ماجرای هجوم شبانه مردم و تصرف اراضی شهرک پیامبر اعظم بندرعباس

به گزارش آیان کتاب، در روزهای گذشته اخباری مبنی بر هجوم بعضی افراد به شهرک پیامبر اعظم و تصرف زمین های خالی این محدوده از شهر بندرعباس به گوش می رسید که با ورود دستگاه های ذیربط نسبت به برطرف تصرف اقدام شد.

ماجرای هجوم شبانه مردم و تصرف اراضی شهرک پیامبر اعظم بندرعباس

به گزارش خبرنگاران، روز گذشته خبری مبنی بر تصرف بخشی از زمین های محدوده شهرک پیامبر اعظم بندرعباس به گوش رسید، بر مبنای این خبر عده ای از افراد غالبا خارج از استان به صرف شنیدن یک خبر در مورد سنددار شدن اراضی در منطقه ها کمتر برخوردار استان، نسبت به تصرف زمین های شهرک پیامبر اعظم اقدام کردند.

این افراد با هجوم شبانه به زمین های خالی اقدام به تصرف نموده به خیال آن که در آینده بتوانند اسناد این زمین ها را دریافت نمایند، اما با ورود دستگاه های ذی ربط این افراد شناساسی و اقدامات لازم برای رفع تصرف زمین ها انجام شد.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان در نشست آنالیز روند صدور اسناد مالکیت مردم، سنددارشدن منازل در سکونتگاه های غیر رسمی را فرصت خوبی برای ساکنان برشمرد و اظهارداشت: از ابتدای کار دولت سیزدهم، به مردم استان قولی را مبنی بر پیگیری روند صدور اسناد مالکیت منازل فاقد سند داده بودیم، بر همین اساس با پیگیری های فراوانی که انجام شد اکنون بستر قانونی انجام این کار مهم مهیا شده که بعد از دریافت سند امکان استفاده مردم از تسهیلات نوسازی و مقاوم سازی نیز فراهم است.

وی تاکید نمود: این مصوبه قانونی مربوط به سال 1401 است و فرصت استفاده از آن برای دریافت سند فقط تا سرانجام امسال امکانپذیر خواهدبود و ضروری است مردم هر چه سریعتر برای تشکیل پرونده اقدام نمایند.

استاندار هرمزگان تاکید نمود: قانون به صورت کاملا جامع در این فرآیند راه را روشن نموده و دستورالعمل هایی برای ساکنانی که فرم جیم آن ها قرمز است یعنی سابقه دریافت زمین یا تسهیلات دولتی مسکن دارند نیز معین شده تا آن ها نیز بتوانند از این فرصت بهره مند شوند و برای دریافت سند ملک ساخته شده در اراضی دولتی هم اقدام نمایند.

دوستی با تاکید بر لزوم تسریع مردم جهت تشکیل پرونده، با اشاره به افزایش ظرفیت منابع انسانی برای کوتاه کردن فرآیند ثبت نام تا دریافت سند، بیان کرد: در شهر بندرعباس همه دفاتر پیشخوان دولتی آماده ثبت نام و پیگیری فرآیند صدور سند هستند در سایر شهرستان ها نیز ادرات راه و شهرسازی این وظیفه را برعهده دارند.

نماینده عالی دولت در استان خاطرنشان کرد: روند صدور اسناد مالکیتی برای مردم به صورت مستمر و هفتگی در استانداری هرمزگان رصد و پایش شده و موانع احتمالی آن رفع می گردد.

وی ادامه داد: آیین نامه اجرایی بند ک تبصره 11 قانون بودجه 1401 مبنی بر صدور سند برای اراضی متصرفه دولتی در مهرماه ابلاغ و در استان هرمزگان اجرای آن شروع شده است.

واگذاری سند در اراضی تازه تصرف شده یک شایعه است

در همین زمینه اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان نیز در یک اطلاعیه خاطرنشان کرد صدور اسناد مالکیتی برای اراضی خالی و تصرف نشده شایعه است و واقعیت این طرح چیز دیگری است در این اطلاعیه آمده است: مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان با بیان اینکه واگذاری سند در اراضی تازه تصرف شده یک شایعه است، گفت: شیوه نامه اجرایی صدور اسناد مالکیت در اراضی تصرفی مربوط به عرصه هایی است که تا قبل از سال 1394 در بافت های فرسوده احداث شده اند و شامل زمین های تازه تصرف شده نمی گردد.

وی اضافه کرد: تصرف عدوانی اراضی ملی و دولتی فردی را صاحب خانه نمی نماید بلکه عملی مجرمانه بوده و با سودجویان به شدت برخورد خواهد شد.

کمالی ادامه داد: زمین خواری بی راهه ای است که به خانه دار شدن مردم ختم نمی گردد، دولت سیزدهم در مورد تامین مسکن اقشار کم عایدی در کنار تسهیلات بانکی، همانند ثبت نام وام ساخت مسکن طرح نهضت ملی مسکن را برنامه ریزی نموده است و متقاضیان می توانند با ورود به سامانه ثمن نهضت مسکن، به نشانی اینترنتی saman.mrud.ir نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

وی در واکنش هجوم بعضی افراد جهت تصرف زمین های اطراف شهرک پیامبر اعظم(ص) گفت : 33 محله ناکارآمد و بافت فرسوده معین و اعلام شده و شهرک پیامبر اعظم جزء بافت تازه و تفکیک شده شهر است و در محلات اعلام شده نیست بنابراین سندی برای آن شهرک و متصرفین صادر نمی گردد.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان به رصد و پایش تمامی منطقه ها در محدوده عملیات این اداره اشاره نمود و گفت: مقابله با زمین خواران همیشه در دستور کار راه و شهرسازی هرمزگان واقع شده است و با جدیت پیگیری خواهد شد، گشت حفاظت اراضی این اداره کل به صورت مستمر مشغول بازدید از حوزه استحفاظی بوده و با هرگونه تصرف اراضی ملی به شدت برخورد می نماید.

وی در سرانجام گفت: شهروندان می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف و زمین خواری با سامانه تلفن گویای 4 رقمی 1656 تماس بگیرند و هرگونه دخل و تصرف و یا تعرض و دخالت در اراضی ملی و دولتی را به یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان اعلام نمایند.

به گزارش تسنیم، با توصیحات ارائه شده می توان به سادگی دانست که صدور سند تنها برای منازلی صادر می گردد که قبل از سال 94 در بافت فرسوده احداث شده باشند و برای زمین های تصرفی بعد از این سال هیچ سندی صادر نخواهد شد و بر متصرفان نیز مطابق قانون برخورد می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 بهمن 1401 بروزرسانی: 3 بهمن 1401 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 1139

به "ماجرای هجوم شبانه مردم و تصرف اراضی شهرک پیامبر اعظم بندرعباس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای هجوم شبانه مردم و تصرف اراضی شهرک پیامبر اعظم بندرعباس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید