سال (برابر 10 آذر) به عنوان روز دنیای ایدز نام گذاری شده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 301

به "آیا برای کلمه ایدز معادل فارسی وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا برای کلمه ایدز معادل فارسی وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید