پیدایش یک اسطوره؛ مسیر زندگی اسکانیا از گذشته تا امروز
به گزارش آیان کتاب، هفته نامه خودرو امروز: اسکانیا از معروف ترین و شناخته شده ترین سنگین سازان اروپایی در دنیاست که بازار رو به رشد و پرفروشی نیز در منطقه آمریکای لاتین و خصوصا برزیل دارد. این سنگین ساز سوئدی که باید آن را قهرمان فروش چند سال اخیر بازار کشورمان نیز بدانیم، فراوری کامیون های دیزلی خود را از سال 1936 با ساخت اولین موتور دیزل، شروع کرد. اسکانیا قبل از آن نیز به ساخت خودروهای تجاری باری و مسافری با موتورهای بنزینی مشغول بود.
سال 1936 و موتور دیزل اسکانیا
این روند که موتورهای دیزلی در ابتدا محبوب نبودند، یک حقیقت در تاریخ این پیشرانه هاست. در دهه سوم قرن پیش بود که امتیازات این پیشرانه ها بر همگان معلوم شد و این موتورها کم کم جای خود را در جهانی سنگین وزن ها و سپس خودروهای سواری پیدا کردند. اسکانیا فعالیت خود را پیشرانه های دیزلی از سال 1936 شروع کرد اما پیدایش این کمپانی به سال 1891 و تاسیس شرکت vabis باز می گردد. در سال 1897 اولین خودروی این شرکت که اولین خودروی کاملا سوئدی نیز شناخته می گردد، معرفی گردید و 3 سال بعد، وابیس به ساخت دوچرخه نیز روی آورد.
پیشرانه های دیزل سنگین که امروزه از محصولات اسکانیا به شمار می روند، در سال 1905 معرفی گردیدند و زمینه سازی برای روی کار آمدن اولین اتوبوس سوئدی از سوی وَبیس در سال 1911 بودند. این اتفاق باعث شد تا از سال 1922، این مجموعه تمرکز خود را روی فراوری اتوبوس و کامیون معطوف کند و همین رویه منجر به فراوری قوی ترین اتوبوس فراوری در سال 1927، فراوری اولین اتوبوس بی دماغ این شرکت در سال 1932 و پایان طراحی و فراوری اولین پیشرانه دیزلی اسکانیا در سال 1932 گردد.
از اولین کامیون شهری تا اولین کامیون بی دماغ
اسکانیا تا سال 1944 به ساخت اتوبوس و کامیون مشغول بود. با این تفاوت که ساخته های باری این شرکت بیشتر مناسب منطقه ها بیرون شهری و البته با ویژگی های جنگی بود. در این سال اولین کامیون مناسب تردد در شهر از سوی این شرکت ارائه شد که یک نمونه دومحوره با موتور 4 سیلندر 90 اسب بخاری به نام L10 بود.
مدل L10
پیروزیت های کامیون های ساخت اسکانیا به قدری زیاد بود که تا سال 1951 نزدیک به یک سوم از فراوریات این شرکت به 19 کشور دیگر صادر می شدند. این رویه باعث افزایش تمرکز مدیران اسکانیا روی فراوری خودروهای باری شد تا جایی که در سال 1956 سهم خودروهای صادراتی به نصف مجموع فراوریات رسید و اسکانیا را مجاب کرد تا یک سایت فراوریی در کشور برزیل تاسیس کند. اسکانیا در سال 1963 اولین کامیون بی دماغ خود را معرفی کرد که LB76 نام داشت و در نسخه کشنده نیز روی خط فراوری رفت.
مدل LB76
در سال 1969 اولین موتور V8 اسکانیا روی سری LB140 با 14.2 لیتر حجم، مجهز به توربوشارژر و خروجی 350 اسب بخاری در کنار گشتاور 1245 نیوتن متری نهاده شد. این کامیون که با نام super 140 شناخته می شد باعث شد تا امروز، اسکانیا با نام king of the road یا سلطان جاده شناخته گردد. این پیشرانه تا چندین سال قوی ترین موتور فراوری انبوه جهان بود.
مدل LB140
ورود به جهانی مدرن تر
دهه 80 میلادی، سرعت روند رو به توسعه خودروها از نظر الکترونیک، رفاه سرنشینان و راننده ایمنی، بازده موتوری و فنی و.. افزایش چشمگیری پیدا کرد. اسکانیا در سال 1980 اقدام به معرفی سبد فراوریات باری خود به صورت کامل کرد که در این بین کشنده های دوربرد، میان برد و کوتاه برد را در کنار کامیون دماغ دار خودش به روی خط فراوری برد و نام آن را سری 2 گذاشت. این سری ها بعدا با نام GPRT به طور کلی شناخته شدند که تا امروز نیز به همین نام معرفی می شوند با این تفاوت که سری T از سال 2005 از خط فراوری کنار گذاشته شد. طراح سری 2 اسکانیا، کمپانی معروف ایتال دیزاین و سرطراح آن یعنی جیورجیو جیوجیارو بود که هنوز هم خطوط این طراحی که اساس و اصالت کامیون های اسکانیا را از آن روز تشکیل داده اند می توان در محصولات فعلی این شرکت نیز مشاهده کرد.
سری GPRT
اسکانیا در سال 1987 اقدام به معرفی نسل سوم کرد که براساس خطوط طراحی نسل دوم بود. این کامیون ها دارای موتورهای 9 لیتری، 11 و در نهایت 14 لیتری V8 بودند که توانایی فراوری 230 تا 500 اسب بخار قدرت داشتند. این سری در سال 1988 عنوان کامیون برتر قاره اروپا را از آن خود کرد و در سال 1991 نیز کابین استریم لاین روی این سری معرفی گردید. اتاق های استریم لاین دارای بادگیرها و لُپی های آیرودینامیک تری بودند که این بهبود طراحی باعث کاهش ضریب درگ بین 12 تا 15 درصد و در نهایت کاهش مصرف سوخت بین 4 تا 5 درصد می شد.
400 اسب بخار در سال 1988
سری چهارم اسکانیا در سال 1995 رونمایی شد که حالا بیشتر از قبل اصول طراحی آیرودینامیک در آن پیاده شده بود. اسکانیا هنوز هم براساس طراحی نسل دوم محصولاتش پیش می رفت و شباهت نسل چهارم به نسل سوم بالا بود. این سری نیز مثل سری سوم اتاق سقف بلند تاپ لاین را داشت اما سری استریم لاین برای این نسل در نظر گرفته نشد و محصول دوربرد سری چهارم یک سال بعد یعنی در سال 1996، کامیون برتر سال اروپا نام گرفت.
موتورهای یورو 4 در این سری معرفی گردیدند و اسکانیا اولین شرکتی بود که این پیشرانه ها را رونمایی کرد و توانست با یاری این اتفاق و در فاصله یک سال بعد نیز با معرفی موتور 8 سیلندر 16.4 لیتری خود به قدرت 620 اسب بخار که عنوان قوی ترین کشنده را به سری R می داد، به مقام بهترین کامیون سال 2005 برسد. درواقع رونمایی از این پیشرانه بود که باعث ایجاد رقابت بر سر قوی ترین موتور فراوریی جهان بین شرکت های اروپایی شد که هر چند در یک بازه کوتاه، شرکت MAN با موتور 680 اسب بخاری در راس نهاده شد اما همواره رقابت اصلی بین دو شرکت سوئدی ولوو و اسکانیا بود. بعد از این موتور، ولوو پیشرانه 700 اسبی خود را در سال های بعد رونمایی کرد و سپس اسکانیا به سراغ موتور 730 رفت و در نهایت با معرفی پیشرانه 750 اسب بخاری از سوی ولوو، ندین سال است که در این رقابت دوتایی، جا به جایی رخ نداده است.
مدل R با قدرت 620 اسب بخار
سری پنجم از محصولات باری اسکانیا در سال 2004 معرفی گردیدند که به عنوان یک سری بسیار پیروز و پرفروش در تاریخچه این شرکت شناخته می شوند وبا کمی تغییرات تا سال 2016 روی خط فراوری باقی ماندند. دراین سری برای اولین بار کامیون های فراوریی اسکانیا در هر رده ای با یک حرف نامیده شدند که سری های P برای کامیون های کوتاه برد، سری G برای میان بردها و سری R برای دوربردها به کار رفت. سری T نیز معرف سری دماغ دار این محصولات بود که در سال 2006 با این دماغ که علت محصولات بود که در سال 2005 با این علت که بازار خوبی برای این خودرو دیگر وجود ندارد، برای همواره کنار گذاشته شد.
سری T
این پیشتازی اسکانیا در رونمایی از سری پیشرانه های یورو 5 در سال 2007 نیز وجود نداشت و با معرفی نمونه 730 اسب بخاری از سری موتورهای V8 خود در کنار بهینه سازی هایی که روی سری R به منظور کاهش مصرف سوخت و افزایش راحتی های راننده انجام گرفته بود، توانست به عنوان کامیون برتر سال 2010 نیز برسد.
730 اسب بخار
پیشقراولی اسکانیا در ساخت موتورهای نوتر بازهم ادامه یافت و این شرکت در سال 2011 اقدام به رونمایی از موتورهای یورو 6 خود کرد هر چند که اولین شرکتی که محصولات نوش را با این پیشرانه ها به بازار فرستاد، مرسدس بنز بود. احتیاج بازار و عدم معرفی نسل نو از محصولات اسکانیا باعث شد تا این شرکت دوباره بعد از 22 سال کابین های استریم لاین خود را معرفی کند. در این کابین که با اندک تغییراتی، آیرودینامیک بهتری به دست آمده بود، کاهش مصرف سوختی در حد 8 درصد مشاهده شد.
مدل استریم لاین
سال 2016 در تاریخ اسکانیا سال مهمی بود چرا که در این سال هم 125 سالگی این شرکت جشن گرفته شد، هم نسل نو کامیون های اسکانیا بعد از 12 سال معرفی گردیدند و هم این سری نو توانست باز هم لقب کامیون برتر سال را برای اسکانیا به ارمغان آورد. روی این سری برای اولین بار در جهانی خودروهای سنگین، از ایربگ های پرده ای برای سرنشینان استفاده شد و بعلاوه در این نسل، سری S به عنوان کابین های بزرگ تر از سری R معرفی گردیدند.
ایربگ های پرده ای
در هفته های اخیر، اسکانیا از سری های XT به عنوان کامیون ها و کشنده های عمرانی و معدنی خود پرده برداری کرد و سری L به عنوان نوترین محصولی که کاربردهای شهری و سبک وزن دارد، در سبد فراوریات این شرکت نهاده شد.
سری XT
پ
منبع: برترین ها