ثبت منظر فرهنگی اورامانات در لیست میراث جهانی یونسکو

به گزارش آیان کتاب، روز دوازدهم چهل وچهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، با ثبت منظر فرهنگی اورامانات به عنوان بیست وششمین اثر تاریخی و فرهنگی ایران در لیست میراث جهانی همراه بود.

ثبت منظر فرهنگی اورامانات در لیست میراث جهانی یونسکو

دقایقی پیش منظر فرهنگی اورامانات (هورامان) در استان های کرمانشاه و کردستان با حدود 409 هزار هکتار عرصه و حریم که پرونده آن سال گذشته به یونسکو ارسال شده بود، در روز دوازدهم از چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

منطقه تاریخی هورامان یا اورامان که حدود 700 روستا را در بر می گیرد، با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص خود بخش هایی از شهرستان های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می گردد.

بخش اصلی این منظر فرهنگی که دارای 106 هزار هکتار عرصه و 303 هزار هکتار حریم است را دره های ژاوه رود، اورامان تخت و لهون تشکیل می دهند.

این منطقه تاریخی که یکی از کهن ترین سکونتگاه های بشر محسوب می گردد، در سال 1399 به وسیله ارزیاب یونسکو مورد آنالیز قرار گرفته بود؛ اما به علت شیوع گسترده ویروس کرونا، نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در این سال برگزار نشد.

اکنون نیز چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در حالی برگزار می گردد که به علت شرایط و پروتکل های ناشی از شیوع کرونا، صرفا اعضای کمیته بین الدول در فوجو چین حضور دارند و حضور سایر شرکت کنندگان به صورت مجازی است.

منبع: کجارو / میراث آریا
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 949

به "ثبت منظر فرهنگی اورامانات در لیست میراث جهانی یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت منظر فرهنگی اورامانات در لیست میراث جهانی یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید