3 دلیل که برای دیدن فیلم تازه اصغر فرهادی هیجان داریم

به گزارش آیان کتاب، کم تر از سه هفته تا نخستین نمایش فیلم قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی در هفتادوچهارمین دوره جشنواره فیلم کن فاصله داریم و در این مطلب به سه موضوعی پرداخته ایم که ما را نسبت به این فیلم کنجکاو می کنند.

3 دلیل که برای دیدن فیلم تازه اصغر فرهادی هیجان داریم

اصغر فرهادی طی دهه گذشته با دو فیلم جدایی نادر از سیمین و فروشنده در سال های 2011 و 2017 پیروز به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم بین المللی (خارجی زبان سابق) شد و در سال 2016 هم به خاطر فیلم فروشنده جایزه ارزشمند بهترین فیلم نامه را از جشنواره کن دریافت کرد. به همین دلیل بسکمک از سینمادوستان از همین الان به پیروزیت قهرمان در جشنواره ها و مرنام های سینمایی سال 2021 امیدوار هستند، اما اثر قبلی فرهادی یعنی همه می دانند کمی پایین تر از انتظارات ظاهر شد و به همین دلیل برخی از هواداران این کارگردان تحسن شده نسبت به کیفیت قهرمان تردید دارند.

نگاهی به نکات جالب توجه فیلم قهرمان

اصغر فرهادی فرایند ساخت و آماده سازی فیلم قهرمان را تقریبا در سکوت خبری و به دور از هیاهو پیش برد. تا هفته گذشته تقریبا هیچ اطلاعاتی از خط داستانی و شخصیت های این فیلم در دسترس نبود، تا اینکه بالاخره چند روز قبل کمپانی ممنتو فیلمز خط داستانی آن را با سینمادوستان به اشتراک گذاشته است. خلاصه داستان منتشر شده از سوی پخش کننده اروپایی قهرمان به این شرح است: مرد جوانی به نام رحیم به خاطر بدهی که نمی توانسته بپردازد، در زندان است. او طی دو روز مرخصی اش، تلاش می کند که طلبکار خود را قانع کند تا از شکایتش در ازای پرداخت مبلغ کمتری، صرف نظر کند. اما اوضاع آن طور که وی انتظار دارد پیش نمی رود…

بازگشت به یک زمین آشنا

بدون شک بهترین فیلم های اصغر فرهادی آن هایی هستند که در ایران ساخته شده اند. از جمله درباره الی، جدایی نادر از سیمین و فروشنده که او را به یک فیلم ساز بین المللی و نام دار تبدیل کردند. گذشته و همه می دانند به هیچ وجه فیلم های ضعیف یا شکست خورده ای نیستند، اما به نظر اوج کار و درخشش فرهادی زمانی است که در جامعه ایران، یعنی سرزمین مادری اش به واکاوی معضلات و گرفتاری های انسان هایی معمولی از طبقه میانه اقتصادی می پردازد. به همین دلیل رقم خوردن قهرمان در ایران را فی نفسه اتفاقی مثبت و جالب توجه می دانیم.

تیم بازیگری متفاوت و تازه

فرهادی در فیلم های اخیرش همکاری خوبی با چند بازیگر پیروز و نام آشنا از جمله ترانه علیدوستی و شهاب حسینی داشته است، اما در قهرمان خبری از این افراد نیست. محسن تنابنده، امیر تازهی و فرشته صدرعرفایی بازیگران اصلی این فیلم هستند و در کنار آن ها فرهادی از چند بازیگر تازه کار شیرازی هم استفاده کرده تا بتوانیم ترکیب بازیگران قهرمان را متفاوت، کمی عجیب و کنجکاوی برانگیز بدانیم. اما چرا انتخاب محسن تنابنده ممکن است جالب باشد؟ بگذارید با کمک مانی حقیقی و فیلم چهارشنبه سوری بیشتر به این موضوع بپردازیم. تنها همکاری حمید فرخ نژاد و اصغر فرهادی به سومین فیلم او بازمی شود که به عقده حقیقی احتمالا آخرین همکاری آن ها هم خواهد بود؛ زیرا سبک و نگرش سینمایی این دو هنرمند چندان نزدیک به هم نیست. اما به هر حال در این فیلم فرخ نژاد یکی از بهترین بازی های کارنامه خود را ارائه می دهد و از آن سو فرهادی با استفاده از او پیروز به خلق شخصیتی می شود که تفاوت های محسوسی با تمام مرد های قصه های وی در سایر آثارش دارد. به همین دلیل امیدواریم همکاری فرهادی با این بازیگران تازه منجر به خلق شخصیت هایی مجذوب کننده و متفاوت با آنچه که از زن ها و مردهای داستان های او در فکر داریم، شده باشد.

انتخاب قصه ای متفاوت

کافی ست نگاهی به خلاصه داستان منتشر شده از قهرمان بیندازیم تا به روشنی متوجه شویم فضای نهمین اثر فرهادی کمی با فیلم های اخیرش فرق دارد و بیشتر ما را به یاد شهر زیبا می اندازد. در اینجا هم شخصیت اصلی از زندان آزاد می شود (به طور دقیق تر مرخصی می گیرد) و نیاز خودآگاه و اصلی او همانند اعلا در شهر زیبا جلب رضایت شاکیان و طلب کاران یک پرونده قضایی است. وجود یک دوست دختر در کنار شخصیت های اصلی داستان و طبقه اجتماعی رحیم و اعلا دیگر عواملی هستند که باعث می شوند قهرمان را نزدیک به دومین فیلم فرهادی بدانیم.

فاصله گرفتن اصغر فرهادی از طبقه میانه جامعه ایران و کنکاش در زندگی افرادی با سطح درآمد پایین تر که دغدغه های اقتصادی و معیشتی برای آن ها نسبت به شخصیت های فروشنده یا همه می دانند پررنگ تر است، سومین دلیلی ست که ما را برای تماشای قهرمان کنجکاو می کند تا ببینیم او همانند جدایی نادر از سیمین از عهده ترکیب موقعیت هایی اخلاق گرایانه با زندگی خانواده ای فرودست و چالش های روایت یک داستان بی طرفانه در این خصوص بر آمده است یا خیر.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا برای تماشای فیلم قهرمان کنجکاو هستید؟ نظرات خود در این خصوص را با ما و سایر کاربران خبرنگاران مگ به اشتراک بگذارید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 675

به "3 دلیل که برای دیدن فیلم تازه اصغر فرهادی هیجان داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 دلیل که برای دیدن فیلم تازه اصغر فرهادی هیجان داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید