رانش زمین در جاده های کوهستانی قابل انتظارند، تعمیر و نگهداری پیوسته جاده ها احتیاج اساسی کشور
به گزارش آیان کتاب، معاون دفتر آنالیز مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی گفت: جاده چالوس از جمله جاده های کشور است که رخداد لغزش و ریزش در آن پدیده ای طبیعی است و مانند سایر جاده های کوهستانی کشور احتیاج به توجه ویژه دارد.

مهندس فرهاد انصاری در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به رخداد زمین لغزش در جاده چالوس با بیان اینکه ما هنوز روی این رخداد آنالیز انجام نداده ایم گفت: کارشناسان وزارت راه در این منطقه در حال آنالیز هستند.
وی ادامه داد: جاده چالوس یک جاده کوهستانی و در منطقه ای واقع شده که واحدهای سنگی گوناگون، شیب های تند، دره های ژرف و بارندگی زیادی دارد، همانطور که اخیرا بارش های زیادی دریافت نموده است.
انصاری با بیان اینکه وجود مجموعه ای از این عوامل موجب شده که جاده چالوس دستخوش لغزش و ناپایداری گردد، خاطر نشان کرد: در منطقه ها کوهستانی مانند جاده چالوس یا جاده هراز، چنین رخدادهایی قابل انتظارند که از یک سو عوامل طبیعی و از سوی دیگرفعالیت های انسانی در آن ها نقش دارند.
معاون دفتر آنالیز مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی، نمونه ای از دخالت ناگزیر انسان در طبیعت را جاده سازی بیان کرد و یادآور شد: هر چقدر ملاحظات فنی جاده ها بالاتر باشد، کمتر درگیر عوارضی چون لغزش زمین خواهد شد ضمن آنکه جاده های ساخته شده در منطقه ها کوهستانی به ویژه احتیاج به تعمیر و نگهداری پیوسته و بیشتری دارند.
وی، با بیان اینکه دقت مطالعات مربوط به انتخاب راستا و کیفیت ساخت از یک سو و اقدامات مربوط به تعمیر و نگهداری راه از سوی دیگر معین می نماید که جاده تا چه مقدار پایدار است، اظهار داشت: جاده چالوس از جمله جاده های کشور است که رخداد لغزش و ریزش در آن پدیده ای طبیعی است و مانند سایر جاده های کوهستانی کشور احتیاج به توجه ویژه دارد.
انصاری اضافه کرد با اینکه ما هنوز بازدیدی از این منطقه نداشته ایم، اما بر پایه آنالیز عکس ها و فیلم های ارسالی، به نظر می رسد بخشی از سازه راه، خاکریز و شانه خاکی آن درگیر ناپایداری و لغزش شده که عامل محرک این رخداد می تواند بارندگی های اخیر باشد که به علت تجمع آب در پشت دیوار محافظ کنار جاده و تزریق تدریجی این آب به خاکریز منجر به ایجاد لغزش و جابجایی در زمین شده است اما ترک های ایجاد شده زیاد عمیق به نظر نمی رسند.
وی با بیان اینکه این پدیده در بسیاری از کشورهای کوهستانی دیگر نیز رخ می دهد گفت، طبیعت با خودش در تعادل است که در منطقه ها کوهستانی بخشی از این تعادل به وسیله فرسایش ایجاد می گردد اما ایجاد هر تغییری به وسیله بشراین تعادل را بر هم زده و ممکن است به ناپایداری بیانجامد اما نکته مهم آن است که دستکاری های اجرا شده تا چه مقدار حساب شده است و به چه اندازه مراقبت و رفتار سنجی در خصوص سازه ای مانند راه انجام می دهیم و یا برای آن هزینه می کنیم.
انصاری با بیان اینکه رخداد ناپایداری های دامنه ای یا زمین لغزش در استان های کوهستانی و شمالی کشور بیشتر است، گفت: علت این امر توپوگرافی خشن یا پستی و بلندی های شدید زمین و اختلاف ارتفاع زیاد و ژرفای زیاد دره ها است و از این رو پدیده هایی چون ریزش و لغزش در این منطقه ها بیشتر است.
منبع: خبرگزاری ایسنا