AHA و BHA چیست و چه شباهت و تفاوت هایی دارند؟

به گزارش آیان کتاب، حتما شما هم در هنگام خواندن ترکیبات یک محصول پوستی به دو عبارت AHA و BHA برخورد نموده اید. در واقع، این دو عبارت مخفف دو نوع هیدروکسی اسید به نام های آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید هستند که به افزایش فرآیند لایه برداری طبیعی پوست یاری می نمایند. این اسیدها در بسیاری از محصولات پوستی از جمله تونرها، شوینده ها و مرطوب نماینده ها وجود دارند و می توانند به برطرف مسائل پوستی شما یاری نمایند.

AHA و BHA چیست و چه شباهت و تفاوت هایی دارند؟

با انتخاب یک محصول پوستی مناسب که دارای ترکیبات مورد احتیاج پوست شما است، می توانید سلول های مرده پوستتان را از بین ببرید و شادابی چهره خود را دوباره بازگردانید. لازم به ذکر است که، هیچ یک از هیدروکسی اسید ها کاربرد بهتر و رجحان از یکدیگر ندارند و در واقع، هر کدام به یک روش ویژه، می توانند به لایه برداری عمیق پوست یاری نمایند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، استفاده از اسیدهای لایه بردار به قرن ها قبل و دوران مصر باستان بازمی گردد. زمانی که کلئوپاترا، قدرتمندترین ملکه مصر برای داشتن پوستی شفاف و صاف در شیر ترش حمام می کرد. در این مقاله از خبرنگاران مگ به آنالیز تفاوت های آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) و بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) و نحوه استفاده از آن ها می پردازیم.

آلفا هیدروکسی اسید (AHA) چیست؟

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) که نام آن ها را در میان ترکیبات بسیاری از محصولات پوستی می بینم به صورت طبیعی در مواد غذایی وجود دارند. برای مثال، نیشکر حاوی گلیکولیک اسید و شیر حاوی لاکتیک اسید است؛ از طرفی تمام میوه ها حاوی سیتریک اسید هستند. امروزه از این اسیدها در فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می گردد.

در دهه گذشته، محققان توانسته اند با فراوری آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) در محیط های آزمایشگاهی، محصولات مراقبت پوستی زیادی را در دسترس مردم قرار دهند. این محصولات می توانند به برطرف مسائل مربوط به پیری پوست، مانند چین و چروک و تغییر رنگ رنگدانه ها، یاری نمایند. به طور کلی، استفاده از آلفا هیدروکسی اسیدها یک گزینه قابل اعتماد و موثر برای از بین بردن سلول های مرده پوست و بهبود ظاهر و بافت آن به شمار می آید.

انواع آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) به پنج دسته گلیکولیک اسید، لاکتیک اسید، سیتریک اسید، مالیک اسید و تارتاریک اسید تقسیم می شوند. شما می توانید از انواع مختلف AHA ها برای درمان آکنه، لکه های پوستی، هایپرپیگمانتاسیون (Hyperpigmentation) و ترشح بیش از حد چربی در پوست بهره ببرید. آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) به تنظیم pH پوست هم یاری می نمایند.

لاکتیک اسید

لاکتیک اسید یکی از محبوب ترین آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) است که در لایه بردارهای پوستی وجود دارد و به از بین رفتن سلول های مرده پوست یاری می نماید. با قرار دادن این اسید در روتین پوستی خود، صافی و نرمی آن را دوباره باز می گردانید. لاکتیک اسید در ساختار عامل مرطوب نماینده طبیعی پوست یا به اختصار NFM هم وجود دارد و می تواند به حفظ رطوبت پوست و آبرسانی آن یاری کند.

گلیکولیک اسید

گلیکولیک اسید یکی دیگر از آلفا هیدروکسی اسیدهای (AHA) رایج است که کم ترین وزن مولکولی را در میان همه AHA ها دارد و همین باعث می گردد تا به راحتی در پوست نفوذ کند و روی آن تأثیر بگذارد. این اسید، به طور ویژه ای پوست شما را لایه برداری می نماید و می تواند به درمان بسیاری از مسائل پوستی یاری کند. گلیکولیک اسید به علت داشتن خواص ضدمیکروبی، از بروز آکنه های تازه هم جلوگیری می نماید.

سیتریک اسید

سیتریک اسید یک آلفا-بتا هیدروکسی است که به طور طبیعی در مرکباتی مانند لیمو ترش یافت می گردد. سیتریک اسید هم دارای خواص آنتی اکسیدان است و می تواند اثرات پیری پوست را از بین ببرد. این اسید با حذف سلول های مرده بالاترین لایه پوست، به تمیز کردن منافذ و روشن و بی نقص شدن پوست شما یاری می نماید. سیتریک اسید برای تمام سنین و انواع پوست مناسب است.

مالیک اسید

مالیک اسید یک آلفا هیدروکسی اسید (AHA) کم هوادار و البته موثر است که به طور طبیعی در میوه هایی مانند سیب و گلابی وجود دارد. این اسید هم مانند AHA های دیگر به لایه برداری پوست و شفاف شدن آن یاری می نماید. مقدار مولکول های مالیک اسید کوچکتر از اسیدهای دیگر است و به همین علت خیلی سخت تر جذب پوست می گردد. به عبارت دیگر اگر پوستتان به استفاده از آلفا هیدروکسی اسیدهای (AHA) دیگر حساسیت نشان داده است، می توانید به سراغ استفاده از مالیک اسید که عملکرد ملایم تری دارد بروید.

تارتاریک اسید

تارتاریک اسید نوع دیگری از آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) است که شکل طبیعی آن در بسیاری از گیاهان مانند انگور یافت می گردد. این اسید دارای خواص آنتی اکسیدان است و به همین علت در بیشتر مواقع از آن برای برطرف چین وچروک های پوستی و کوچک تر کردن منافذ استفاده می گردد. لاکتیک اسید به تقویت گردش سلولی یاری می نماید و باعث می گردد محصولاتی مانند مرطوب نماینده ها و آبرسان ها به خوبی جذب پوست شوند.

بتا هیدروکسی اسید (BHA) چیست؟

بتا هیدروکسی اسیدها که به اختصار با نام BHA شناخته می شوند، دسته دیگری از اسیدهای لایه بردار هستند که می توانند به برطرف بسیاری از مسائل پوستی از جمله آکنه، پسوریازیس و درماتیت سبوره ای (Seborrhoeic Dermatitis) یاری نمایند. درست مانند آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)، بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) هم به صورت طبیعی در گیاهان وجود دارند؛ اما اغلب در آزمایشگاه ها فراوری می شوند.

انواع بتا هیدروکسی اسیدها (BHA)

بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) به چهار دسته به نام های تراپیک اسید، ترتوکانیک اسید، بتا هیدروکسی بوتیریک اسید و سالیسیلیک اسید تقسیم می شوند. پرکاربردترین نوع BHA در محصولات مراقب پوستی، سالیسیلیک اسید است؛ چرا که ایمنی استفاده از آن در این دسته از محصولات به وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده است.

سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید رایج ترین نوع بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) است که به طور طبیعی در گیاهان مختلف وجود دارد و به علت خاصیت لایه برداری ملایم و در عین حال موثرش از محبوبیت بالایی برخوردار است. این اسید به از بین بردن آکنه ها و پیشگیری از بروز دوباره آن ها یاری می نماید. سالیسیلیک اسید معمولا در محصولاتی که به طور ویژه برای درمان مسائل پوستی خاص مانند پسوریازیس ساخته شده اند، پیدا می گردد.

تفاوت میان AHAها و BHAها

به طور کلی هیدروکسی اسیدها شباهت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند و هر دو به عنوان لایه بردار مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما تفاوت های کلیدی آن ها با یکدیگر باعث شده از هر کدام برای از بین بردن مسائل پوستی مختلف استفاده گردد. در واقع، آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) به عنوان ترکیبات محلول در آب شناخته می شوند. این یعنی بیشتر روی سطح پوست تاثیر می گذارند و به برطرف خطوط ریز، چین وچروک ها و آسیب های ناشی از تابش مستقیم نور خورشید یاری می نمایند.

اما بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) ترکیبات محلول در روغن هستند و در عمق پوست نفوذ یاری می نمایند. به همین علت است که برای باز کردن منافذ مسدود شده پوست و درمان بافت ناهموار آن، از سالیسیلیک اسید استفاده می گردد.

در نهایت می توان گفت که، بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) به علت داشتن وزن مولکولی کمتر، نسبت به آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) عملکرد ملایم تری دارند. این یعنی استفاده از برخی از AHA ها، برای همه انواع پوست مناسب نیست و می تواند باعث تحریک یک سری از آن ها گردد. هرگز نباید فراموش کنید که برای اضافه کردن هیدروکسی اسیدها به روتین پوستی خود، طبق دستورالعمل های روی برچسب محصول یا توصیه های متخصص پوستتان عمل کنید.

تفاوت میان هیدروکسی اسیدها با لایه بردارهای فیزیکی

اکنون که بیشتر با لایه بردارهای شیمیایی آشنا شده اید، بهتر است به تفاوت میان آلفا هیدروکسی اسید (AHA) و بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) با دیگر روش های لایه برداری بپردازیم. به طور کلی، شما می توانید از لایه بردارهای شیمیایی و فیزیکی برای لایه برداری پوستتان بهره ببرید.

در روش اول باید از ترکیبات فعالی مانند سالیسیلیک اسید یا گلیکولیک اسید را برای از بین بردن سلول های مرده پوست بهره ببرید. اما در روش دوم و لایه برداری فیزیکی شما این کار را با موادی مانند اسکراب ها انجام می دهید.

استفاده همزمان از AHAها و BHAها

شما می توانید با توجه به مسائل پوستی خود از هیدروکسی اسیدهای مناسب خودتان بهره ببرید. اگر در این باره مطمئن نیستی، پیشنهاد می کنیم برای آنالیز شرایط پوستتان به یک متخصص حرفه ای مراجعه کنید. بر اساس یک مطالعه صورت گرفته در سال 2009، استفاده همزمان از آلفا هیدروکسی اسید (AHA) و بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) می تواند فراوری کلاژن را در پوست افزایش دهد و شرایط آن را به مراتب بهتر کند.

محصولات پوستی زیادی در بازار وجود دارند که حاوی هر دو نوع هیدروکسی اسیدها هستند و شما می توانید با توجه به مشکل پوستی خود آن ها را تهیه کنید. با این حال، اگر پوست خشک و حساسی دارید و نمی خواهید از AHA ها و BHA ها به طور همزمان بهره ببرید می توانید یکی از آن ها را در روتین روز و دیگری را در روتین شب خود قرار دهید.

بعلاوه می توانید از آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) و بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) به صورت یک روز در میان بهره ببرید. این روش برای کسانی که از AHA های خانگی استفاده می نمایند بسیار مناسب است. علاوه بر این، امکان استفاده از این ترکیبات در یک سری از بخش های خاص صورت هم وجود دارد. برای مثال، اگر پوست مختلطی دارید، می توانید از AHA برای نواحی خشک و از BHA برای نواحی چرب پوست بهره ببرید.

نحوه استفاده صحیح از هیدروکسی اسیدها

در قدم اول بهتر است از اسیدهای دارای غلظت کمتر بهره ببرید و به مرور زمان به سراغ غلظت های بالاتر بروید. ابتدا کمی از محصول پوستی حاوی AHA یا BHA را روی قسمت کوچکی از پوست خود قرار دهید. در صورت بروز مشکل، مصرف آن را قطع و با یک متخصص پوست صحبت کنید.

  • دستورالعمل های روی محصول را به طور دقیق دنبال نمایید و بیشتر از مقدار توصیه شده استفاده نکنید.
  • از محصولات حاوی هیدروکسی اسیدها برای نوزادان یا بچه ها استفاده نکنید.
  • هر روز و به طور مرتب از یک ضدآفتاب دارای SPF بالای 30 بهره ببرید.

سخن پایانی

آلفا هیدروکسی اسید (AHA) و بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) مزایای مشابهی دارند و می توان از انواع آن ها برای لایه برداری شیمیایی پوست استفاده کرد. با این حال بهتر است ابتدا مشکل پوست خود را شناسایی کنید و سپس با توجه به آن هیدروکسی اسید مناسب را انتخاب نمایید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Healthline ,Cerave ,FDA ,Byrdie

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 دی 1402 بروزرسانی: 10 دی 1402 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 1245

به "AHA و BHA چیست و چه شباهت و تفاوت هایی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "AHA و BHA چیست و چه شباهت و تفاوت هایی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید