بازسازی ساختمان: آغاز فاز دوم بازسازی حمام تاریخی مامونیه

به گزارش آیان کتاب، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، آغاز فاز دوم بازسازی حمام تاریخی مامونیه صورت گرفت.

بازسازی ساختمان: آغاز فاز دوم بازسازی حمام تاریخی مامونیه

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

زهرا رنجبر بیان نمود: این مرحله از بازسازی با هدف جلوگیری از نفوذ رطوبت و آبهای سطحی به سازه بنا، بخشهایی از بام حمام سبک سازی و ساماندهی شد و با اجرای عایق رطوبتی سطح بام آجر فرش شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زرندیه اضافه نمود: برای بازسازی این مرحله از بام حمام تاریخی زرندیه اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 200 میلیون ریال در نظر گرفته شده که به صورت امانی در حال اجرا است.

رنجبر با تاکید بر اینکه سال گذشته بخشی از بام این اثر تاریخی بازسازی و سنگ فرش شد، توضیح داد: تا یک ماه آینده بازسازی بام این پروژه تکمیل خواهد شد و بعد از تکمیل بازسازی بام در فازهای بعدی فضاهای داخلی بنا بازسازی خواهد شد.

او با اشاره به اینکه این پروژه بعد از تکمیل و بازسازی به عنوان بازارچه و کارگاه صنایع دستی برای هنرمندان شهرستان زرندیه در نظر گرفته شده، اظهار کرد: بنای حمام تاریخی مامونیه با وسعت 869 متر مربع در مرکز و بافت تاریخی شهر مامونیه و در ضلع شمالی بقعه سید منصور واقع شده است. این بنا متعلق به دوره قاجاریه بوده و از دو بخش شرقی (حمام زنانه) و بخش غربی (حمام مردانه) تشکیل شده است و همچون اغلب حمام های عمومی و قدیمی ایران شامل فضاهایی چون سربینه، گرمخانه، خزینه و بخشهای خدماتی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زرندیه افزود: سربینه حمام در هر دو بخش زنانه و مردانه دارای چهار رختکن بوده و فرم معماری بنا به صورت طاق و تویزه و گنبد با مصالح آجر گچ اجرا شده است. فضای داخلی بنا فاقد هرگونه تزیینات است. این بنا به شماره 2308 در مورخ 87/8/25 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 15 تیر 1401 بروزرسانی: 15 تیر 1401 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 1024

به "بازسازی ساختمان: آغاز فاز دوم بازسازی حمام تاریخی مامونیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ساختمان: آغاز فاز دوم بازسازی حمام تاریخی مامونیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید