استوپای بودانات، عظیم ترین معبد بودایی نپال، عکس

به گزارش آیان کتاب، استوپای بودانات عظیم ترین استوپای نپال و مقدس ترین معبد بودایی های تبتی در خارج از تبت به شمار می رود. اینجا مرکز فرهنگ تبتی در کاتماندو بوده و پر از نمادهای بودایی است. این استوپا در شهرک بودا در حومه شرقی کاتماندو واقع شده است.

استوپای بودانات، عظیم ترین معبد بودایی نپال، عکس

تاریخچه بودانات

بودانات احتمالاً در قرن 14 بعد از حمله مغول ها ساخته شده است. افسانه های متنوع و جذابی درباره علل ساخته شدن آن وجود دارند. بعد از رسیدن هزاران تبتی، پیرو حمله چینی ها در سال 1959، این معبد یکی از مهم ترین مراکز بودیسم تبتی شد. امروزه هنوز هم این استوپا یک مکان زیارتی مهم به شمار رفته و بودایی های تبتی و نپالی ها برای مراقبه به آن سر می زنند. البته گردشگران زیادی هم در حوالی آن دیده می شوند.

جذابیت های استوپای بودانات

استوپای بودانات از بالا شبیه به یک ماندالای (شکل هندسی مقدسی از مذهب بودایی) عظیم است. همان طور که از تمام ماندالاهای تبتی انتظار می رود، چهار بودای دیانی، چهار جهت اصلی را تعیین می نمایند و تصویر پیکره بودا در مرکز به چشم می خورد (در نیمکره سفید استوپا). این پنج بودا را به عناصر پنجگانه یعنی زمین، آب، آتش، هوا و عنصر آسمانی اِتِر نیز نسبت می دهند. نمادهای بسیاری در طراحی معماری این استوپا به کار گرفته شده اند.

اعداد نمادینی هم در این بین دیده می شوند: نه طبقه بودن استوپا نمادی از کوه افسانه ای مرو (Meru) در مرکز کهکشان ها بوده و سیزده حلقه که از زمین آغاز می شوند نمادی از راه های رهایی و رسیدن به شعف معنوی هستند. نام استوپای بودانات نیز از همین راه ها گرفته شده است. در پایین استوپا دیواری 16 وجهی و نامنظم با نقاشی های گوناگون وجود دارد. به علاوه 109 فرم بودا نیز در مجسمه هایی که دور آن قرار دارند به تصویر کشیده شده اند. یک ذکر اصلی این آیین نیز بر روی چرخ های دعا حک شده که در کنار تصاویر بودا پیدایش خواهید کرد.

پایه استوپا سه سکوی عظیم دارد که از نظر اندازه به صورت کاهنده بالا می فرایند. این سکوها نمادی از زمین هستند و در اینجا می توانید همزمانی که به دعاها و آوازهای آیینی گوش می دهید، کوهستان با ابهت را تماشا کنید. در اینجا عبادت نمایندگان زیادی را می بینید که به دور استوپا می گردند و دعا می خوانند.

احتمالاً تصویر چشم هایی که روی برج مربعی بالای استوپا وجود دارد سؤال شما را برانگیزد. این چشم ها به جای بینی یک علامت سؤال دارند که البته همان نماد نپالی عدد 1 است. این عدد نمادی از یگانگی و تنها راه رسیدن به شعف روحانی بوده که به وسیله تعالیم بودا امکان پذیر می باشد. در بالای این چشم ها، چشم سومی وجود دارد که خرد بودا را منعکس می نماید. این برج مربعی، به مناری هرمی که سیزده پله دارد منتهی می گردد که نمادی از پله های رهایی هستند. شکل مثلث نماد انتزاعی آتش بوده و در بالای برج هم یک سایه بان طلاکاری شده واقع شده است. پرچم های دعا که به نوک استوپا وصل شده و در باد تکان می خورند، حاوی ذکرها و دعاهایی بهشتی هستند. ورودی اصلی به سکوی بالایی استوپای بودانات در ضلع شمالی واقع شده است. در اینجا تصویری از بودای آینده را می بینید. در حوالی استوپای بودانات خیابان ها و کوچه های باریکی وجود دارند که پر از خانه های کوچک و رنگارنگ، صومعه های بودایی تبتی و فروشندگان خیابانی هستند.

منبع: گردشبان
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 367

به "استوپای بودانات، عظیم ترین معبد بودایی نپال، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استوپای بودانات، عظیم ترین معبد بودایی نپال، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید