اعلام احیا و بازسازی بازار سنتی پیشوا

به گزارش آیان کتاب، ایرنا/ براساس سخنان رئیس شورای اسلامی شهر پیشوا، احیا و بازسازی بازار سنتی پیشوا صورت خواهد گرفت.

اعلام احیا و بازسازی بازار سنتی پیشوا

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

داستان چیست؟

احمد قمی گفت: بازار سنتی پیشوا، قطب مالی و گردشگری منطقه محسوب می گردد و بدلیل قدمت فرسودگی زیرساخت ها، احتیاج به احیا و بازسازی اصولی دارد.

وی اضافه نمود جلسات متعددی برای احیای بازار با مشاورین متخصص برگزار شده و با آنالیز شرایط موجود، چندین طرح به صحن شورا رسیده و در حال نهایی کردن و جمع بندی یکی از طرح های قابل اجرا هستیم.

قمی اظهار کرد: با توجه به مدیریت این بازار به صورت هیأت امنائی و لزوم کسب رضایت و نقطه نظر کسبه فعال در این بازار، بزودی اجرای طرحی اصولی و ماندگار در احیا و بازسازی این بازار قدیمی شروع می گردد.

هفتم اردیبهشت سال جاری بود که ترکیدگی لوله آب، به بخشی از این بازار قدیمی خسارت وارد کرد.

با شهادت حضرت جعفربن موسی الکاظم(ع) فرزند امام هفتم شیعیان در پیشوا، مردم حول حرم مطهر این امامزاده جلیل القدر گرد هم آمده و شهر پیشوا را شکل دادند.

همزمان با شکل گیری و توسعه پیشوا و حضور گروه های مختلف مردمی در این منطقه، بازار نیز بعنوان یکی از اساسی ترین احتیاجهای زندگی های اجتماعی در این منطقه شکل گرفت تا آنکه در زمان صفویه، بازار قدیمی پیشوا که امروز نیز از رونق خاصی برخوردار است، شکل گرفت.

با آنکه بازار قدیمی پیشوا در زمان صفویه بنا قرار گرفت، ولی قسمتی از این بازار بعدها توسط شیخ محمود ورامینی در زمان محمدعلی شاه قاجار بازسازی می گردد.

ابتدای این بازار در میدان اصلی شهر و انتهای آن به صحن مطهر امامزاده جعفر(ع) ختم می گردد، صدها حجره و مغازه قدیمی و جدید، بسیاری از کالاها را به مردم عرضه می نمایند.

در این بازار قدیمی تاریخ سیاسی شهرستان پیشوا و ورامین، به خود حوادثی مانند تیرباران شدن ارشدالدوله از یاران وفادار محمدعلی شاه دیده و به این حادثه تاریخی در انقلاب مشروطیت می توان اشاره نمود.

علی خان پسرمیرزا علی اصغر خان حشمت الممالک و نوه امام علی خان کرمانی بود که بوسیله محمدعلی شاه لقب سردار ارشد و سردار فاتح ملقب شد، ارشد الدوله در سوم رمضان 1329 در ایوانکی با گروهی از نیروهای دولتی روبرو شد و آنها را به راحتی شکست داد و به طرف امامزاده جعفر حرکت کرد که پایان، پس از درگیری با قوای دولتی در تپه های نزدیک به بقعه امامزاده جعفر(ع) زخمی و دستگیر شد و در محله بازار پیشوا تیرباران شد.

بازار قدیمی پیشوا شاهد وقوع حادثه قیام خونین کفن پوشان این دیار در 15 خرداد سال 42 نیز هست، معبری که کفن پوشان از آن عبور نموده و با حرکت به سمت تهران، دستگیری امام راحل را محکوم کردند و در این راستا جان خود را تقدیم اسلام کردند.

منبع: همگردی
انتشار: 24 شهریور 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 73

به "اعلام احیا و بازسازی بازار سنتی پیشوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام احیا و بازسازی بازار سنتی پیشوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید