آسیاب ورنون در فرانسه ، آسیابی قدیمی در کشور فرانسه !

به گزارش آیان کتاب، آسیاب در زمان های گذشته خیلی کاربرد داشت، مخصوصا در آرد کردن گندم. آسیاب در واقع دستگاهی است که از یک سنگ ثابت و یک سنگ متحرک تشکیل شده و دانه های گندم و ذرت و... از سوراخی به قسمت بین دو سنگ ریخته می شد و سنگ دوم که بر روی سنگ اول حرکت می کرد، باعث آرد شدن دانه ها می شد. یکی از این آسیاب، آسیاب قدیمی ورنون برروی پلی در فرانسه می باشد. برای آشنایی با آسیاب ورنون در فرانسه با خبرنگاران همراه باشید.

آسیاب ورنون در فرانسه ، آسیابی قدیمی در کشور فرانسه !

آشنایی با آسیاب قدیمی ورنون

در گذشته های دور در محله ای به نام ورنون در فرانسه، مزرعه های ذرتی بود که برای آرد کردن این ذرت ها آسیاب هایی در این حوالی بر روی پلی که از روی رود سن می گذشت، ساخته بودند. این آسیاب ها که تعداد آن ها به 5 عدد می رسید، مجهز به چرخ آبگرد بود که با توجه به کاهش یا افزایش سطح آب تغییر می کرد. متاسفانه در حال حاضر این پل به کلی از بین رفته و فقط این آسیاب قدیمی تنها آسیابی است که در کرانه سمت راست رودخانه سن و در میان دو پایه پایانیی پل قرار گرفته است. اهمیت نظامی این پل بعد از پایان یافتن جنگ از بین رفت و شاه فیلیپ اجازه داد که بر روی این پل آسیاب های بادی بسازند. همه این ها بعد از این که کل منطقه نورماندی به فرانسه پیوست، یعنی در سال 1204، این امر سبب شد که به مدت یک قرن و نیم آتش جنگ به این منطقه نرسد. درواقع محلی های ورنون شانس آوردند، چون که این دژ کوچک دیگر درگیر جنگ نشد و آن ها توانستند از امتیاز داشتن آسیاب بادی بهره مند شوند.

نحوه ساخته شدن پل سنگی ورنون

در واقع شاه فیلیپ دوم چون در حال جنگ با ریچارد اول بود. پادشاه انگلستان در آن زمان ریچارد اول بود که بر نیمه غربی حکومت می کرد. شاه فیلیپ دوم برای این که نیروهای نظامی را به راحتی انتقال دهد، دستور ساخت این پل سنگی را داد و این پل سنگی که میان 4 برج بلند 20 متری و یک خندق واقع شده بود، از طریق پایگاهی که در ساحل رودخانه وجود داشت، نگهبانی و حفاظت می شد که پلی بود با ساختاری ساده و مربعی. بنابراین دو آسیاب روی ساحل غربی وجود دارند که یکی از آن ها از بین رفته و دیگری اکنون پابرجاست و سه آسیاب دیگر دقیقا در سمت مقابل ساخته شدند که دیگر اثری از آن ها به جای نمانده است. این پل از طریق هیچ کدام از حاکمان یا حتی خاندان سلطنتی نگهداری نمی شد و گفته می شود که سیلی ویرانگر در سال 1651 این پل را به گونه ای تخریب نمود که دیگر به هیچ وجه قابل استفاده نبود.

سرگذشت آسیاب

جالب است بدانید که هیچ گونه اقدامی برای تعمیر یا بازسازی پل از طریق هیچ کس انجام نشد و نهایتا تا دو قرن این منطقه فاقد پل بود و مردم از طریق کشتی ها از یک سمت رودخانه به طرف دیگر می رفتند، اما پایان در سال 1860 میلادی یعنی دو قرن بعد پلی سنگی کمی بالاتر از این پل ساختند، اما این پل هم در طی جنگ پروس دوباره آسیب دید و مجددا بازسازی شد. همچنین بعد از این همه ماجرا، آسیاب ورنون که به عنوان نماد ورنون شناخته می شود، روزگاری در سال های 1940 و 1944 طی جنگ جهانی دوم از طریق بمباران هوایی تخریب شد، اما پایان آسیاب ورنون در فرانسه بازسازی شد.

منبع: همگردی
انتشار: 8 بهمن 1401 بروزرسانی: 8 بهمن 1401 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 1142

به "آسیاب ورنون در فرانسه ، آسیابی قدیمی در کشور فرانسه !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیاب ورنون در فرانسه ، آسیابی قدیمی در کشور فرانسه !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید