تور قطر: دنبال جذب تماشاچیان فوتبال و معرفی ایران در جام جهانی قطر هستیم
به گزارش آیان کتاب، ایلنا/ براساس سخنان معاون گردشگری کشور، دنبال جذب تماشاچیان فوتبال و معرفی ایران در جام جهانی قطر هستیم.
همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.
با وجود آنکه حدود سه ماه از برگزاری اکسپو دبی می گذرد و حضور ایران در این اکسپو با نقدها و چالش های فراوان همراه بود و با وجود آنکه قبل از برگزاری اکسپو، مسئولان حوزه گردشگری وعده های متعددی در مورد جذب بازدیدنمایندگان آن می دادند اما تا به امروز در این امر پیروز نبوده ایم.
علی اصغر شالبافیان (معاون گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی) در مورد این مهم که چرا نتوانستیم در جذب بازدیدنمایندگان اکسپو دبی پیروز عمل کنیم، گفت: در مرحله نخست باید پرسید که آیا بازدیدنمایندگان اکسپو چند مقصدی هستند یا خیر، چرا که بیشتر بازدیدنمایندگان اکسپو دبی چند مقصدی نیستند و تنها برای بازدید از این اکسپو سفر نموده اند. در واقع آنچه که اکنون در مورد عملکرد ایران در اکسپو دبی مورد نقد است آن است که باید بگوییم چگونه ایران می توانست از ظرفیت اکسپو دبی برای معرفی خود استفاده کند، چرا که اکسپو فرصتی است که هر کشور بتواند توانمندی های فرهنگی، تکنولوژی و حوزه گردشگری خود را در معرض نمایش و معرفی بگذارد.
او ادامه داد: طی سه ماه اخیر با وجود کاستی هایی که از قبل وجود داشت و به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز مرتبط نبود، توانستیم با اعزام راهنمایان گردشگری که پیشانی مواجهه گردشگران ورودی به کشور محسوب می شوند به نوعی در معرفی ایران و تبیین شرایط عمومی آن پیروز عمل کنیم و به نوعی تصویری واقعی از ایران را برای بازدیدنمایندگان از اکسپو دبی به نمایش بگذاریم. امیدوار هستیم این فرایند در ماه های آینده استمرار پیدا کند و تقویت گردد.
معاون گردشگری در پاسخ به این سوال که آیا هم اکنون و در شرایط فعلی و با وجود آن که حدود سه ماه دیگر از برگزاری اکسپو دبی به جای مانده است، باید همچنان فرایند معرفی و اعزام راهنمایان را ادامه دهیم یا می توانیم با ارائه برنامه ها و بسته های نو سفر به ایران درصدد جذب آن تعداد از بازدیدنمایندگان چند مقصدی اکسپو نیز برآییم، گفت: عموماً کمتر شاهد آن هستیم که بازدیدنمایندگان اکسپو هدفی در مورد بازدید چند مقصده از کشورهای منطقه داشته باشند این امر نه تنها در مورد ایران بلکه در مورد سایر کشورهای منطقه نیز صادق است. اکسپو بیشتر محفلی برای معرفی کشورها است. در واقع میتوان گفت تفاوت اکسپو با نمایشگاه گردشگری در آن است که نقطه ثقل اکسپو برای معرفی کشورها و آغاز مراودات تجاری و ایجاد پیوندهایی برای توسعه روابط در آینده است.
شالبافیان در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا می توانیم از تجربه ای که در اکسپو داشتیم برای جذب گردشگران جام جهانی قطر 2022 استفاده کنیم، گفت: طبیعتاً می بایست از تجربه ای که در اکسپو دبی کسب نموده ایم در جام جهانی قطر استفاده کنیم. طرحی با دو محور برای جام جهانی فوتبال در نظر گرفته ایم. از آنجا که ماهیت جام جهانی با اکسپو فرق دارد، چرا که تماشاچیانی که برای تماشا بازی های تیم فوتبال خود در جام جهانی می آیند در فاصله زمانی که بین انجام بازی ها بوجود می آید، این امکان را دارند که از سایر مقاصد نیز تماشا نمایند. از این رو یکی از محورهای ما جذب این گردشگران و تماشاچیان است محور دوم نیز معرفی ایران آن به بازدیدنمایندگان از جام جهانی است.
وی ادامه داد: در مورد معرفی ایران در جام جهانی قطر 2022 خوشبختانه سفارت ایران در قطر و بعضی از کسب و کارهای فعال در قطر با هماهنگی معاونت گردشگری و وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تمهیداتی برای معرفی ایران در نظر گرفته اند.
معاون گردشگری بعلاوه از انجام تمهیداتی برای لغو ویزا 2 ماهه اطلاع داد و گفت: پیشنهاد ما آن است که طی مدتی که جام جهانی در قطر برگزار می گردد برای آنکه بتوانیم تماشاچیان را به عنوان گردشگران ورودی به ایران جذب کنیم تمهیداتی برای لغو یا تسهیل صدور ویزا برای حضور آنها به ایران فراهم گردد.
به گفته شالبافیان؛ بعد از آنکه تمهیداتی در مورد صدور ویزا و حمل و نقل به خصوص تعریف خط پروازی و ایجاد امکان حضور بعضی از ایرلاین های ایرانی در جهت قطر صورت گرفت، آن زمان تورگردانان می توانند بسته های سفر که برای تماشاچیان جام جهانی قطر در نظر گرفتند را ارائه دهند. تا زمانی که حوزه حمل و نقل به خصوص حمل و نقل هوایی در هاله ای از ابهام قرار داشته باشد تورگردانان نمی توانند برای ایجاد بسته های سفر به شرکای فعال خود در قطر اقدامات لازم را انجام دهند.
منبع: همگردی