نصب پیغام رسان داخلی، برای انجام امور دانشجویی!

به گزارش آیان کتاب، دانشگاه آزاد اسلامی، برای ورود آسان تر به سامانه آموزشیار، به دانشجویان نصب پیغام رسان ایرانی آی گپ را توصیه نموده! و با ارسال پیغامک هایی، دانشجویان را برای نصب این برنامه هدایت می نماید! این اقدام باعث اعتراض بعضی از دانشجویان و حتی فارغ التحصیلان این دانشگاه شده و این در حالی است که سخنگوی دانشگاه آزاد به خبرنگاران میگوید که دانشجویان می توانند بدون نصب این برنامه کارهای خود را به وسیله پیغامک و با صرف هزینه پیغامک انجام دهند.

نصب پیغام رسان داخلی، برای انجام امور دانشجویی!

به گزارش خبرنگاران، دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از پرجمعیت ترین دانشگاه های کشور است که مانند هر دانشگاه دیگری، برای رسیدگی به امور دانشگاهی و ارائه تسهیلات برای دانشجویان خود احتیاج به یک سامانه جامع و هماهنگ دارد.

در ابتدا هر کدام از واحدهای دانشگاه آزاد زیر نظر سامانه ای جداگانه و مختص به دانشگاه خود، تحت عنوان سامانه سیدا امور دانشجویان را انجام می دادند اما از تابستان سال گذشته و در راستای احتیاج دانشجویان به استفاده و بهره مندی از خدمات آنلاین و اینترنتی، سامانه جدیدی به نام سامانه آموزشیار در این دانشگاه ایجاد شد. این سامانه به منظور مدیریت یکپارچه امور آموزشی، به صورت هماهنگ و سیستماتیک بین تمام واحدهای دانشگاه آزاد راه اندازی شده است.

دانشجویان دانشگاه آزاد برای انجام امور آموزشی خود ملزم به ورود به این سیستم هستند چراکه کارهایی از قبیل ارزشیابی اساتید، انجام امور فارغ التحصیلان، انتخاب واحد و ثبت نام دروس، ارائه برنامه کلاسی، مشاهده نمره ها، ثبت درخواست های مختلف از جمله درخواست وام دانشجویی و فرآیندهای دیگر، به وسیله این سامانه انجام می گردد.

پس از ایجاد این سامانه، دانشجویان مسائل زیادی با این سامانه داشته اند که از میان آنها می توان به فرایند کُند این سامانه در به روزرسانی اطلاعات دانشجو و همچنین مسائل زمان انتخاب واحد و عدم ارایه دروس در زمان بندی تعیین و ارجاع دانشجو به زمان حذف و اضافه اشاره نمود ولی چند ماه پیش در اقدامی تامل برانگیز، برای ورود به این سامانه تایید دو مرحله ای تعریف شد و این کد تایید باید به شماره دانشجو در پیغام رسان آی گپ ارسال می شد و اگر دانشجویی این پیغام رسان را نداشت، باید دو دقیقه صبر می کرد تا بتواند با استفاده از راه دوم که همان کد تصویری است به سامانه وارد گردد.

این شرایط همچنان به طرز جدی تری ادامه دارد به نحوی که با ورود به سامانه آموزشیار با این دو جمله روبه رو می شویم: جهت سهولت اطلاع رسانی و دسترسی به خدمات آینده آموزشیار می توانید به وسیله پیغام رسان آیگپ اقدام فرمائید، دقت نمائید که خدمات و اطلاع رسانی آموزشیار به همان شماره ای که در سامانه ثبت نموده اید ارسال خواهد شد.

در پایین این دو جمله نیز یک لینک برای دانلود سریع این برنامه (آیگپ) گذاشته شده است.

بدین ترتیب دانشجو برای تسهیل در ورود به سامانه آموزشیار باید برنامه آی گپ را نصب کند و در صورتی می توانند بدون نصب برنامه هم وارد سامانه گردد که منتظر کد تایید پیغامکی باشد که البته زمان بیشتری نیز از دانشجو می گیرد.

آیا نصب آیگپ انجام امور دانشجویی را تسهیل می نماید؟

این شرایط برای دانشجویان ورودی قبل از 98 نیز وجود دارد. به نحوی که این دانشجویان طی چند وقت اخیر پیغامی مبنی بر الزام در نصب این برنامه از سوی سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد دریافت نموده اند به عنوان مثال، در متن ارسال شده به یکی از مخاطبان خبرنگاران که از دانشجویان کارشناسی ارشد قبل از ورودی 98 دانشگاه آزاد است، آمده:

جناب آقای/ سرکار خانم...

با توجه به عدم تایید شماره تماس شما در سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد اسلامی جهت آنالیز و تطبیق پفراینده تحصیلی خود در اسرع وقت به وسیله لینک زیر اقدام نمایید.

پس از این پیغام نیز یک لینک برای نصب برنامه آی گپ درج شده است.

یکی دیگر از دانشجویان سابق دانشگاه آزاد در این زمینه به خبرنگاران گفت: من 4 سال پیش از دانشگاه آزاد فارغ التحصیل شدم ولی اخیر پیغامکی مبنی بر نصب آیگپ دریافت کردم.

دانشجوی دیگری که مشغول تحصیل در رشته مهندسی صنایع واحد علوم و تحقیقات است نیز به خبرنگاران گفت: اقدامات دانشجویی ما بدون نصب آیگپ هم انجام می گردد. فقط کافی است منتظر شویم تا کد ورود به سامانه برایمان ارسال گردد.

یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد در گفت وگو با خبرنگاران در مورد این اقدام دانشگاه آزاد مدعی شد: بسیاری از من و هم کلاسی هایم تمایلی به نصب این پیغام رسان نداریم. ولی با این کار دانشگاه مجبور شده ایم که برنامه آیگپ را نصب کنیم. همه ما تصور می کنیم که نصب برنامه آیگپ توسط ما دانشجویان، برای دانشگاه آزاد منافع اقتصادی دارد!

دانشجوی دیگری که مشغول تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: به نظر من هدف دانشگاه آزاد از توصیه به نصب برنامه آیگپ کاملا مبهم است.

وی ادامه داد: چند وقت پیش، من پیغامکی با این محتوا از دانشگاه آزاد دریافت کردم: آقای/ خانم ... با توجه به تغییر شرایط شما به نامعلوم در سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد اسلامی به وسیله لینک زیر اقدام فرمایید.

این دانشجو در ادامه گفت: من با خواندن این پیغام که در انتهای آن لینک نصب برنامه آیگپ بود، نگران شدم. چرا که خواندن کلمه نامعلوم مرا نگران کرد و تصور کردم که در وضع تحصیلم مسئله ای به وجود آمده است. با خواندن این پیغام فوراً برنامه آیگپ را نصب کردم ولی با این وجود هم نتوانستم وارد پروفایلم در سامانه آموزشیار شوم. پس نصب این برنامه هیچ تفاوتی برای تسهیل فرایند کاری من ایجاد نکرد.

این دانشجوی دکتری ادامه داد: سوال من این است که چرا کاملا به یکباره دانشگاه آزاد پیغامی مبنی بر نصب یک برنامه به دانشجویان ارسال کرد. البته پیغام های دانشگاه برای نصب برنامه چندین بار برایم ارسال شده که به نظرم دریافت چندباره آن آزار دهنده است.

وی اضافه نمود: مسئله اصلی این است که ما به وسیله آی گپ شاهد یک سری اخبار عمومی مثلا زمان انتخاب واحد و پیغام هایی از این قبیل هستیم که طبیعتاً همه اینها در خبرگزاری ها اطلاع رسانی می گردد و کمکی به امور دانشجویی نمی نماید.

یکی دیگر از دانشجویان دوره کارشناسی واحد علوم و تحقیقات به خبرنگاران گفت: در ابتدا سایت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد از باقی واحدهای دیگر مجزا بود ولی حدود 4 ماه پیش سایت علوم و تحقیقات بسته شد و ما وارد سایت آموزشیار شدیم که اصلا کامل نبود. بدین ترتیب ما دوباره به سایت قبلی بازگشتیم تا اینکه حدودا 50 روز پیش مجدداً سایت قبلی بسته شد و ما حدود 40 روز هیچ راهی نداشتیم تا نمره های خودمان و یا برنامه هفتگی خود را ببینیم. از آنجا که دانشگاه هم بسته بود و سایتی برای ما وجود نداشت، ما نمی دانستیم باید چه کار کنیم و دچار سردرگمی بودیم.

این دانشجو ادامه داد: در این بحبوحه، پیغامی مبنی بر نصب آی گپ از دانشگاه آزاد دریافت کردیم و به جای اینکه لینکی داشته باشیم که مستقیماً به آموزشیار وصل شویم، لینکی دریافت کردیم که آی گپ را نصب کنیم. آن دسته از هم کلاسی های من که آی گپ را نصب کردند، هیچ تغییری در سامانه آنها ایجاد نشد و پیغامی دیدند که پنل کاربری برای آنها ایجاد نشده است.

وی اضافه نمود: این شرایط در حالی است که ما پیغام هایی هم دریافت کردیم که در آنها گفته شده بود اگر برنامه آی گپ را نصب نکنیم، پنل کاربری ما دچار مشکل می گردد. در این شرایط از جانب مسئولان دانشگاه هیچ اطلاع رسانی جامعی انجام نشد و به ما نگفتند الزامی در نصب برنامه وجود ندارد.

این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات گفت: من به واسطه شغلم در جریانم که افرادی و مراکزی وجود دارند که شماره های افراد و یک سری گروه های هدف را با قیمتی بالا خریداری می نمایند. به عنوان مثال، مشکل مردم با برنامه واتساپ این است که برنامه واتساپ از کاربر خود می خواهد که شماره او را به شرکت های تبلیغاتی بفروشد. سامانه آی گپ هم یک پیغام رسان داخلی است و با این کار دانشگاه آزاد، تعداد بالایی از شماره های دانشجو را دریافت می نماید و می تواند شماره های ما را به یک سری از مراکز که گروه هدف مورد احتیاج آنها دانشجویان هستند، بفروشد!

در پاسخ به اعتراضات و موارد مطرح شده از سوی دانشجویان، دکتر احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد در گفت وگو با خبرنگاران تاکید نمود: دانشجویان مجبور به نصب برنامه پیغام رسان آیگپ نیستند و می توانند این برنامه را نصب ننمایند.

وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم به دانشجویان اطلاع رسانی کنیم، باید قابلیت برقراری ارتباط با آنها را داشته باشیم. به عنوان مثال، اگر دانشجویی در سامانه آموزشیار درخواست وام می دهد، باید زمان دریافت وام به وی اطلاع رسانی گردد. یعنی دانشجو یک درخواستی به وسیله سامانه دارد و سامانه نیز به تبع این درخواست، یک پاسخ برای دانشجو دارد.

وی ادامه داد: در دانشگاه آزاد نیز تصمیم گرفته شده که این پاسخ(پاسخ به درخواست دانشجویان) از یکی از پلتفرم های داخلی به دانشجو ارائه گردد برای این منظور آی گپ در نظر گرفته شد.

سخنگوی دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه دانشجو می تواند برنامه را نصب نکند، ادامه داد: دانشجو می تواند با عدم نصب برنامه، از گزینه ارسال پیغامک استفاده کند که در این صورت برایش هزینه بر است ولی استفاده از سامانه آی گپ و دریافت نتیجه، رایگان است.

وی اضافه نمود: اگر درخواست دانشجو به صورت مکاتبه ای باشد، این کار به وسیله پیغامک امکان پذیر نیست. یعنی اگر قرار باشد نامه ای برای دانشجو ارسال گردد، ارسال نامه به وسیله پیغامک ممکن نیست ولی به وسیله سامانه امکان پذیر است. به این ترتیب، با نصب برنامه، کارهای دانشجو در سامانه راحت تر انجام می گردد.

حیدری در ادامه گفت: اگر دانشجو شیوه پیغامک را انتخاب کند، باید برای دریافت پاسخ راه های دیگر را انتخاب کند. به عنوان مثال با مراجعه حضوری یا ایمیل کارهای خود را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه برنامه آی گپ منافع اقتصادی برای دانشگاه ندارد، تاکید نمود: با نصب برنامه آی گپ، از دانشجو هزینه ای دریافت نمی گردد. این پیغام رسان هزینه ای برای دانشجو ندارد مانند برنامه های دیگر از قبیل واتساپ برای او رایگان است. ولی ما استفاده از یک پیغام رسان داخلی را انتخاب کردیم که برای ما سود اقتصادی هم ندارد.

به گزارش خبرنگاران، درخواست ها و پیغام های مکرر دانشجویان به خبرنگاران نشان از آن دارد که هنوز هم الزام یا عدم الزام دانشجو در زمینه نصب برنامه آی گپ برای آنها مبهم است و در عین حال بسیاری از آنها دلیلی برای نصب این برنامه نمی بینند و نصب این برنامه را مخالف با آزادی دانشجویی خود می دانند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 612

به "نصب پیغام رسان داخلی، برای انجام امور دانشجویی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصب پیغام رسان داخلی، برای انجام امور دانشجویی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید