فنگ شویی در معماری و طراحی داخلی چه تاثیری می گذارد؟

به گزارش آیان کتاب، اگر تا به امروز با طراحی داخلی خانه خود سر و کار داشته باشید، شاید اصطلاح فنگ شویی به گوشتان خورده باشد اما هیچ گونه ایده و درکی از این اصطلاح نداشتید. فنگ شویی از اصول مهم و کاربردی در معماری و طراحی داخلی است که توسط بسیاری از افراد و طراحان به کار گرفته می گردد. در این مقاله سعی نموده ایم که مروری جامع بر این اصل در معماری داخلی و بیرونی داشته باشیم.

فنگ شویی در معماری و طراحی داخلی چه تاثیری می گذارد؟

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ دیجیتال کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

فنگ شویی چیست؟

فنگ شویی از دو کلمه فنگ (Feng) و شویی (Shui) تشکیل شده است که به ترتیب به معنای باد و آب هستند. فنگ شویی در واقع هنر استفاده از نیروها به منظور هماهنگی و هارمونی افراد با محیط اطرافشان است. فنگ شویی یکی از پنج هنر اصلی در علوم ماوراء یا متافیزیک چینی است. هنگامی که با تبعیت از روش فنگ شویی با هماهنگی لازم با محیط پیرامون خود برسیم، زندگی بسیار جذاب تر خواهد بود و فرد درک درستی از اهداف و رسیدن به آن ها به دست خواهد آورد. امروزه اصول فنگ شویی کاربرد های گسترده ای در معماری و طراحی داخلی دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

تاریخچه فنگ شویی

در مورد خاستگاه و سرمنشأ فنگ شویی بحث های زیادی انجام شده است و در تاریخ دقیق آن اختلاف هایی وجود دارد که شاید دلیل آن ممنوع شدن این هنر در بعضی از برهه های تاریخ کشور چین باشد. در هر حال تاریخ آن به چیزی در حدود 4 تا 6 هزار سل قبل بر می گردد. وانگ در سال 2000 در یکی از معتبرترین مقالات منتشر شده در مورد فنگ شویی این اصل را به 3500 سال قبل نسبت می دهد که به دوران قبل از اختراع قطب نماهای مغناطیسی مربوط می گردد.

شاید بتوان دوران امپراطوری ون را نقطه عطف فنگ شویی در نظر گرفت. در این دوران با حمایت های امپراطوری، متخصصین فنگ شویی آغاز به کاوش در مورد نیروها و قدرت های زمین و محیط پیرامون خود کردند. نتیجه کار آن ها توانایی شناخت نیروهای دنیا و جلوگیری از انباشت ناخواسته آن ها و به عبارتی سامان دادن نیروها در محیط و فضا بود.

فنگ شویی در معماری

بر اساس اصول فنگ شویی در معماری، نحوه چیدمان فضایی که در آن زندگی می کنیم، حال خانه باشد یا محل کار، به طرز قابل توجهی بر ما و کیفیت زندگی ما تأثیر می گذارد. تمامی اصول فنگ شویی به گونه تدوین یافته اند که بر محیط پیرامون ما که در واقع همان معماری فضاها باشد تأثیر می گذارند. از این رو، این هنر می تواند کاربردهای گسترده ای در معماری داشته باشد.

فنگ شویی بر اساس حرکت چی (Qi یا Chi) بنا نهاده شده است. چی در واقع نوعی انرژی است که در همه جا وجود دارد و مدام در حال حرکت از فضایی به فضای دیگر است. حال این انرژی دو حالت مثبت (شنگ) و منفی (شا) می تواند داشته باشد.

نوع مثبت انرژی چی در واقع نشان از این دارد که این انرژی در محیط خانه به درستی در جریان است یعنی چیدمان داخلی خانه به درستی انجام شده است و هیچ یک از وسایل خانه به گونه ای قرار نگرفته اند که مانعی در مقابل حرکت آزادانه این انرژی باشند. با این حال در صورتی که چیدمان داخلی وسایل به درستی صورت نگیرد این انرژی متعاقباً جریان بسیار نامنظمی خواهد داشت یا حتی در جایی راکد باقی خواهد ماند و تبدیل به یک انرژی مخرب به اصطلاح منفی می گردد.

اصول فنگ شویی و کاربرد آن ها در معماری

فنگ شویی مبتنی بر یک سری اصول است که بعضی از آن ها با گذر زمان به آن اضافه شده اند. بهره گیری از مزایای فنگ شویی بدون درک صحیح از این اصول ممکن نخواهد بود. فلسفه فنگ شویی در واقع راه و روش دیدن محیط پیرامون و زندگی در هماهنگی با اصول دنیا طبیعت است.

فنگ شویی در اصل بر گرفته از یک شعر قدیمی چینی در مورد ایده آل بودن زندگی در صورت داشتن ارتباطی پویا با محیط پیرامون است که در فرهنگ های آسیایی تائو نامیده می گردد. تائو به معنای راه و روش است. تائو نشان دهنده راه و روش طبیعت است. از این رو اصول پایه فنگ شویی از مشاهده طبیعت پیرامون سرچشمه می گیرند. مهم ترین این اصول عبارت از نحوه چینش وسایل، نقشه باگوآ و عناصر پنج گانه هستند.

نحوه چینش وسایل

صحبت در مورد این اصل ساده ترین راه برای درک فنگ شویی است. این اصل در واقع به شما بهترین راه برای چیدن وسایل به منظور کنترل فنگ شویی را نشان می دهد. برای نمونه بهترین چینش تخت و خواب در اتاق خواب داشتن دید به درب بدون دقیقاً قرار دریافت رو به روی درب است.

نقشه باگوآ در فنگ شویی

باگوا در واقع نقشه انرژی فنگ شویی است. این نقشه دارای هشت بخش یا خانه است که حول یک مرکز قرار دارند. هر یک از این هشت قسمت در ارتباط با شرایط مختلفی از زندگی هستند و مرکز نیز نشان دهنده سلامتی و رفاه کلی زندگی شما است. این نقشه با توجه به رنگ ها و اشکالی که معرفی می نماید تأثیر زیادی بر معماری داخلی خانه ها می گذارد.

عناصر پنج گانه

عناصر پنج گانه یکی دیگر از اصول فنگ شویی است که همگی یک سیستم کامل را شکل می دهند و هیچ یک به تنهایی قادر به حیات نخواهند بود. این پنج عصر عبارت از چوب، آتش، خاک، آب و فلز هستند. هر یک از این عناصر در ارتباط با یکی از قسمت های نقشه انرژی باگوا هستند. این عناصر بر اساس فنگ شویی دارای رنگ و شکل به خصوص خود هستند و به همین دلیل هم باید در کاربرد آن ها در معماری داخلی دقت کرد.

نکاتی مهم در معماری داخلی براساس فنگ شویی

در ادامه سعی شده است که به مهم ترین و اصلی ترین اصول فنگ شویی در مورد طراحی داخلی خانه ها اشاره گردد تا درک درستی از این هنر به دست آورید.

  • هر گونه بی نظمی از جمله انباشتگی های بی مورد لباس یا وسایل روی زمین مانعی در برابر حرکت درست انرژی چی است و موجب راکد مانند آن می گردد.
  • وسایل دارای لبه های تیز نیز از جریان یافتن آزادانه انرژی چی جلوگیری می نمایند و متعاقباً موجب فراوری انرژی منفی در چی می شوند؛ بنابراین در طراحی داخلی طبق اصول فنگ شویی باید از به کار برد وسایل دارای نوک و لبه های تیز خودداری گردد.
  • در مقابل وسایل دارای لبه های تیز، وسایل دارای لبه های منحنی شکل قرار دارند که حرکت انرژی چی را در فضای خانه تسهیل می نمایند و انرژی مثبت را در فضا گسترش می دهند و استفاده از آن ها نسبت به وسایل تیز در طراحی داخلی اولویت دارند.
  • طبق اصول فنگ شویی رنگ آمیزی نیز تأثیر زیادی در جریان یافتن انرژی چی دارد. از همین رو رنگ های قرمز و سبز یشمی از بهترین رنگ ها برای استفاده در معماری به شما می فرایند.
  • طبق اصول فنگ شویی ورودی به خانه شما مشخص نماینده ورودی انرژی است. محل های ورود انرژی به داخل خانه را مسدود نکنید و موانع را از سر راه بردارید.

سخن آخر

فنگ شویی یک هنر قدیمی چینی است که امروزه در بسیاری از فرهنگ ها و کشور های دنیا به کار می رود و کشور ما ایران نیز از آن بی بهره نمانده است. فنگ شویی به بیانی ساده توجه و برقراری ارتباط با محیط پیرامونی است که در آن زندگی می کنیم. این هنر بر اساس اصولی که دارد کاربرد های زیادی در معماری و به ویژه طراحی داخلی دارد که استفاده از آن ها مزایای زیادی خواهد داشت.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 397

به "فنگ شویی در معماری و طراحی داخلی چه تاثیری می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فنگ شویی در معماری و طراحی داخلی چه تاثیری می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید