این شیرینی های نوروزی در ایران بسیار پرطرفدار هستند!

به گزارش آیان کتاب، شیرینی های نوروزی در ایران بسیار متنوع است، هر شهر و روستایی در کشور عزیزمان شیرینی ها و دسر مخصوص به خود را برای عید نوروز دارد و همین موضوع را می توان از دلایل اصلی مجذوب کنندهیت طعم شیرینی های ایرانی برای گردشگران داخلی و خارجی اعلام کرد. در ترکیب بسیاری از شیرینی های ایرانی از هل، گلاب و زعفران استفاده می گردد و این موارد را می توان نقطه مشترک شیرینی های نوروزی در ایران دانست. ما ایرانی ها همیشه برای مراسم ها و مناسبت های خاصی همانند نوروز شیرینی های ویژه ای را برای پذیرایی از میهمانان آماده می کنیم، شیرینی ها نوروزی در هر منطقه از کشورمان با آداب و رسوم خاصی چند روز مانده به سال نو آماده می گردد و مراسم تهیه این شیرینی ها هم بسیار تماشایی و مجذوب کننده می باشد.

این شیرینی های نوروزی در ایران بسیار پرطرفدار هستند!

اگر شما هم از هواداران پروپاقرص شیرینی های نوروزی هستید، برای آشنایی بیشتر با انواع شیرینی های نوروزی در ایران مطالعه این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران را از دست ندهید. برای خرید بلیط هواپیما به مقصد شهرهای مختلف کشورمان به صورت 24 ساعته می توایند به قسمت خرید بلیط سایت خبرنگاران مراجعه کنید و با چند کلیک ساده در هر ساعتی از شبانه روز که تمایل داشتید بلیط پرواز خود را به مقصد شهرهای مختلف ایران تهیه نمایید.

معرفی شیرینی های نوروزی در ایران

نوروز بدون شک بزرگترین جشن باستانی ما ایرانیان است، اغلب مردم از چند روز مانده به شروع بهار و جشن نوروز خود را برای این مراسم آماده می کنند. پس از خانه تکانی و خرید البسه نو برای عید نوروز، بسیاری از خانواده های ایرانی در شهرها و روستاهای کشورمان پخت شیرینی های نوروزی را هم خودشان با دستور پخت های کاملا سنتی انجام می دهند و برای پذیرایی از میهمانان نوروزی خود به این شکل آماده می شوند. شیرینی های نوروزی در ایران یکی از مهمترین بخش ها در زمان پذیرایی از میهمانان می باشد و برای همین از چند روز قبل از تحویل سال آماده سازی مواد اولیه و پخت شیرینی ها شروع می شود تا در زمان چیدن سفره هفت سین شیرینی نوروزی هم در کنار سفر آماده باشد.

بعضی از شیرینی های نوروزی در ایران معروفیت و محبوبیت بیشتری دارد، نان نخودچی، شیرینی مربایی و گردویی، شیرینی نارگیلی و شیرینی قرابیه از جمله معروف ترین شیرینی های نوروزی در ایران است که در هر قنادی می توان این شیرینی ها را برای پذیرایی از میهمانان در نوروز پیدا کرد. شیرینی های مخصوص عید در بسیاری از شهرهای ایران به لحاظ مواد اولیه و ظاهری شباهت زیادی به هم دارند، معمولا خانواده ها سعی می کنند در عید نوروز با شیرینی های سنتی منطقه خود به استقبال مهمانان بروند.

1. شیرینی پفکی گردویی

شیرینی پیچ انگشتی یا شیرینی پفک گردویی جز شیرینی های مورد علاقه ایرانی ها برای پذیرایی از میهمانان خود در ایام نوروز می باشد، شیرینی پیچ انگشتی که بیشتر ما آن را با نام شیرینی پفکی گردویی می شناسیم هم از آن دسته از شیرینی های ایرانی پرطرفدار است که معمولا سر سفره هفت سین می توان به راحتی آن را پیدا کرد و پای ثابت شیرینی های نوروزی در ایران است. اصالت شیرینی پیچ انگشتی به شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی مهد شیرینی سنتی ایرانی برمی شود. سفیده تخم مرغ، وانیل، گردو و پودر قند مواد اصلی برای تهیه شیرینی پفکی گردویی است، شما به راحتی می توانید این شیرینی سبک و تردد را در خانه هم با کمترین هزینه و در اسرع وقت آماده کنید.

2. شیرینی نخودچی

شیرینی نخودچی پای ثابت سفره های نوروزی ما ایرانی ها است و شما در هر شهر و روستایی می توانید این شیرینی کوچک و خوشمزه را در زمان پذیرایی از میهمانان نوروزی روی میز خانه ها ببینید. شیرینی نخودچی یکی از پرطرفدارترین و در عین حال ارزان ترین شیرینی های نوروزی در ایران است که اصالت آن متعلق به شهر قزوین می باشد.

با توجه به نام آن احتمالا شما هم متوجه شده اید که ماده اصلی به کار رفته در تهیه این شیرینی ترد و خوشمزه آرد نخودچی است، پودر قند، روغن جامد، پودر هل و زعفران دم نموده هم از دیگر مواد تشکیل دهنده شیرینی نخودچی سنتی شهر قزوین می باشد که در سال های اخیر در هر شهر و روستایی به راحتی می توانید این شیرینی را در مغازه های قنادی پیدا کنید و برای استقبال از میهمانان نوروزی خود بخرید. قیمت ارزان و امکان نگه داری طولانی مدت از جمله مزایای خرید این شیرینی برای نوروز می باشد.

3. نان برنجی کرمانشاهی

نان برنجی کرمانشاهی هم یکی دیگر شیرینی های ریز اما خوشمزه نوروزی است که در کنار سفره های نوروزی مردم غیور کرمانشاه می توانید همواره آن را ببینید. این شیرینی نوروزی یکی از معروف ترین سوغاتی های استان کرمانشاه است و در اغلب کوچه ها و خیابان های شهر کرمانشاه به راحتی می توانید چند کارگاه پخت نان برنجی را در کنار هم ببیند، نان برنجی به دو صورت ساده و زعفرانی آماده می شود که هر دو طعم آن هواداران خاص خودش را دارد.

پای نان برنجی کرمانشاهی همانند بسیاری از شیرینی های نوروزی در ایران از این شهر فراتر رفته و در اغلب قنادی های شهر تهران هم این شیرینی تردد و سبک برای پذیرایی از میهمانان در ایام نوروز به فروش می رسد. این شیرینی سنتی ایرانی مواد اولیه خیلی زیادی ندارد و از مواد ساده و دردسترسی آماده می شود، روغن جامد، پودر قند، تخم مرغ درشت، آرد برنج، پودر هل، مخلوط آب و گلاب، خرفه و زعفران دم نموده از جمله مواد اصلی است که در تهیه نان برنجی اصیل کرمانشاهی از آنها استفاده می کنند.

4. شیرینی نارگیلی

شیرینی نارگیلی یک از معروفترین شیرینی های نوروزی در ایران است که در اغلب قنادی ها برای عید نوروز به فروش می رسد، این شیرینی سفید رنگ و لطیف به شیرینی اسکار گردویی هم شباهت زیادی دارد و مواد اولیه آن پودر نارگیل، شکر، روغن مایع، سفیده تخم مرغ، آبلیمو و وانیل است. تهیه این شیرینی نوروزی در خانه هم کار دشواری نیست و شما با کمترین هزینه می توانید این شیرینی خوشمزه و محبوب را برای پذیرایی از میهمانان خود در ایام عید نوروز آماده کنید و کام عزیزانتان را شیرین نمایید.

5. شیرینی ونیزی

شیرینی ونیزی شاید نامی بیگانه داشته باشد اما جز پرطرفدارترین شیرینی های نوروزی در ایران است که طعم خوشمزه ای دارد و اغلب خانواده های ایرانی طعم آن را برای پذیرایی از میهمانان در نوروز می پسندند. شیرینی ونیزی علاوه بر خوشمزه بودن، بسیار لطیف است و به راحتی با هزینه کم می توان آن در منزل هم آماده کرد. مواد لازم برای تهیه شیرینی ونیزی شامل کره، پودر قند، آرد، تخم مرغ، وانیل، بکینگ پودر، شکلات تلخ و پودر پسته یا نارگیل است، شیرینی ونیزی را می توان به مدت طولانی پس از پخت نگهداری کرد.

6. شیرینی آلمانی

شیرینی آلمانی که بعضی از ایرانی ها آن را با نام شیرینی مربایی یا شیرینی مشهدی می شناسند یکی از مشهورترین شیرینی های نوروزی در ایران است که بسیاری از خانواده های ایرانی برای پذیرایی از میهمانان خود در ایام نوروز این شیرینی را از قنادی های شهر خود تهیه می کنند. شیرینی آلمانی انتخاب خوبی برای سرو با نوشیدنی های گرم همانند چای و قهوه است و به همین علت بسیاری از ایرانی ها پس از تعارف کردن چای به میهمانان خود این شیرینی را هم برای کنار چای در نوروز روی میز می گذارند تا میهمانان کام خود را شیرین کنند. شیرینی خوش رنگ و لعاب آلمانی را می توانیم برای مدت طولانی بدون خراب شدن نگهداری کنیم و این موضوع یکی از مزیت های اصلی این شیرینی برای پذیرایی در ایام تعطیلات و جشن هایی همانند نوروز محسوب می شود

. شیرینی آلمانی سبک است و از همین رو گزینه مالی و مناسبی برای پذیرایی می باشد. این شیرینی خوشمزه را می توانید با اشکال و انواع مختلف مارمالاد درست کنید، کره یا مارگارین، آرد سفید، تخم مرغ، وانیل مایع، پودر شکر، مارمالاد با طعم دلخواه و شکلات تخته ای از جمله مواد اولیه تهیه شیرینی آلمانی است.

7. شیرینی کنجدی

شیرینی کنجدی یک شیرینی ساده ایرانی برای پذیرایی از میهمانان در عید نوروز است، این شیرینی سنتی را در بسیاری از شهرهای کشورمان طبخ می کنند و از همین رو نمی توان به صورت دقیق زادگاه این شیرینی را تعیین کرد. شیرینی خوشمزه کنجدی جز ارزان ترین شیرینی های نوروزی در ایران است که بافت لطیفی دارد و شما به راحتی می توانید این شیرینی خوشمزه را در خانه تهیه کنید. شیرینی کنجدی مواد اولیه ارزان قیمت و دردسترسی هم دارد، روغن جامد، پودر قند یا شکر، تخم مرغ، پودر هل، کنجد بو داده، آرد، زرده تخم مرغ، زعفران دم نموده از جمله مواردی است که برای تهیه شیرینی کنجدی احتیاج دارید. شیرینی کنجدی را می توانید به راحتی در قنادی محله خود هم پیدا کنید و برای استقبال از میهمانان نوروزی تهیه نمایید.

8. قرابیه بادام تبریز

قُرابیه را می توان به جرات چشم و چراغ شیرینی های نوروز در ایران دانست، این شیرینی خوشمزه متعلق به خطه آذربایجان و شهر تبریز است و اغلب ایرانی ها حداقل یک بار هم شده طعم این شیرینی بادامی را چشیده اند. قرابیه بادام تبریز یکی از شیرینی های سنتی این شهر است که بیشتر در مجالس و میهمانانی ها همانند عید نوروز و عروسی ها برای میهمانان سرو می شود، این شیرینی را در دو نوع پسته ای و بادامی در قنادی های شهر تبریز تهیه می کنند. در سال های اخیر با افزایش قیمت خشکبار قیمت قرابیه هم به شکل فزاینده ای بالا رفته و به یک شیرینی لوکس تبدیل شده که این موضوع کام بسیاری را تلخ نموده است!

بادام اصلی ترین جز تشکیل دهنده قرابیه تبریز می باشد و طعم یک قرابیه با کیفیت بستگی به بادام به کار رفته در آن دارد، شکر، تخم مرغ و مغز بادام یا پسته هم برای تهیه قرابیه احتیاج است. نگهداری شیرینی قرابیه تا چند ماه بعد از پخت آن هم امکان پذیر می باشد و فقط باید بعضی نکات را در زمان بسته بندی آن رعایت کنید.

9. لوز زعفرانی تبریز

لوز زعفرانی تبریز هم جز شیرینی های سنتی مردم این شهر است که برای مجالس خاص تهیه می شود، بادام نقش اصلی را در تهیه این شیرینی خوشمزه ایفا می نماید و نقش اول را در طعم و بافت شیرینی لوز زعفرانی تبریز دارد. شیرینی لوز را همان طور که از نام آن تعیین است به صورت لوزی شکل برش می دهند و اندازه زیادی بادام و زعفران در ترکیب این شیرینی خوش عطر و طعم استفاده می کنند. لوز زعفرانی یکی از محبوب ترین شیرینی های نوروزی در ایران است که علاوه بر شهر تبریز در سایر شهرهای کشورمان هم با موادی از قبیل پودر بادام، زعفران، پسته، هل و پودر قند آن را تهیه می کنند. این شیرینی هم دقیقا همانند قرابیه قیمت بالایی دارد و معمولا در حجم کم به فروش می رسد.

10. قطاب یزدی

قطاب را می توان جز مشهورترین شیرینی های شهر یزد دانست که معروفیت جهانی دارد و عطر هل و گلاب آن هرکسی را مجذوب می نماید. قطاب یزدی یکی از شیرینی های نوروزی در ایران است که هواداران زیادی هم دارد و در اغلب خانه ها برای پذیرایی از میهمانان در کنار چای سرو می شود. این شیرینی به علت داشتن طعم و مزه عالی، معمولا از جمله محبوب ترین شیرینی ها حتی بین غیرایرانی ها است، قطاب دو نوع سنتی یزدی عسلی دارد و در ترکیب قطاب یزدی از پودر بادام، پودر قند، گلاب و هل استفاده می کنند. قطاب ها ماندگاری بالایی دارند و به همین علت برای پذیرایی در نوروز گزینه مناسبی می باشد. در شهرهای دیگری همانند کرمان هم این شیرینی سنتی ایرانی برای پذیرایی از میهمانان نوروزی تهیه می شود.

11. باقلوای یزد

باقلوای یزدی در صدر فهرست برترین شیرینی های نوروزی در ایران قرار گرفته است و محبوبیت این شیرینی خوش عطر و طعم بر هیچ ایرانی و غیر ایرانی پوشیده نیست. باقلوا یزدی را با ظاهری متفاوت می توانید در شهرهای قزوین و گیلان هم در سفره نوروزی ایرانی های ببینید. باقلواهای گیلان شکل و طعمی متفاوت نسبت به باقلواهای یزد دارند ولی باقلواهای قزوین از نظر شکل و ظاهر مشابه باقلوای یزدی است، باقلواها به شکل لوزی، مربع و لوله ای آماده می شوند. برای تهیه باقلوا یزدی از گلاب، آرد گندم، بکینگ پودر، شکر، زرده تخم مرغ، روغن، آب، نمک، پودر پسته، هل، پودر بادام، پودر قند و شیر استفاده می کنند.

12. کلوچه خرمایی

کلوچه خرمایی یکی از مشهورترین شیرینی های نوروزی در ایران است که در جنوب کشور یعنی شهرهای اهواز، بوشهر و زاهدان برای پذیرایی از میهمانان در عید نوروز تهیه می شود، مردم خطه جنوب در گذشته این شیرینی لطیف و خوشمزه را در روزهای پایانی سال در تنورهای گلی طبخ می کردند. البته این شیرینی در حال حاضر در تمام فصل های سال در نانوایی ها و قنادی ها در جنوب کشور در دسترس مردم می باشد و بسیاری از افراد در زمان سفر به جنوب کشور این شیرینی خوشمزه را به عنوان سوغات به شهر خود می آورند. آرد، روغن جامد، شکر، بیکینگ پودر، شیر، نمک، سیاه دانه، رازیانه، زیره و خرمای پوست کنده مواد اولیه مورد احتیاج برای تهیه کلوچه خرمایی است.

13. شیرینی پادرازی قزوین

یکی از انواع شیرینی های سنتی قزوین، شیرینی معروف پادرازی است که عطر و طعمی متفاوت از مدل های دیگر شیرینی های این شهر دارد. پادرازی قزوین یکی از شیرینی های نوروزی در ایران است که قیمت مناسب آن را می توان از دلایل اصلی محبوبیت این شیرینی سنتی دانست، نگهداری شیرینی پادرازی برای مدت طولانی بسیار آسان می باشد. قزوین هم یکی دیگر از شهرهای مشهور کشورمان در زمینه شیرینی است و تنوع شیرینی های سنتی ایرانی در این شهر بسیار زیاد می باشد ولی پادرازی یکی از مشهورترین سوغاتی های شهر قزوین است. از آنجایی که شکل ظاهری این شیرینی به پا شباهت دارد، نام آن را در گذشته پادرازی گذاشته اند. این شیرینی به علت نداشتن تخم مرغ از ماندگاری بالایی برخوردار است و برای پذیرایی در کنار چای بسیار مناسب می باشد.

14. اریس تبریز

اریس تبریز که در اصطلاح ترکی به آن سوت شیرینی سی هم می گویند جز معروف ترین شیرینی های سنتی این شهر است که اغلب گردشگران در زمان سفر به تبریز این شیرینی خوشمزه را به عنوان سوغاتی به شهر خود می برند. اریس تبریز جز شیرینی های نوروزی در ایران است که تهیه آن اندکی در خانه کار دشواری می باشد و به همین علت اغلب مردم این شیرینی را به صورت جعبه ای از قنادی ها و خشکبار فروشی ها تهیه می کنند. اریس تبریز با شیر، شکر، وانیل، پسته و کاکائو درست می شود و در طعم های مختلفی به فروش می رسد. اریس تبریز به لحاظ ظاهر و بافت شبیه شکلات تافی کش دار است با این تفاوت که شربت به کار رفته در ترکیب اریس این شیرینی خوشمزه را کاملا کاراملی می نماید. اریس در دو مدل ساده و پسته ای تهیه می شود.

15. گولاچ سمنان

گولاچ سمنان یکی از شیرینی های محلی این استان است که بسیاری از مردم محلی این شیرینی را برای پذیرایی از میهمانان خود در نوروز آماده می کنند. گولاچ سمنان به لحاظ ظاهری شباهت زیادی به کلوچه دارد و یکی از شیرینی های نوروزی در ایران است که مردم سمنان طعم آن را خیلی می پسندند و در کناره سفره هفت سین اغلب مردم این منطقه می توان این شیرینی سنتی را مشاهده کرد که طعم شگفت انگیزی دارد. مایه خمیر، تخم مرغ، شکر، آب یا شیر، روغن، بیکینگ پودر، آرد گندم، زردچوبه، پودر قند و دارچین مواد اولیه مورد احتیاج برای تهیه گولاچ سمنان است.

16. راحت الحلقوم

راحت الحلقوم، باسلوق یا نرمک جز معروف ترین شیرینی های شمال غرب ایران است که در مناسبت های مختلف برای پذیرایی از میهمانان آماده می شود، راحت الحلقوم انواع ساده و مغزداری دارد و اغلب در شهر تبریز می توان نوع درجه یک آن را پیدا کرد. راحت الحلقوم جز معروف ترین شیرینی های نوروزی در ایران است که بسیاری از مردم برای مراسم چهارشنبه آخر سال آن را در کنار آجیل مخصوص می خورند. راحت الحلقوم از خانواده شیرینی های ژله ای است که از ژل نشاسته یا پودر ژلاتین و پودر قند تهیه می کنند، این شیرینی معمولا در نهایت در گردو، پسته و یا فندق خرد شده به همراه پودر نارگیل یا آرد غلتانده می شود. تهیه راحت الحلقوم در خانه هم امکان پذیر است و شما فقط به نشاسته، آب، شکر، گلاب، کره یا روغن مایع، آرد، جوهر لیمو، مغز گردو، بادام یا پسته و پودر نارگیل احتیاج دارید.

17. حاجی بادام یزد

حاجی بادام نوعی شیرینی محلی است که همان طور که از نام آن می توان متوجه شد در ترکیب این شیرینی ریز و ترد از بادام استفاده می کنند و جز شیرینی های معروف نوروزی در ایران است که اصالت آن به شهر یزد برمی شود. مغز بادام، پودر قند، آرد گندم، شکر آسیاب شده، آرد نخودچی، تخم مرغ، هل، زعفران، جوش شیرین و جوز هندی از مواد تشکیل دهنده این شیرینی هستند که معمولا در شب های یلدا و عید نوروز برای پذیرایی از میهمانان تهیه می شود. نگهداری شیرینی حاجی بادام یزدی بسیار راحت است و شما می توانید این شیرینی را در حجم بالا خریداری نموده و مدت طولانی در خانه نگه دارید. به علت وجود جوز هندی و آرد نخودچی در ترکیب حاجی بادام این شیرینی ارزش غذایی بالایی هم داشته و اغلب مردم حاجی بادام را در کنار چای به جای قند می خورند.

18. شیرینی لندو

شیرینی لندو یا خرما لندو جز معروف ترین شیرینی های نوروزی در ایران است که در جنوب شرقی ایران یعنی شهرهای استان سیستان و بلوچستان برای پذیرایی از میهمانان در ایام نوروز آماده می شود. خرما، آرد گندم و کنجد مواد اصلی مورد احتیاج برای تهیه شیرینی لندو است، مردم محلی این شیرینی را در استان سیستان و بلوچستان به عنوان میان وعده هم مصرف می کنند. تهیه لندو در خانه کار دشواری نیست و فقط نصف روز از شما زمان خواهد گرفت. این شیرینی خوشمزه و مقوی طبع گرمی دارد و مصرف آن در روزهای سرد به شدت توصیه می شود.

سوالات متداول درباره شیرینی های نوروزی در ایران

1. معروف ترین شیرینی های نوروزی در ایران کدام است؟

شیرینی آلمانی، شیرینی ونیزی، شیرینی نخودچی، شیرینی گردویی، باقلوا و قطاب یزدی را می توان از جمله معروف ترین شیرینی های یزدی دانست.

2. شیرینی های نوروزی تبریز کدام است؟

لوز زعفرانی، قرابیه، اریس، نوقا و راحت الحلقوم جز معروفترین شیرینی های نوروزی در تبریز است.

3. شیرینی های نوروزی قزوین کدام است؟

اگر در نوروز به شهر قزوین سفر کنید، مردم این شهر با شیرینی های باقلوا، پادرازی و شیرینی نخودچی از میهمانان پذیرایی می کنند.

4. برای تهیه قطاب یزدی به چه موادی احتیاج داریم؟

برای تهیه قطاب یزدی به پودر بادام، پودر قند، گلاب و هل احتیاج دارید.

5. معروف ترین شیرینی های نوروزی یزد کدام است؟

قطاب، باقلوا یزدی و حاج بادام جز محبوب ترین شیرینی های شهر یزد برای پذیرایی از میهمانان نوروزی است.

جمع بندی این شیرینی های نوروزی در ایران بسیار پرطرفدار هستند!

تنوع شیرینی های نوروزی در ایران بسیار زیاد است و اغلب مردم برای پذیرایی از میهمانان خود در زمان دید و بازدید نوروزی از شیرینی های مخصوص شهر و دیار خود استفاده می کنند. مردم ایران به خوردن شیرینی در کنار چای علاقه زیادی دارند و از همین رو حتما پس از سرو چای یک نوع شیرینی هم در کنار آن به میهمانان تعارف می کنند. اگر شما هم علاقه دارید با آداب و رسوم سنتی مردم ایران در نوروز بیشتر آشنا شوید و به شهرهای مختلف کشورمان در تعطیلات نوروز سفر کنید حتما با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 1265

به "این شیرینی های نوروزی در ایران بسیار پرطرفدار هستند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این شیرینی های نوروزی در ایران بسیار پرطرفدار هستند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید