کلکسیون خودرو های سلطنتی ملکه الیزابت دوم

به گزارش آیان کتاب، راستش را بخواهید ما اطلاع دقیقی نداریم که او چه تعداد خودرو در طول عمر خود، چه در ارتش و چه در گاراژ سلطنتی تعمیر نموده بود، ولی این را به خوبی می دانیم که ملکه تا همین چند وقت پیش با خودرو های خود در سراسر انگلستان رانندگی می کرد.

کلکسیون خودرو های سلطنتی ملکه الیزابت دوم

آرش نهندیان| ملکه الیزابت دوم قصد داشت در طول جنگ جهانی دوم به ارتش بریتانیا یاری نموده و توانست این کار را به عنوان راننده آمبولانس انجام بدهد. راننده ای که در صورت خراب شدن خودرو، می توانست آن را تعمیر کند. قبل از اتمام خدمت، او در ارتش جنگ جهانی تمام شد و در بین اعضای واحد خدمات حمل و نقل ارتش البزابت لقب پرنسس مکانیک گرفته بود.

راستش را بخواهید ما اطلاع دقیقی نداریم که او چه تعداد خودرو در طول عمر خود، چه در ارتش و چه در گاراژ سلطنتی تعمیر نموده بود، ولی این را به خوبی می دانیم که ملکه تا همین چند وقت پیش با خودرو های خود در سراسر انگلستان رانندگی می کرد.

در این مطلب قصد داریم نگاهی به تعداد محدودی از انواع خودرو های سلطنتی ملکه الیزابت دوم که در طول 70 سال سلطنت خود از آن ها استفاده می کرد بیاندازیم.

کالسکه طلایی مدل 1762

البته که او هیچ وقت با این کالسکه رانندگی نکرد، ولی نمی توان در خصوص کلکسیون خودرو های سلطنتی هیچ پادشاهی نوشت و اشاره ای به کالسکه های طلایی نکرد.

شاه جورج سوم در سال 1760 به ساموئل باتلر دستور ساخت این کالسکه طلایی زیبا را داده بود. باتلر دو سال روی این پروژه مجذوب کننده با حدودا 7 متر طول و 3.5 متر کار کرد.

گوشه های کالسکه از طریق نوار های چرمی به اتاق کالسکه متصل شده اند. سرعت این کالسکه چقدر بود؟ به همان میزان سریع که هشت اسب خاکستری ویندزور بتوانند آن را بکشند! در اوایل قرن بیستم میلادی بود که شاه جورج ششم از چرخ های لاستیکی روی این کالسکه طلایی استفاده کرد. گفته می شود ملکه الیزابت دوم خیلی این کالسکه را دوست نداشته است.

لندروور سری 1 مدل 1953

شرکت لندروور صدمین نمونه فراوریی از خودروی سری 8 را در سال 1948 میلادی به شاه جورج ششم، پدر ملکه الیزابت دوم هدیه داده بود. علاقه او به لندروور ها از 5 سال دیگر شروع شد، زمانی که یک لندروور سری 1 مدل 1953 سفارشی با طول بین دو محور 86 اینچی بخشی از ناوگان خودرو های او در تور شش ماهه بازدید از کشور های مشترک المنافع در سال های 1953 و 1954 بود.

این لندروور به خودروی جشن های سلطنتی چهارم تبدیل شد. لندروور سری 1 الهام گرفته از خودروی مذکور در سال 1958 در استرالیا، به دلیل تمایل دولت این کشور برای خرید شش نسخه به منظور استفاده در مراسم و جشن های سلطنتی فراوری شد.

گفته می شود بعد از این خودرو، خانواده سلطنتی 30 مدل لندروور و دیفندر مختلف داشته است و در تصاویر مختلفی می توان ملکه الیزابت دوم را داخل یا کنار این خودرو ها دید.

یکی از نمونه تصاویر معروف عکس ملکه الیزابت دوم در کنار دیفندر مدل 2002 است که صرفا برای وی ساخته شده بود. خانواده سلطنتی هنوز هم به لندروور علاقه دارند. به عنوان مثال، در طول سفر خانواده سلطنتی به کاخ بالمورال در آخرین روز های حیات ملکه الیزابت دوم، از یک لندروور دیفندر 110 در کاروان آن ها به منظور حمل چمدان ها استفاده شده بود.

رولز رویس فانتوم IV State Landaulette مدل 1954

بر کسی پوشیده نیست که خانواده سلطنتی انگلیس همواره علاقه زیادی به خودرو های ارائه شده از طریق رولز رویس دارند. گفته می شود ملکه علاقه بسیار زیادی به خودرو های رولز رویس خود داشته است. رولز رویس کمتر از 20 دستگاه از رولز رویس فانتوم IV فراوری کرد و ملکه الیزابت دوم دو دستگاه از آن ها را در کلکسیون خود داشت.

اولین آن ها یک لیموزین سقف بسته است که در تاریخ 6 جولای 1950، زمانی که وی هنوز دوشس کمبریج بود در اختیار الیزابت دوم نهاده شد.

دومین مدل یک لاندولت مجذوب کننده بود که در سالگرد رسیدن وی به سلطنت در سال 1954 و بعد از آن بار ها در طول دهه 50 میلادی در اختیار خانواده سلطنتی نهاده شد و نهایتا در سال 1959 ملکه آن را خریداری و وارد کلکسیون خودرو های سلطنتی کرد.

از دیگر رولز رویس های قابل توجه در خانواده سلطنتی می توان به یک لیموزین سقف بلند رولز رویس فانتوم V مدل 1960، یک رولز رویس فانتوم V مدل 1962 که از طریق ملکه مادر استفاده می شد، یک رولز رویس فانتوم VI لیموزین ساخته شده برای بیست و پنجمین سالگرد رسیدن به سلطنت ملکه الیزابت، یک رولز رویس سنتناری سیلور اسپان مدل 1985 که از طریق پرنسس دیانا استفاده می شد، یک فانتوم VI مدل 198 و یک دستگاه فانتوم IV که در مراسم عروسی شاهزاده هری و مگان مارکل استفاده شد اشاره نمود.

حراجی بونهامز لاندولت مدل 1954 را در حراج سال 2018 خود به قیمت حدودا 930 هزار دلار فروخت.

لیموزین های سلطنتی بنتلی آرناژ

در حالی که چهار دهه انتهایی قرن بیستم انواع مدل های رولز رویس را می توانستید در اطراف خانواده سلطنتی ببینید، با شروع قرن بیست و یکم اوضاع متفاوت شد و این بار نوبت به خودنمایی انواع بنتلی رسیده بود. شرکت بنتلی در سال 2002 دو دستگاه لیموزین سلطنتی آرناژ به مناسبت پنجاهمین سالگرد شروع سلطنت ملکه فراوری کرد.

این دو خودرو بدنه ای ضد گلوله داشته و مشکی بودند. لاستیک های خودرو پنچر نمی شد و به چراغ های آبی رنگی مجهز بودند که از فرسنگ ها همه متوجه حضور خودروی ملکه بشوند. با طول حدودا 6 متری، ارتفاعی به میزان یک شاسی بلند، پرچم های مختلف و خودرو های اسکورت در اطراف خود، بنتلی آرناژ سلطنتی ابهت بسیار زیادی داشت.

گرچه این خودرو زیر کاپوت خود یک موتور هشت سیلندر خورجینی 6.7 لیتری داشت، ولی هنگامی که ملکه داخل آن سوار می شد، نهایت سرعت آن به 15 کیلومتر بر ساعت می رسید تا مردم بتوانند الیزابت دوم را هنگام عبور از خیابان ببینند. گفته می شود قیمت هر دستگاه این خودرو 11 میلیون دلار بود و با توجه به امکانات فوق العاده ای که ارائه می کرد، کسی نمی تواند برچسب گران قیمت بودن به آن بزند.

در آن موقع، علاوه بر این دو خودرو و در صورتی که ملکه از آرناژ خسته شود، کلکسیون خودرو های سلطنتی سه رولز رویس و سه دستگاه دایملر دیگر نیز در اختیار داشت. این دایملر ها البته ارتباطی با شرکت آلمانی مالک مرسدس بنز ندارند. دایملر مورد نظر ما در واقع یک برند انگلیسی بود که در دهه 1950 با رولز رویس ادغام شد.

نخستین دستگاه از خودروی شاسی بلند بنتلی بنتایگا فراوری شده از طریق این شرکت، به دست مدیرعامل بنتلی ولفگانگ دورهایمر به ملکه الیزابت دوم تقدیم شد.

جگوار دایملر V 8 Super LWB

در کنار لندروور های مختلف، ملکه الیزابت دوم با این خودرو بعد از آن که در سال 2001 در کاخ باکینگهام به وی تقدیم شد به مدت سه سال رانندگی می کرد. این خودرو با رنگ سبز مجذوب کننده خود امکانات بسیار مجذوب کننده و خاصی داشت که از مهم ترین آن ها می توانیم به مواردی مانند جابازویی خاص طراحی شده با یک کشوی ویژه کیف دستی مورد علاقه ملکه، سیستم تهویه مطبوعی که دریچه های آن کمی بالاتر نهاده شده بود و دکمه هایی برای تغییر موقعیت پنجره ها، چون ملکه دوست نداشت باد به شکل مستقیم به صورت وی بزند اشاره کنیم.

دیگر موارد قابل توجه شامل جا سیگاری که جای خود را به یک دکمه برای چراغ های امنیتی آبی رنگ داده بود، چراغ های آبی در اطراف خودرو که همه بدانند این خودروی ملکه است، چراغ های جلو و عقبی که قابلیت فلاش زدن داشتند و نهایتا سیستم های ارتباطی در صندوق عقب تا بتوان به راحتی از داخل خودرو با وزارت کشور و خیابان داونینگ تماس گرفت هستند.

جگوار X-Type Sportwagon V 6 Sovereign مدل 2009

ملکه الیزابت دوم با خریداری یک جگوار X-Type Sportwagon V 6 Sovereign مدل 2009، که اولین نمونه استیشن فراوریی از طریق این شرکت بود حمایت بی دریغ خود از شرکت های بریتانیایی را نشان داد.

این یکی دیگر از خودرو های کلکسیون خودرو های سلطنتی ملکه الیزابت دوم بود که او به مدت هفت سال با آن رانندگی کرد. حتی در سال 2017 و در سن 91 سالگی گاهی اوقات می توانستید ملکه را در حال رانندگی با آن به سمت کلیسیا ببینید.

واکسهال کرستا PA Friary Estate مدل 1961

ملکه الیزابت دو در سال 1961 فورد زفیر استیشن مدل 1956 خود را از کلکسیون خودرو های سلطنتی خارج و جای را با یک دستگاه سدان واکسهال کرستا PA که محصول داخلی انگلستان بود پر کرد. گرچه این یک خودروی انگلیسی با موتور شش سیلندر 2.2 لیتری و 82.5 اسب بخار قدرت بود، از نظر ظاهری بعضی شباهت ها با مدل های آمریکایی مانند لاستیک دیواره سفید، باله های عقب و بعضی موارد دیگر را می توانستید ببینید.

داخل این سدان جای کافی برای کل خانواده، سگ ها و وسایل تفریحی ماننده اسلحه های شاتگان و قلاب های ماهیگیری نبود، به همین خاطر ملکه الیزابت دستور داد تا یکی از این خودرو ها از طریق شرکت Friary به یک مدل استیشن تبدیل شود. موتور آن نیز با یک نمونه 2.65 لیتری تعویض شد و حداکثر سرعتش به همین خاطر به حول و حوش 150 کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا کرد.

رنج روور

حکم انتصاب سلطنتی یک نشانی است که به شرکت ها یا افرادی که کالا و خدمات در اختیار خانواده سلطنتی قرار می دهند ارائه می شود. در حال حاضر بیش از 800 شرکت این حکم را در اختیار دارند و می توانند نشان سلطنتی خود را به عنوان مدرک بر اعتبار کالا و خدمات خود به مشتریان نشان بدهند.

لندروور تنها شرکت بریتانیایی است که توانسته همه چهار حکم انتصاب سلطنتی را از تمام اعضای خانواده سلطنتی دریافت کند. در واقع، این شرکت احکام سلطنتی مختلفی از ملکه مادر، ملکه الیزابت دوم، دوک ادینبورگ و شاه چارلز سوم دریافت نموده است.

چون این مقاله را با لندروور ها شروع کردیم، آن را با یک رنج روور به انتها می بریم. ملکه الیزابت دوم علاقه زیادی به مدل های مختلف رنج روور داشت. نخستین باری که ملکه الیزابت دوم در کنار یک دستگاه رنج روور دیده شد به سال 1979 میلادی بر می شود.

در سال 2002، شرکت لندروور یک دستگاه رنج روور اتوبیوگرافی نسل سوم در اختیار او قرار داد و یک نمونه نسل چهارم رنج روور لاندولت نیز در سال 2015 به او تقدیم شد. رنج روور لاندولت سکوی مخصوصی در عقب داشت که با توجه به سقف لاندولت آن، ملکه می توانست سر پا ایستاده و هنگام عبور از بین مردم به آن ها دست تکان بدهد.

ولی مدلی که در سال 2002 به او تقدیم شد با توجه به تزئینات روی کاپوت بسیار خودروی زیبایی بود. ملکه از این خودرو بیشتر هنگام سفر های تفریحی و شکار استفاده می کرد. در میانه کاپوت این خودرو یک سگ لابرادور فلزی با یک پرنده ای که در دهان خود نهاده شده است.

همواره عکاس ها نیز علاقه زیادی به این خودرو داشته و هر موقع فرصتش به هنگام سفر سالانه ملکه به نمایشگاه سالانه اسب سلطنتی ویندزور پیش می آمد از آن عکاسی می کردند.

منبع: تجارت نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 26 شهریور 1401 بروزرسانی: 26 شهریور 1401 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 1080

به "کلکسیون خودرو های سلطنتی ملکه الیزابت دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلکسیون خودرو های سلطنتی ملکه الیزابت دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید