معرفی فرودگاه ارجان قبرس شمالی و راه های دسترسی آن

به گزارش آیان کتاب، فرودگاه ارجان قبرس شمالی (Ercan International Airport) تنها فرودگاه این جزیره خودمختار در آب های دریای مدیترانه می باشد که در منطقه ارجان این جزیره به وسیله ارتش بریتانیا در جریان جنگ دنیای دوم ساخته شده است و با مرکز قبرس شمالی یعنی شهر نیکوزیا حدود 13 کیلومتر فاصله دارد. اغلب گردشگر ها از کشورهای مختلف دنیا به صورت هوایی به جزیره قبرس شمالی سفر می نمایند و در روزهای گرم بهار و تابستان پروازهای متعددی در فرودگاه بین المللی ارجان قبرس شمالی فرود می آید تا گردشگر ها در اسرع وقت بتوانند خود را برای گذراندن تعطیلات به این جزیره رویایی برسانند. فرودگاه ارجان تاریخچه طولانی دارد، اما در سال های اخیر مورد بازسازی قرار گرفته و پروژه توسعه این فرودگاه در سال 2020 به صورت کامل به اتمام رسیده است.

معرفی فرودگاه ارجان قبرس شمالی و راه های دسترسی آن

فضای فرودگاه ارجان قبرس شمالی پس از بازسازی انجام شده بسیار مجذوب کننده و راحت شده و مسافرانی که به وسیله این فرودگاه وارد جزیره قبرس شمالی می شوند از خدمات ارائه شده در فرودگاه بین المللی ارجان راضی هستند. اگر قصد عزیمت به جزیره قبرس شمالی را دارید، حتما این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران را تا سرانجام بخوانید تا شما را با فرودگاه بین المللی ارجان بیشتر آشنا کنیم.

فرودگاه ارجان قبرس شمالی (Ercan International Airport)

فرودگاه ارجان قبرس شمالی (Ercan International Airport) تنها راه دسترسی هوایی به این جزیره توریستی در قلب دریای مدیترانه است و اغلب مسافران خارجی به وسیله این فرودگاه بین المللی وارد جزیره قبرس شمالی می شوند تا تعطیلات خود را در این جزیره خوش آب و هوا بگذرانند. طبق آمارهای رسمی در حال حاضر روزانه بیش از 100 پرواز از فرودگاه ارجان قبرس شمالی انجام می شود و یکی از شلوغ ترین فرودگاه های این منطقه است. تقاضا برای سفر به قبرس شمالی معمولا در فصل بهار و تابستان بیشتر می شود و اغلب مسافران با پروازهای ایرلاین های ترک خود را به فرودگاه بین المللی ارجان می رسانند، اطلاعات این فرودگاه عبارتند از:

  • نام فرودگاه بین المللی ارجان: Ercan International Airport
  • کد یاتا: ECN
  • کد ایکائو: LCEN
  • نوع فرودگاه: خصوصی
  • ارتفاع از سطح دریا: 123 متر
  • وب سایت رسمی فرودگاه بین المللی ارجان: ercanhavalimani.com

تاریخچه فرودگاه ارجان قبرس شمالی

فرودگاه بین المللی ارجان در حال حاضر تنها فرودگاه غیر نظامی جمهوری خودمختار قبرس شمالی است، تاریخچه فرودگاه ارجان قبرس شمالی به زمان جنگ دنیای دوم برمی شود. فرودگاه ارجان در جریان جنگ دنیای دوم به وسیله ارتش بریتانیا ساخته شده و در آن دوران از این فرودگاه به عنوان یک فرودگاه نظامی استفاده می کردند. پس از اشغال این جزیره به وسیله ارتش ترکیه، از فرودگاه ارجان به عنوان مهمترین فرودگاه غیرنظامی قبرس شمالی استفاده می کنند. دولت قبرس شمالی برای توسعه این فرودگاه برنامه ریزی های زیادی انجام داده، آخرین بار در سال 2015 پروژه بازسازی و توسعه این فرودگاه را کلید خورد و در طول 5 سال بخش های مختلف این فرودگاه از جمله ترمینال و باند فرودگاه مورد نوسازی نهاده شد و پروژه توسعه فرودگاه در سال 2020 به صورت کامل به اتمام رسید.

مسافرانی که به وسیله این فرودگاه بین المللی وارد جزیره قبرس شمالی می شوند از برترین خدمات بهره مند خواهند شد. این فرودگاه دو باند پروازی مختلف برای اوج گرفتن و فرود هواپیماها دارد، طول باند قدیمی این فرودگاه 2755 متر و باند تازه حدود 1800 متر طول دارد. بعلاوه برج کنترل این فرودگاه مجهز به سیستم های پیشرفته کامپیوتری برای کنترل ترافیک هوایی هم می باشد.

برنامه پروازهای فرودگاه ارجان قبرس شمالی

در حال حاضر هیچ یک از ایرلاین های داخلی ایران پرواز مستقیم به فرودگاه ارجان قبرس شمالی ندارند و مسافران ایرانی فقط با استفاده از پروازهای ایرلاین های ترک می توانند خود را با یک پرواز مستقیم حدودا 3 ساعته به فرودگاه بین المللی ارجان برسانند. ایرلاین های پگاسوس (Pegasus)، ترکیش (Turkish Airlines)، فری برد (Freebird Airlines) و آنادولوجت(AnadoluJet) ترکیه جز شرکت های هواپیمایی هستند که به صورت روزانه و یا هفتگی از شهرهای مختلف دنیا چند پرواز مستقیم به این فرودگاه دارند.

همان طور که در ابتدا مقاله هم اشاره نمودیم برنامه پروازهای فرودگاه ارجان قبرس شمالی کاملا فشرده است و به صورت میانگین روزانه صد پرواز در این فرودگاه بین المللی انجام می شود. روزانه از فرودگاه های بین المللی ایران، آذربایجان، ارمنستان، روسیه و قزاقستان پروازهای مستقیمی به این فرودگاه به صورت رفت و برگشت انجام می شود و مسافران در اسرع وقت برای گذراندن تعطیلات از این کشورها می توانند خود را به جزیره رویایی قبرس شمالی برسانند.

ترمینال فرودگاه ارجان

در سال 2004 ترمینال تازه فرودگاه ارجان قبرس شمالی افتتاح شده و امکانات متنوعی در این ترمینال برای راحتی مسافران مهیا نموده اند. ترمینال فرودگاه ارجان با نام دروازه قبرس شمالی با نمایی زیبا از شیشه ای بزرگ و شفاف طراحی شده و فضای بزرگ و مجهزی برای تردد روزانه بیش از هزار مسافر دارد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که همه ورود و خروج مسافران از یک سالن واحد در ابن فرودگاه انجام نمی شود و کلیه ورود و خروج ها به وسیله سالن های متفاوت صورت می گیرد. یکی از نکات جالب در خصوص فرودگاه قبرس شمالی، امکان صدور ویزای فرودگاهی برای مسافران در ترمینال فرودگاه است که باعث شده بسیاری از مسافران به راحتی بتوانند به این کشور سفر کنند.

بعلاوه مسافران قبرس شمالی باید قبل از ورود به این فرودگاه قوانین گمرکی این فرودگاه را مطالعه کنند و از به همراه داشتن وسایل ممنوعه اعلام شده جدا خودداری کنند. مسافران در مدت انتظار در ترمینال این فرودگاه به امکانات متنوعی همانند اینترنت پرسرعت بی سیم به صورت رایگان دسترسی دارند و در زمان انتظار برای سوار شدن به هواپیما می توانند از اینترنت بدون پرداخت هزینه استفاده کنند.

وسایل حمل و نقل عمومی در فرودگاه ارجان

فرودگاه ارجان قبرس شمالی در فاصله 13 کیلومتری از شهر نیکوزیا قرار گرفته است و مسافرانی که هتل محل اقامت آنها در مرکز قبرس شمالی واقع شده است با 20 دقیقه رانندگی می توانند خود را به فرودگاه برسانند. موقعیت مکانی این فرودگاه به نحوی است که گردشگران خارجی از تمامی منطقه ها توریستی قبرس شمالی همانند گیرنه، بافرا و فاماگوستا در اسرع وقت به فرودگاه دسترسی دارند. تنوع وسایل حمل و نقل عمومی در فرودگاه ارجان زیاد است که از جمله آنها می توان به تاکسی و اتوبوس اشاره نمود که مسافران بر اساس بودجه خود می توانند یکی از این وسایل نقلیه را برای رسیدن به مرکز شهر انتخاب کنند.

تاکسی های فرودگاه ارجان به صورت شبانه روزی مسافران به همه منطقه ها جزیره قبرس شمالی می رسانند، کرایه تاکسی ها در فرودگاه ارجان به یورو دریافت می شود. بعلاوه مسافرانی که گواهینامه بین المللی دارند، پس از ورود به کشور قبرس شمالی در فرودگاه ارجان می توانند ماشین کرایه کنند و تا مقصد مورد نظر خود در جاده های زیبا و سرسبز جزیره قبرس شمالی رانندگی کنند. هزینه کرایه خودرو در فرودگاه ارجان ارزان تر از تاکسی است و بسیاری از مسافران کرایه کردن ماشین را به تاکسی گرفتن در این فرودگاه ترجیح می دهند.

امکانات فرودگاه بین المللی ارجان

امکانات فرودگاه ارجان قبرس شمالی با توجه به شرایط و موقعیت این کشور در سطح مطلوبی قرار گرفته است و مسافرانی که به وسیله این فرودگاه وارد جزیره قبرس شمالی می شوند از خدمات و امکانات موجود در فرودگاه معمولا راضی هستند. تنوع کافه ها و رستوران ها هم در فرودگاه بین المللی ارجان خوب است و مسافران می توانند در زمان انتظار برای پرواز غذا و نوشیدنی مورد علاقه خود را در این کافه ها و یا رستوران ها میل کنند. تمامی کافه ها و رستوران های این فرودگاه به صورت 24 ساعته فعال است و بدون وقفه به مسافران خدمات می دهند.

فرودگاه بین المللی ارجان یک پارکینگ بزرگ با گنجایش 800 خودرو هم برای استفاده مسافران خود دارد. برای مسافرانی هم که تمایل دارند در زمان حضور در فرودگاه از خدمات ویژه استفاده کنند، در این فرودگاه یک سالن VIP هم مهیا نموده اند. بعلاوه چند فروشگاه فری شاپ هم در ترمینال فرودگاه ارجان برای خرید کردن محصولات بدون گمرکی وجود دارد و مسافران بدون پرداخت عوارض گمرکی می توانند از کالاهای متنوع این فروشگاه ها خرید کنند.

جمع بندی معرفی فرودگاه ارجان قبرس شمالی و راه های دسترسی آن

فرودگاه ارجان قبرس شمالی در شرق شهر نیکوزیا مرکز این جزیره قرار گرفته است و مسافران باید برای رسیدن به مرکز شهر نیکوزیا حدود 13 کیلومتر رانندگی کنند. فرودگاه ارجان آخرین بار در سال 2020 مورد بازسازی نهاده شده و در طرح توسعه این فرودگاه یک باند تازه به طول 1800 متر به صورت سنگفرش شده به این فرودگاه اضافه نموده اند.

در این فرودگاه امکانات متنوعی برای راحتی مسافران مهیا شده و اغلب مسافران با پروازهای ایرلاین های ترک همانند ترکیش، فری برد و پگاسوس وارد این فرودگاه می شوند. در این مقاله سعی کردیم امکانات فرودگاه ارجان به صورت کامل به شما معرفی کنیم تا در زمان سفر به این جزیره برای گذراندن تعطیلات بتوانید از امکانات این فرودگاه به برترین شکل ممکن بهره ببرید. برای سفر به قبرس شمالی و رزرو تور قبرس ترکیه می توانید به صورت 24 ساعته به قسمت رزرو تور سایت خبرنگاران مراجعه کنید و در اسرع وقت تور و هتل مورد نظر خود را برای اقامت در این شهر رزرو نمایید.

1. آیا فرودگاه ارجان قبرس شمالی بین المللی است؟

در پاسخ به این سوال باید به این نکته اشاره کنیم که مناقشه بین قبرس شمالی و جنوبی هنوز هم ادامه دارد و تنها کشوری که استقلال قبرس شمالی را به عنوان یک کشور پذیرفته جمهوری ترکیه است، به همین علت در حال حاضر به جز ایرلاین های ترکیه هیچ شرکت هواپیمایی دیگری پرواز مستقیم به فرودگاه ارجان ندارد. به همین علت این فرودگاه جز فرودگاه های بین المللی محسوب نمی شود و مسافران فقط با استفاده هواپیماهای ایرلاین ها ترک می توانند خود را به جزیره قبرس شمالی برسانند.

2. فرودگاه ارجان در کدام قسمت جزیره قبرس شمالی قرار گرفته است؟

فرودگاه ارجان در فاصله 13 کیلومتری از شهر نیکوزیا مرکز جزیره قبرس شمالی نهاده شده و مسافران از این فرودگاه دسترسی راحتی به مرکز شهر دارند.

3. آیا در زمان ورود به فرودگاه ارجان باید ویزا داشته باشیم؟

خیر، اتباع ایرانی در زمان سفر به این جزیره می توانند ویزا فرودگاهی بگیرند و فقط باید در زمان سفر به این جزیره گذرنامه معتبر با حداقل 7 ماه اعتبار همراه خود داشته باشند.

4. برترین زمان برای سفر به قبرس شمالی کی است؟

اواسط اسفند ماه تا اواسط فصل بهار برترین زمان برای سفر به جزیره قبرس شمالی است، البته بسیاری از گردشگران هم برای سرگرمی در سواحل قبرس شمالی روزهای گرم تابستان را برای سفر به این جزیره انتخاب می کنند.

5. آیا خرید تور قبرس شمالی از سایت خبرنگاران امکان پذیر است؟

بله، شما می توانید بلیط پرواز و یا تور سرگرمیی خود به مقصد جزیره قبرس شمالی را به صورت 24 ساعته و کاملا آنلاین از سایت خبرنگاران بخرید.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 1266

به "معرفی فرودگاه ارجان قبرس شمالی و راه های دسترسی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی فرودگاه ارجان قبرس شمالی و راه های دسترسی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید