اگر زیاد فکر و خیال می کنید، بخوانید

به گزارش آیان کتاب، چگونه جلوی فکر زیاد را بگیریم ؟ فکر کردن در ظاهر بد به نظر نمی رسد، این در حالی است که غرق شدن در فکر و خیال به گونه ای که سبب دودلی در تصمیم گیری گردد، نوعی اختلال محسوب می گردد. فکر زیاد می تواند مشکلاتی را به وجود آورد. وقتی بیش از حد فکر می کنید، قضاوت شما شفاف نخواهد بود و استرس شما افزایش می یابد. از سوی دیگر فکر زیاد منفی نگری را در شما تقویت خواهد نمود.

اگر زیاد فکر و خیال می کنید، بخوانید

نشانه ها و اثرات مخرب فکر کردن بیش از حد

بعضی از نشانه های فکر کردن زیاد تحلیل، اظهار نظر، و تکرار همان افکار به جای عمل کردن هستند.

در واقع، این کار مانع انجام عمل و پیدا کردن راهکار می گردد.

مساله این است که فکر کردن زیاد با حل مساله تفاوت دارد، مورد اول تنها تفکر تکراری بدون حرکت فکر برای پیدا کردن راهکار است.

انرژی شما را مصرف می نماید، مهارت های تصمیم گیری را از کار می اندازد، و شما را در حلقه ای از تفکر قرار می دهد که دوباره و دوباره به آن فکر کنید.

در واقع شما در یک دایره بی خاتمه از افکار پر استرس قرار می گیرید که زیاد هم خوب نیست .فکر کردن زیاد می تواند ما را از زندگی در زمان حال ساقط کند.

دراین بخش روشهایی برای رهایی خودتان از فکر کردن زیاد وجود دارد:

رها کردن احتیاج برای موافقت
بخش اعظم زیاد فکر کردن با مقایسه ای اجتماعی همراه است، این طبیعت انسان است که خودش را با دوستان خانواده همکاران و حتی شخصیت های افسانه ای کتاب هایی که می خوانیم و فیلم هایی که می بینیم مقایسه کند اما بهتر است دست از این مقایسه های بیش از حد برداریم.
تغییر عادت صحبت کردن با خود
ما به پیغام هایی که به خودمان می دهیم توجه می کنیم ریشه فکر کردن های زیاد صحبت کردن با خودمان است چرا که در این شرایط ما همواره رفتار خودمان را قضاوت می کنیم.
آغاز فکر های بزرگ
در آغاز تفکر ممکن به نظر بیاد بزرگ کردن زیاد فکر کردن را بدتر کند درحالی که بزرگ فکر کردن ما را متمرکز می نماید روی چیزهای بزرگ.

از تئوری بیرون بیایید و وارد عمل شوید. از همین الان! هر روز حداقل یک کار انجام دهید که شما را به هدفتان نزدیک تر کند.

حتی اگر از آن واهمه دارید. اجازه ندهید ترس توانایی هایتان را پایین بیاورد یا بر زندگیتان حکومت کند. 1

به درستی و غلط بودن ماجرا فکر نکنید
در بسیاری از موارد، فکر کردن بیش از حد ناشی از یک احساس واحد است: ترس. وقتی روی تمام اتفاقات منفی که ممکن است رخ دهد، تمرکز کنید، انجام کارها دچار اختلال خواهد شد. دفعه دیگر که احساس کردید که در آن جهت قرار گرفتید، فکر کردن به جنبه های منفی را متوقف کنید.

به جای آن، تمام مواردی که می توانند درست پیش فرایند، را تجسم کنید و این افکار را در حال و رو به جلو نگه دارید. این یکی از برترین راه های رهایی از فکر و خیال بی فایده است.

خود را به سمت خوشبختی سوق دهید
گاهی اوقات خوب است که راهی برای حواس پرتی خود با گزینه های سالم شاد، مثبت و مفید باز کنید.

مواردی مانند پایکوبی، ورزش، یادگیری ساز، بافندگی، طراحی و نقاشی می تواند شما را از مسائل منفی و فکر و خیال بی فایده دور کند تا بتوانید تجزیه و تحلیل بیش از حد را متوقف نمایید.

همه چیز را در نظر بگیرید
همواره نشان دادن همه چیز بزرگ تر و منفی تر از آنچه که به واقع هست، آسان است. به جای کوه ساختن از کاه، از خود بپرسید که در پنج سال آینده، آیا این موضوع به همان میزان که امروز مهم است، مهم خواهد بود. ماه آینده چطور؟ همین یک سوال ساده می تواند به توقف فکر کردن بیش از میزان بیانجامد.
کمال گرا نباشید
یکی از برترین راه های رهایی از فکر و خیال بی فایده این است که دست از کمالگرا بودن بردارید. درست است که کمالگرایی می تواند راه های مناسبی را برای رسیدن به موفقیت باز کند، اما همواره این کمالگرایی به نفع ما نیست.

بلند پرواز بودن عالی است اما هدف از رسیدن به کمال غیرواقعی، غیر عملی بوده و احساس ناتوانی را در ما تقویت می نماید. لحظه ای که آغاز به فکر کردن می کنید که همه چیز باید کامل باشد لحظه ای است که باید به خود یادآوری کنید ، انتظار برای کمال هرگز به میزان پیشرفت کردن هوشمندانه نیست. 2

حواس خودتان را پرت کنید
هر زمان که زیاد فکر می کنید فکر خود را با جایگزین های شاد، مثبت و سالم پر نموده وحواس تان را پرت کنید.مثالا، شما می توانید مدیتیشن، سفر، یاد گرفتن نحوه بازی کردن یک وسیله، بافتنی، نقاشی، یا رنگ کردن به جای افکار منفی را یاد بگیرید.

برای توقف فکر زیاد، توجه خود را به چیز دیگری معطوف کنید که به تمرکزاحتیاج دارد. شما حتی می توانید از یک پازل، بازی فکری، یا هر بازی که احتیاج به تمرکز دارد، بهره ببرید. همه آن ها می توانند به میزان کافی برای حواس پرتی کافی باشند با منحرف کردن فکر خود متوجه خواهید شد که فرکانس زیاد فکر کردن کاهش خواهد یافت.

ترس را رها کنید
وقتی در گذشته شکست خوردید، این به آن معنا نیست که دوباره شکست خواهید خورد. یکی از دلایل فکر کردن زیاد ترس از شکست است.به خاطر داشته باشید چیزهایی که قبلا جواب نداده به این معنا نیست که امروز هم دیگر کارساز نخواهد بود.ترس باعث می گردد که شما از زندگی لذت کامل را ببرید. همواره فکر کنید هر شرایطی یک آغاز تازه است.
نگرانی های خود را زمان بگیرید
به خودتان فرصت فکر کردن بدهید مثالا، می توانید یک تایمر را برای پنج دقیقه تنظیم کنید و آن موقع را برای فکر، نگرانی، و بررسی قرار دهید. اما وقتی زمان گذشت، می توانید همه چیزهایی را که نگران آن هستید را یادداشت و سپس حرکت کنید. آن را به یک عادت تبدیل کنید که بیش از حد درباره افکاری که شما را نگران می نمایند، فکرنکنید.
نمی توانید آینده را کنترل کنید
فکر کردن زیاد ناشی از تمایل به کنترل همه چیز است. اما می دانیم که هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.مهم نیست چطور برای اتفاقاتی که رخ می دهد آماده شوید، بعضی چیزها برنامه ریزی نشده اند. اگر در حال حاضر نگران این مساله هستید، اکنون زمان خود را از دست می دهید.
بدانید به میزان کافی خوب هستید
فکر نکنید که به میزان کافی خوب نیستید ، زمانی که تمام کوشش خود را انجام دادید ،کوشش های خود را به رسمیت بشناسید. این حقیقت را بپذیرید در حالی که موفقیت ممکن است به بخشی از چیزهایی که نمی توانید کنترل کنید، بستگی داشته باشد، کاری را که می توانید انجام دهید.
خواب با کیفیت داشته باشید
فکر مثبت به محض بیدار شدن شما آغاز می گردد خواب با کیفیت خوب به توقف فکر کردن زیاد یاری می نماید. برعکس آن وقتی اتفاق می افتد که شما به میزان کافی نخوابیده اید چون باعث می گردد که در برابر عصبانیت، بدبینی، و شرایط های بد آسیب پذیرتر شوید.
ورزش انجام دهید
ورزش کردن می تواند به شما یاری کند که استرس و نگرانی های درونی خود را رها کنید. اغلب مردم برای پاکسازی روحشان پیاده روی می نمایند یا فضا را به شکل سازنده تری تغییر می دهند.
به مغز یادآوری کنید که شما مسئول این کار هستید
زمانی که زیاد فکر می کنید ، قدرت این را دارید که افکار غیرضروری خود را کنار بگذارید و برای یک فکر مثبت برنامه ریزی کنید تا همه چیز را تغییر دهید.می توانید بر چیزهای دیگر مثل کاری که در حال حاضر انجام می دهید تمرکز کنید به جای آن که اجازه دهید مغزتان افکار شما را کنترل نمایند.
قبل از اینکه آغاز گردد آن را متوقف کنید
می گویند پیش گیری بهتر از درمان است. زمانی که نوبت به فکر کردن زیادمی رسد، متوقف کردن فکر زیاد قبل از اینکه آغاز گردد پیشنهاد می گردد.

به این ترتیب می توانید افکار منفی، مضطرب و استرس زا را دفع کنید و آن را به چیزی مفید و موثر تبدیل کنید. 3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.roshdup.com

3.www.shmi.ir

منبع: راسخون
انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 859

به "اگر زیاد فکر و خیال می کنید، بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر زیاد فکر و خیال می کنید، بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید