مراسم رونمایی از اولین نقشه ژئوتوریسم ایران برگزار گردید

به گزارش آیان کتاب، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله و گزارش های منتشر شده، مراسم رونمایی از اولین نقشه ژئوتوریسم ایران برگزار گردید.

مراسم رونمایی از اولین نقشه ژئوتوریسم ایران برگزار گردید

مراسم رونمایی از اولین نقشه ژئوتوریسم ایران در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی برگزار گردید.

در این مراسم علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین شناسی فراوری اطلاعات پایه را از ماموریت های این سازمان دانست و اضافه نمود: مطالعات مربوط به ژئوتوریسم در این سازمان مربوط به چند دهه گذشته است و این مطالعات منجر به این شد که حدود 30 نقطه در کشور را که می توانند پتانسیل ژئوپارک کشور را داشته باشند، معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه تا به امروز سه تا از این منطقه ها به ژئوپارک جهانی تبدیل شده اند، اضافه نمود: ژئوپارک جهانی قشم، ژئوپارک جهانی طبس و ژئوپارک جهانی ارس در کشور معرفی گردیده و امیدواریم با شناسایی بیشتر در سرتاسر کشور و با توجه به پتانسیل های موجود و پدیده های زیبای زمین شناسی در کشور بتوانیم ژئوپارک های مختلفی در مقیاس جهانی و مقیاس ملی در کشور را توسعه دهیم.

شهیدی شروع ثبت ژئوپارک ها را از سال 2004 دانست و گفت: در آن موقع تعداد ژئوپارک ها حدود 25 پارک بود که 18 ژئوپارک به وسیله کشورهای اروپایی و 8 ژئوپارک به وسیله چین ثبت شده بود.

به گفته وی، در سال 2024 تعداد این ژئوپارک ها در جهان بالغ بر 213 پارک است که سهم ایران نیز 3 ژئوپارک می گردد.

رئیس سازمان زمین شناسی جامعه محلی، جاذبه های زمین شناسی و اماکن توریستی و مذهبی را از مسائل مهم در موضوع ژئوپارک ها دانست و یادآور شد: در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور پس از دریافت مصوبه هیات دولت از دو سال پیش عزم خود را جزم کردیم تا فعالیت های خود را در زمینه مطالعات ژئوتوریسم توسعه دهیم.

شهیدی ادامه داد: یکی از موضوعات برنامه 17 گانه راهبردی بخش معدن، گردشگری معدنی است که تهیه این نقشه می تواند مقدمه ای برای شناسایی دقیق تر پدیده های زمین شناسی و بعلاوه پدیده های گردشگری عام و به صورت اختصاصی پدیده های گردشگری معدنی باشد.

وی با تاکید بر اینکه ایران در منطقه ای واقع شده که جاذبه های زمین شناسی خاصی را در اختیار دارد، توضیح داد: در سال 2024 از سوی انجمن بین المللی زمین شناسی (IUGS) از میان یکصد پدیده برتر زمین شناسی جهان دو پدیده زمین شناسی شامل غار نمکی در جزیره قشم و کلوت های لوت از ایران معرفی گردید.

شهیدی ضمن ابراز خرسندی از معرفی گنبدهای نمکی زاگرس کشورمان به عنوان یکی دیگر از 100 پدیده برتر زمین شناسی جهان در خلال برگزاری سی و هفتمین کنگره بین المللی علوم زمین در شهر بوسان کره جنوبی اضافه نمود: بر همین اساس می بینیم که از میان 200 پدیده برتر زمین شناسی در جهان سه پدیده زمین شناسی به ایران تعلق دارد و با توجه به اینکه مساحت کشور ما یک درصد خشکی های جهان را تشکیل می دهد، شناساندن و معرفی سه پدیده زمین شناسی در جهان کاری بسیار بزرگ است.

منبع: همگردی
انتشار: 15 مهر 1403 بروزرسانی: 15 مهر 1403 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 1274

به "مراسم رونمایی از اولین نقشه ژئوتوریسم ایران برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسم رونمایی از اولین نقشه ژئوتوریسم ایران برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید