طرز تهیه انواع کتلت گوشت، مرغ و سیب زمینی

به گزارش آیان کتاب، با طرز تهیه کتلت و انواع آن در شهرهای مختلف ایران آشنا شوید و با طبخ آن در منزل، همه را راضی کنید.

طرز تهیه انواع کتلت گوشت، مرغ و سیب زمینی

آیا طرز تهیه کتلت را بلد هستید؟ دوست دارید برای پیک نیک یا مهمانی، کتلت سرو کنید؛ اما نمی دانید چطور باید یک کتلت خوشمزه درست کرد که وا نرود و خوب بپزد؟ اصلا نگران نباشید، پیش بندهایتان را ببندید و به آشپزخانه بروید تا همراه با خبرنگاران در یکی دیگر از مقاله های دستور پخت غذاهای ایرانی، طرز تهیه انواع کتلت را یاد بگیرید و با طبخ آن در منزل در مهمانی ها بدرخشید.

هرآنچه باید درباره کتلت یا شامی کباب بدانید:

  • انواع کتلت
  • طرز تهیه کتلت گوشت
  • طرز تهیه کتلت شامی گیلانی
  • طرز تهیه شامی کبابی لری
  • طعم کتلت
  • تاریخچه شامی کباب

انواع کتلت

کتلت یا شامی کباب، یکی از پرطرفدارترین و لذیذترین غذاهای فست فود یا فینگرفود در ایران و در دیگر کشورهای دنیا است که طعم آن، کمی چرب و گوشتی است. کتلت با گوشت، سیب زمینی، پیاز، تخم مرغ، نمک، فلفل و زردچوبه درست می گردد و معمولا آن را بدون برنج، همراه با نان به صورت سرد یا گرم سرو می نمایند. کتلت را می توان به عنوان غذای اصلی، پیش غذا، غذای سفر یا ساندویچ سرد سرو کرد.

انواع کتلت با گوشت چرخ نموده گوسفندی یا گوساله، مرغ، ماهی، پنیر، حبوبات، سبزیجات و بادمجان درست می گردد. به عنوان مخلفات، معمولا گوجه فرنگی خام یا پخته، سیب زمینی سرخ نموده، خیارشور، زیتون، ترشی، سبزی خوردن و ماست در کنار کتلت سرو می شوند. برای طبخ این غذای لذیذ و خوشمزه، پس از آماده کردن مایه کتلت، آن را در روغن داغ و در ماهیتابه سرخ می نمایند. شما می توانید کتلت را به صورت کاملا گیاهی با جایگزین کردن قارچ و سویا به جای گوشت، درست کنید تا گیاه خوران نیز بتوانند از این غذا لذت ببرند.

درست کردن کتلت، شاید کمی زمان بر باشد؛ اما طعم و مزه نهایی این غذا، تمام زحمت هایتان را جبران خواهد نمود. در ادامه انواع کتلت و شامی کباب را به شما معرفی خواهیم کرد و دستور پخت کتلت با گوشت، شامی گیلانی و شامی کباب لری را به شما آموزش خواهیم داد.

1. کتلت گوشت چرخ نموده

کتلت گوشت چرخ نموده ، رایج ترین نوع کتلت است که با گوشت چرخ نموده، سیب زمینی، پیاز، تخم مرغ، آرد سوخاری، نمک، فلفل و زردچوبه درست می گردد و معمولا آن را بدون برنج، همراه با نان به صورت سرد یا گرم سرو می نمایند. شما می توانید در صورت تمایل، سیر، هویج و انواع ادویه دلخواه دیگر (تخم گشنیز، پودر زیره) را به طرز تهیه کتلت ساده اضافه کنید.

2. کتلت مرغ

برای طبخ کتلت مرغ به سینه مرغ، پیاز، سیب زمینی، تخم مرغ، زعفران دم نموده، پودر سوخاری، نمک و فلفل سیاه احتیاج دارید. طرز تهیه کتلت مرغ نیز به این صورت است که در ابتدا باید سینه مرغ را همراه با آب، پیاز، کمی نمک و نصف مقدار زعفران دم نموده با شعله ملایم بپزید تا آب آن کشیده گردد. سپس سیب زمینی ها را بپزید و رنده کنید. در ادامه مرغ و سیب زمینی را مجددا با هم چرخ کنید و پیاز رنده شده را نیز به آن ها بیفزایید. تخم مرغ، زعفران دم نموده، نمک و فلفل را به مواد بیفزایید و خوب ورز دهید.

مقداری از مایه کتلت مرغ را بردارید و در دستان خود شکل دهید. سپس آن ها را در روغن سرخ کنید تا طلایی شوند.

3. کتلت سویا (کتلت گیاهی)

کتلت سویا، یکی از غذاهای لذیذ گیاهی است که از سویا، روغن، پوره سیب زمینی پخته، پیاز رنده شده، تخم مرغ، جعفری خرد شده، نمک و فلفل سیاه تشکیل می گردد. مواد لازم برای سس این کتلت، روغن، آرد، آب گوجه فرنگی، نمک و فلفل هستند.

برای طبخ کتلت سویا، پوره سیب زمینی پخته را پس از خنک شدن، با پیاز، سویا، تخم مرغ، جعفری تفت داده شده با روغن، فلفل و نمک مخلوط کنید تا به صورت یک خمیر دربیاید. سپس آن را به شکل گلوله هایی گرد دربیاورید و در آرد بغلتانید. کتلت ها را در روغن داغ سرخ کنید. برای درست کردن سس، پس از تفت دادن آرد در روغن، آب گوجه فرنگی، نمک و فلفل را در ماهیتابه بریزید کمی بپزید تا سس غلیظ گردد. کتلت سویا را با سس مخصوص سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید.

4. کتلت قارچ (کتلت گیاهی)

کتلت قارچ با قارچ، تخم مرغ، آرد نان سفید، روغن، نمک و فلفل درست می گردد. برای طبخ آن، کافی است قارچ های ریز خردشده یا چرخ شده را با تخم مرغ و آرد الک شده، نمک و فلفل مخلوط کنید. سپس مقداری از مایه را بردارید و در روغن داغ بیندازید، درب ماهیتابه را ببندید و اجازه دهید تا کتلت قارچ روی حرارت ملایم گاز، سرخ گردد.

5. کتلت بادمجان در فر

مواد تشکیل دهنده کتلت بادمجان، بادمجان، سیب زمینی آب پز، پیاز، تخم مرغ، جعفری خردشده، پنیر پیتزا، نمک، آرد سوخاری و روغن هستند. برای طبخ کتلت بادمجان باید در ابتدا بادمجان ها را روی گاز یا در فر کباب نموده و سپس پوست کنده و ساطوری خرد کنید. در ادامه سیب زمینی آب پز رنده شده، پیاز رنده شده، تخم مرغ، جعفری، نمک و پنیر پیتزا را به بادمجان ها بیفزایید و خوب هم بزنید.

آرد سوخاری را در مایه کتلت بریزید تا کمی سفت گردد. سپس کمی از مایه بردارید و در روغن سرخ کنید یا در فر به دمای 200 درجه سانتی گراد یا 400 درجه فارنهایت قرار دهید تا طلایی شوند.

6. کتلت ذرت با گشنیز و پیازچه

کتلت ذرت با گشنیز و پیازچه با گوشت چرخ نموده مرغ، ذرت پخته شده یا کنسرو ذرت، گشنیز ریز خردشده، پیازچه ریز خرد شده، تخم مرغ، نمک و فلفل درست می گردد. پس از مخلوط کردن تمام مواد و ورز دادن آن ها، کتلت را در روغن سرخ نموده و با سس کچاپ سرو کنید.

7. کتلت سالمون و سیب زمینی

مواد تشکیل دهنده کتلت سالمون و سیب زمینی، خامه ترش و پوره سیب زمینی، فیلمه ماهی سالمون بدون پوست، پیاز رنده شده، خرده نان خشک، شوید تازه خردشده، روغن زیتون، انواع سبزیجات (گشنیز، پیاز کوهی، اسفناج، جعفری، ریحان و آویشن) و سس سالاد هستند. برای تهیه این کتلت، سالمون پخته خردشده، پوره سیب زمینی، خرده نان خشک و شوید را در کاسه ای مخلوط کنید و سپس مقداری از مایه را به صورت دایره یا بیضی دربیاورید. کتلت ها را در روغن سرخ کنید و همراه با سس سالاد و سبزیجات به سر میز بیاورید.

8. کتلت مرغ و هویج

کتلت مرغ و هویج با مرغ، لپه، تخم مرغ، هویج رنده شده، گشنیز تازه، گوجه فرنگی، پیاز، روغن، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه درست می گردد. برای تهیه این کتلت باید لپه پخته شده و گوشت مرغ را چرخ کنید. سپس آن ها را با پیاز، هویج رنده شده، تخم مرغ، گشنیز خرد شده و ادویه ها مخلوط کنید و ورز دهید. در ادامه کتلت ها را در روغن داغ سرخ کنید.

گوجه فرنگی ها را رنده کنید و به آن ها کمی نمک و فلفل بزنید. سپس آن ها را به صورت سس روی کتلت های سرخ شده بریزید، شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا گوجه فرنگی ها با حرارت ملایم گاز بپزند.

9. شامی گیلانی

شامی گیلانی که با نام شامی رشتی و شامی پوک هم شناخته می گردد، یکی از لذیذترین غذاهای گیلانی است که با گوشت گوسفند بدون چربی، لپه، فلفل، نمک، زردچوبه، پیاز، آب، تخم مرغ، زعفران دم نموده، سبزی معطر (جعفری، تره، نعنا و ترخون)، مغز گردو و روغن مایع درست می گردد. این غذا به سرعت در آشپزخانه آماده می گردد و غذایی لذیذ و مجلسی به شمار می آید.

شامی گیلانی را با نان لواش یا بربری و پنیر سنتی سیامزگی سرو می نمایند و سایر اهالی گیلان، حضور پنیر لیقوان و سبزی خوردن را به عنوان یکی از آداب خوردن شامی پوک گیلانی می دانند. جالب است بدانید که این غذا از غذاهای ثابت سفره گیلانی ها است و حتی خیلی از خانواده ها آن را به همراه نان و پنیر و سبزی، بر سر سفره عقد قرار می دهند. شامی انواع مختلفی دارد و با انواع گوشت و دستور پخت های متنوعی درست می گردد.

10. کتلت میگو با سس تمر هندی

کتلت میگو با میگو، سیب زمینی پخته شده، لیمو ترش، زنجبیل تازه، زردچوبه، تخم گشنیز، گشنیز تازه خردشده، نمک و روغن درست می گردد. مواد لازم برای سس هم سس گوجه فرنگی تند، آب جوش، انبه و تمر هندی هستند.

طرز تهیه کتلت میگو به این ترتیب است که در ابتدا باید میگو و سیب زمینی را به همراه تخم گشنیز، زنجبیل رنده شده، زردچوبه نمک و آب لیموترش در دستگاه غذاساز بریزید و خوب میکس کنید تا یکدست شوند. سپس گشنیز خردشده را در آن بریزید. در ادامه کتلت ها را در روغن داغ سرخ کنید. برای تهیه سس، تمر هندی را در آب جوش قرار دهید و عصاره آن را صاف کنید. سپس عصاره تمرهندی را با انبه یا کمپوت انبه و سس گوجه فرنگی در غذاساز مخلوط کنید تا صاف و یکدست گردد. کتلت های داغ میگو را با سس سرو کنید.

11. کتلت شیرازی

کتلت شیرازی که با عنوان کتلت بازاری نیز شناخته می گردد، متشکل از سیب زمینی آب پز، آرد گندم، آب، کره یا روغن، مغز نان باگت یا آرد سوخاری، تخم مرغ، پیاز، کنجد، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه است. برای طبخ کتلت شیرازی در ابتدا سیب زمینی های آب پز را بکوبید و له کنید. روغن یا کره را به همراه زردچوبه، آب و آرد روی حرارت ملایم گاز بگذارید و مدام هم بزنید تا به شکل حلوا دربیاید و از ظرف جدا گردد.

سپس این مایه خمیری را به سیب زمینی ها اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست گردد. نمک، فلفل و ادویه را به مایه بیفزایید و مخلوط کنید. تخم مرغ و پیاز رنده شده را پس از خنک شدن مایه در آن بریزید و هم بزنید تا یکدست گردد. سپس آرد سوخاری و کنجد را به مایه اضافه کنید. کمی از مایه را بردارید و به شکل برگ دربیاورید. دو سمت برگ را تیز کنید و وسط آن را با چاقو خط بیندازید. کتلت ها را در تخم مرغ هم زده و سپس در کنجد بغلتانید. آن ها را در روغن سرخ کنید و از طعم منحصربه فرد آن لذت ببرید.

12. کتلت عربی

کتلت عربی تقریبا شبیه به فلافل است و برای تهیه آن به نخود، فلفل دلمه ای، پیاز کوچک، تخم مرغ، سیب زمینی، روغن، نمک، فلفل و زردچوبه احتیاج دارید. برای طبخ کتلت عربی، باید نخود گرد را از روز قبل خیس کنید و سپس با فلفل دلمه ای، سیب زمینی و پیاز چرخ کنید. در ادامه تخم مرغ را در این مخلوط بشکنید و خوب هم بزنید. مایه کتلت را با ادویه و نمک مزه دار نموده و در روغن سرخ کنید. کتلت عربی را معمولا با سس قرمز تند و ترشی تند سرو می نمایند.

13. کتلت یا شامی کباب لرستان

کتلت یا شامی کباب لرستان با گوشت چرخ نموده، سبزی معطر، تخم مرغ، نمک، ادویه و پیاز و سس متشکل از رب انار، شکر، گردوی چرخ نموده و ادویه درست می گردد و سیب زمینی در دستور پخت سنتی آن جایی ندارد. شامی کباب لرستان که در گویش محلی با نام شومی کوو خوانده می گردد، یکی از غذاهای محلی لذیذ لرستان است که حتما باید آن را امتحان کنید. البته باید بدانید که در نسخه های امروزی شامی کباب لری از سیب زمینی هم استفاده می گردد تا غذایی سیر نماینده تر خلق گردد.

طرز تهیه شامی کباب لرستان با دیگر شامی ها تفاوت چندانی ندارد، اما در طی مراحل پخت از سسی استفاه می گردد که طعمی ترش و لذیذ به شامی اعطا می نماید. طبخ شامی کباب لری شامل دو بخش می گردد؛ بخش اول پخت و سرخ کردن شامی و بخش دوم پخت شامی در سس رب انار و گردو.

14. شامی کباب اصفهانی

شامی کباب اصفهانی، طعم ملسی دارد و با گوشت چرخ نموده، هویج پخته شده یا زردک، پیاز رنده شده و آرد نخودچی درست می گردد. برای سس شامی کباب اصفهانی نیز به شیره انگور، سرکه و آب احتیاج دارید. اصفهانی ها بعد از سرخ شدن شامی ها، سس را روی آن می ریزند تا به خورد آن ها برود.

15. شامی کباب مشهدی

شامی کباب مشهدی شامل لپه هم می گردد و در انتهای پخت، یک سس خوشمزه به آن افزوده می گردد. سس شامی کباب مشهدی، متشکل از گوجه فرنگی، روغن زیتون، سیر، نمک و شکر و سرکه است.

16. کتلت تن ماهی

کتلت تن ماهی با تن ماهی، سیب زمینی رنده شده، پنیر چدار رنده شده، پیاز رنده شده، سس خردل، تخم مرغ، آرد، نمک، نخودفرتگی و روغن سرخ کردنی درست می گردد. کتلت تن ماهی را می توان به عنوان وعده اصلی همراه با سس تارتار سرو کرد.

17. کتلت آلمانی

گوشت چرخ نموده ، باگت، خردل، تخم مرغ، نمک، فلفل، پیاز، سیر و پودر پاپریکا از مواد لازم کتلت آلمانی هستند. برای طبخ این کتلت باید باگت را با آب برای یک ساعت خیس کنید. سپس آن را فشار دهید تا آب اضافه آن خارج گردد. پیاز و سیر را در کمی کره در ماهیتابه تفت دهید و در ادامه تمام مواد را با آن ها مخلوط کنید. مایه کتلت شما آماده است و می توانید آن را در روغن سرخ کنید.

18. کتلت بوقلمون و لوبیا چشم بلبلی

کتلت بوقلمون و لوبیا چشم بلبلی با پودر چیلی، لیمو ترش، بوقلمون، روغن زیتون، لوبیا چشم بلبلی پخته، بلال، کرفس، گوجه فرنگی خردشده، پیازچه خردشده، جعفری یا ریحان خردشده، نمک و فلفل درست می گردد.

از دیگر انواع کتلت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کتلت افغانی (مشابه کتلت ساده با گوشت چرخ نموده)
  • کتلت عرلقی
  • کتلت کدو
  • کتلت هویج
  • کتلت سبزیجات
  • کتلت برنج
  • کتلت جعفری
  • کتلت شیرین
  • کتلت نخود
  • شامی ترش
  • کتلت عدس
  • کتلت مرغ ترش

مواد لازم برای کتلت گوشت چرخ نموده

برای 10 نفر

  • 6 عدد سیب زمینی میانه پوست کنده و رنده شده
  • 600 گرم گوشت چرخ نموده
  • 5 عدد تخم مرغ
  • 2 عدد پیاز بزرگ پوست کنده و رنده شده
  • روغن به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • 2.5 قاشق چای خوری زردچوبه
  • گوجه فرنگی، خیارشور، جعفری تازه، ترشی و زیتون برای تزئین

طرز تهیه کتلت گوشت برای 10 نفر

1. آماده سازی مایه کتلت: آب پیازهای رنده شده را بگیرید و آن ها را با سیب زمینی های رنده شده در یک کاسه مخلوط کنید.

2. گوشت چرخ نموده و تخم مرغ ها را در کاسه بریزید و خوب با هم مخلوط کنید.

3. نمک، فلفل و زردچوبه را نیز به مایه کتلت بیفزایید و خوب با دست ورز دهید تا تمام مواد با هم مخلوط شوند. سپس مایه کتلت را برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

4. ماهیتابه را روی شعله میانه گاز قرار دهید تا داغ گردد. سپس روغن سرخ کردنی را در آن بریزید و چند ثانیه صبر کنید تا کاملا داغ گردد. مقداری از مایه کتلت را بردارید و در کف دستتان قرار دهید و به صورت دایره یا بیضی شکل دهید. سپس آن را در ماهیتابه بیندازید تا سرخ گردد. همه مواد را به همین شکل داخل ماهیتابه قرار دهید. شعله گاز را کم کنید تا کتلت ها با حرارت ملایم سرخ شوند. وقتی یک سمت کتلت ها سرخ و طلایی شد، با استفاده از یک چنگال یا کفگیر مناسب آن ها را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ گردد.

5. کتلت ها را پس از سرخ شدن روی کاغذ روغنی یا دستمال مخصوص آشپزخانه بگذارید تا روغن اضافه آن ها کشیده گردد. سپس آن ها را در دیس سرو خود بکشید و با گوجه فرنگی، خیارشور، جعفری تازه، ترشی و زیتون تزئین کنید. نوش جان!

نکات مهم برای طبخ کتلت گوشت

  • آب سیب زمینی خام را حتما بگیرید، زیرا بوی نامطبوعی به کتلت های شما می دهد.
  • شما می توانید سیب زمینی های خام را چرخ کنید، البته باید آب آن را حتما بگیرید.
  • توجه داشته باشید که اگر آب پیاز رنده شده را به خوبی نگیرید، کتلت های شما منسجم نمی شوند و وا می فرایند.
  • اگر ماهیتابه و روغن به مقدار کافی داغ نشوند، کتلت ها به کف ماهیتابه می چسبند.
  • کتلت ها را آن قدر پهن کنید تا نازک شوند و وسط آن ها خام باقی نماند.
  • شما می توانید برای فرم دادن کتلت ها از قالب های آماده موجود در بازار نیز بهره ببرید.
  • کتلت را می توان به همراه نان تازه یا برنج سرو کرد.
  • شما می توانید به جای سیب زمینی خام از سیب زمینی آب پز هم بهره ببرید. برای این کار، در ابتدا سیب زمینی ها را بپزید و پوست بکنید. سپس اجازه دهید تا خنک شوند و بعد آن ها را رنده کنید. در ادامه آن را با پیاز و گوشت چرخ نموده و تخم مرغ مخلوط کنید. کتلتی که با سیب زمینی آب پز سرد شده درست گردد، روغن کمتری مصرف می نماید و غذای سالم تری است. سیب زمینی آب پز را به هیچ وجه نباید چرخ کرد.
  • برای مصرف کمترین مقدار روغن برای کتلت، از سیب زمینی خام در مایه آن بهره ببرید.
  • اگر احساس کردید که مایه کتلت شما شل است و به مقدار کافی انسجام ندارد، دو قاشق غذاخوری آرد نخودچی در آن بریزید. آرد سوخاری یا گندم برای مایه کتلت آماده شده با سیب زمینی آب پز مناسب است و در صورت استفاده با سیب زمینی خام، کتلت را خمیر می نمایند و پوکی مناسب را به کتلت شما نمی دهند.
  • حرارت گاز در حین سرخ شدن کتلت ها باید ملایم باشد، زیرا در غیر این صورت، روی کتلت ها می سوزند و مغز آن ها خام می ماند.
  • استفاده از گوشت پرچرب برای تهیه کتلت به هیچ وجه توصیه نمی گردد، زیرا کتلت ها هنگام سرخ شدن، آب می شوند و شکل خود را از دست می دهند. پس سعی کنید از گوشت چرخ نموده کم چرب برای تهیه کتلت بهره ببرید.
  • استفاده از پودر زیره در مایه کتلت، عطر دلپذیری به غذا اعطا می نماید.
  • برای داشتن کتلت هایی تردتر، می توان آن ها را قبل از سرخ کردن در آرد سوخاری غلتاند و سپس در روغن انداخت.
  • افزودن مقداری زعفران دم نموده در مراحل سرانجامی سرخ کردن کتلت ها، عطر و طعم فوق العاده ای به غذای شما می دهد.
  • شما می توانید چند قاشق غذاخوری جعفری خردشده هم به مواد کتلت اضافه کنید.
  • اگر با طعم سیر مسئله ای ندارید، 4 تا 6 حبه سیر را رنده کنید و در مایه کتلت بریزید تا عطر و طعم اشتهابرانگیز سیر به غذای شما اضافه گردد.
  • در بعضی از دستور تهیه ها، هویج رنده شده هم به مایه کتلت افزوده می گردد. برای این طرز تهیه، 2 عدد هویج پوست کنده و رنده شده کافی است.

مواد لازم برای شامی گیلانی

برای 6 نفر

  • 500 گرم گوشت گوسفندی
  • یک عدد پیاز میانه پوست کنده
  • 500 گرم لپه
  • 75 گرم مغز گردو
  • 500 گرم سبزی معطر (جعفری، تره، نعنا و ترخون) پاک شده و ریز خردشده
  • 4 عدد تخم مرغ
  • روغن مایع به مقدار لازم
  • یک قاشق غذاخوری زعفران دم نموده
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه کتلت شامی گیلانی

1. آماده سازی لپه: لپه را از یک شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته گردد. سپس آب آن ها را خالی کنید و همرا به آب تازه بپزید تا نرم شوند. لپه ها را آبکش کنید و کنار بگذارید.

2. آماده سازی گوشت: گوشت را پس از شستن به همراه آب و یک عدد پیاز میانه نصف شده، فلفل و زردچوبه در قابلمه بریزید. قابلمه را روی شعله میانه گاز بگذارید تا آب به جوش بیاید. سپس شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا گوشت بپزد.

3. پس از پخت گوشت و کشیدن آب آن، اجازه دهید تا گوشت سرد گردد.

4. گوشت را ریش ریش کنید و لپه ها را با گوشتکوب له کنید. سپس گوشت و لپه را با هم مخلوط کنید و خوب ورز دهید تا یک مایه یکدست حاصل گردد و لپه و گوشت از هم تشخیص داده نشوند.

5. تخم مرغ، مغز گردوی خردشده، زعفران، فلفل، نمک و زردچوبه را به مایه گوشت و لپه اضافه کنید و خوب ورز دهید تا تمام مواد با هم مخلوط و یکدست شوند.

6. مایه شامی پوک گیلانی را در یک ظرف بریزید و روی آن را با سلفون بپوشانید. سپس آن را به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند و خودش را بگیرد.

7. ماهیتابه را روی شعله میانه گاز قرار دهید تا داغ گردد. سپس روغن سرخ کردنی را در آن بریزید و چند ثانیه صبر کنید تا کاملا داغ گردد. مقداری از مایه به مقدار یک گردو را بردارید و کف دست گرد کنید. سپس با انگشت یک سوراخ در وسط آن درست کنید.

8. شامی ها را در ماهیتابه بیندازید و سرخ کنید. وقتی سک سمت آن به رنگ طلایی عایدی، سمت دیگر آن را نیز سرخ کنید. سپس آن ها را از ماهیتابه دربیاورید و روی کاغذ روغنی یا دستمال مخصوص آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافه آن ها کشیده گردد.

9. شامی گیلانی را در ظرف مورد نظر خود بچینید و سرو کنید.

نکات مهم برای طبخ شامی گیلانی

  • برای درست کردن یک شامی گیلانی عالی بهتر است از گوشت گوسفند بهره ببرید. زیرا گوشت گوساله شامی را خشک می نماید.
  • شما می توانید شامی را با گوشت مرغ یا بوقلمون نیز بپزید، فقط به خاطر داشته باشید که مقداری کره آب شده هم به مایه آن اضافه کنید.
  • لپه ها باید در شامی حسابی له و ناپیدا شوند، پس حتما برای چند ساعت آن ها را در آب خیس کنید.
  • در یک شامی پوک خوشمزه، مزه غالب طعم لپه است؛ پس مقدار لپه را کم نکنید.
  • شما می توانید به جای 500 گرم لپه، به مقدار مساوی از لپه، نخود گرد و لوبیا سفید بهره ببرید. فقط از قلم نیاندازید که همه حبوبات باید برای چند ساعت خیس بخورند و آب آن ها باید چند بار عوض گردد.
  • بعضی افراد، گوشت و لپه را با هم می پزند، اما این کار اصلا درست نیست، زیرا لپه له می گردد و گوشت نیم پز باقی می ماند.
  • مقدار آب برای پخت گوشت باید به قدری باشد که در سرانجام پخت گوشت چیزی از آن باقی نماند.
  • شما می توانید به جای ورز دادن با دست، گوشت و لپه را در غذاساز بریزید و با هم مخلوط کنید.
  • اگر مایه شما پس از ورز دادن شل بود، کمی آرد نخودچی در آن بریزید.
  • روغن را پس از سرخ کردن چند عدد شامی عوض کنید.
  • در بعضی دستور تهیه ها، برای این مقدار مواد شامی، یک عدد سیب زمینی پخته له نموده نیز به مایه کتلت اضافه می گردد که چسبندگی مایه شامی را بیشتر و بهتر می نماید. البته افزودن سیب زمینی کاملا اختیاری است.
  • شما می توانید از تخم گشنیز هم در مایه شامی گیلانی بهره ببرید.
  • در مایه شامی، جوش شیرین نریزید. لپه، پوکی لازم برای شامی را فراهم می نماید و برای همین، احتیاجی به جوش شیرین نیست.
  • اگر مایه شامی گیلانی زیاد آمد، می توان آن را بسته بندی کرد و در فریزر نگه داشت.

مواد لازم برای شامی کبابی لری

  • 250 گرم گوشت چرخ نموده
  • 4 عدد سیب زمینی میانه پوست کنده و ریز رنده شده
  • یک عدد پیاز میانه پوست کنده و رنده شده
  • یک عدد پیاز کوچک پوست کنده و خلالی خردشده
  • یک تا 2 عدد تخم مرغ
  • 2 قاشق غذاخوری آرد سفید یا سبوس
  • 2 قاشق غذاخوری رب انار
  • 200 گرم مغز گردوی پودرشده
  • 3 قاشق غذاخوری ترخون، مرزه و جعفری خردشده
  • روغن به مقدار لازم
  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه شامی کبابی لری

1. آماده سازی مایه شامی: آب پیازهای رنده شده را بگیرید و با سیب زمینی های خام رنده شده مخلوط کنید. سپس گوشت چرخ نموده، سبزی های خرد شده، یک قاشق پودر گردو، دو عدد تخم مرغ و ادویه را به آن ها اضافه و خوب هم بزنید. مایه شامی کبابی را خوب با دستانتان ورز دهید.

2. یک قاشق آرد در مایه شامی بریزید و خوب مخلوط کنید.

3. ماهیتابه را روی شعله میانه گاز قرار دهید تا داغ گردد. سپس روغن سرخ کردنی را در آن بریزید و چند ثانیه صبر کنید تا کاملا داغ گردد. مقداری از مایه را به مقدار یک گردو بردارید و کف دست گرد کنید. سپس آن ها را در روغن بیندازید و سرخ کنید.

4. آماده سازی سس: یک عدد پیاز کوچک خلالی شده را به همراه روغن در یک ماهیتابه بریزید و سرخ کنید تا طلایی گردد.

5. گردوی آسیاب شده و یک قاشق آرد را به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید تا آرد تغییر رنگ دهد.

6. رب انار را در ماهیتابه بریزید و با بقیه مواد خوب مخلوط کنید. سپس یک لیوان آب در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید تا سس، روی حرارت زیاد گاز به جوش بیاید و غلیظ گردد.

7. یک لیوان دیگر آب به سس بیافزایید و پس از قوام آمدن سس، شامی های سرخ شده را در سس انار بگذارید و اجازه دهید تا با حرارت بسیار کم به مدت 30 تا 45 دقیقه جا بیفتند و بپزند.

8. شامی کباب لری را سرو کنید.

نکات مهم برای طبخ شامی کبابی لری

  • بهتر است مقدار شامی کبابی لری از کف دست، کوچک تر باشد.
  • طعم شامی کبابی لری کاملا ترش است. اگر این طعم را دوست ندارید می توانید در هنگام تهیه سس، کمی شکر در آن بریزید.
  • می توان به جای آرد سفید یا سبوس از آرد نخودچی استفاده کرد.
  • اگر به سبزی تازه دسترسی ندارید، از سبزی خشک شده بهره ببرید.
  • اگر آب سس کم بود، مقداری آب به آن اصافه کنید.
  • شامی کبابی لری حاوی ویتامین های A، B، C، E، D، K، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، منیزیم، منگنز، روی (زینک)، آهن، اسیدفولیک، سلنیوم، فیبر، پروتئین، کلسیم، فسفر، کولین، قند ساکاروز، گلوکز، فراکتوز، پلی فنول، اسیداولاژیک، اسیدچرب امگا 3 و غیره است. از فواید این غذا می توان به تقویت عمومی، افزایش انرژی و عضلانی شدن بدن، تقویت و استحکام استخوان، جلوگیری از از پوکی استخوان و آرتروز، تقویت سیستم عصبی، تقویت حافظه، پیشگیری از آلزایمر و کنترل قند، فشار و چربی خون اشاره نمود. عملکرد بهتر دستگاه گوارش، هضم بهترغذا و برطرف یبوست، تقویت، طراوت و جوان سازی پوست و مو نیز از دیگر فواید این غذا هستند.

طعم کتلت

کتلت از آن دسته غذاهایی است که همه ما با آن خاطره داریم، به خصوص در دوران کودکیمان. کتلت، همواره پایه ثابت لقمه های مدرسه و پیک نیک های تابستانی خانوادگی بود و با بافتی ترد و لذیذ، هر سلیقه ای را راضی می کرد. کتلت در بیشتر خانه ها با نان داغ تازه به صورت ساندویچی سرو می گردد و در بعضی خانه ها نیز با برنج، گوجه فرنگی پخته و سیب زمینی سرخ نموده.

کتلت، غذایی اشتهاآور است که همه به خصوص بچه ها عاشق آن هستند. پس دست به کار شوید و انواع کتلت های خوشمزه ایرانی و بین المللی را در خانه درست کنید.

تاریخچه شامی کباب

شامی کباب، نوعی کباب محلی هندی است که با گوشت چرخ نموده درست می گردد. شامی کباب از غذاهای محلی هندوستان، پاکستان و بنگلادش به شمار می آید. از دیگر مواد تشکیل دهنده شامی کباب می توان به نخود فرنگی، تخم مرغ و ادویه جات گرم اشاره نمود. معمولا مردم حیدرآباد، پنجاب، کشمیر و سند این خوراک لذیذ را به عنوان میان وعده میل می نمایند.

شامی کباب، غذایی سنتی و خوراکی مهم در هندوستان است که در اعیاد مذهبی پخته و میل می گردد. در کنار این غذا معمولا سالاد یا چاشنی تهیه شده از پیاز، آب لیمو یا آبغوره و سبزیجات سرو می گردد. اگرچه تاریخچه دقیقی از تهیه شامی کباب وجود ندارد، طبق یک روایت قدیمی، شامی کباب به وسیله یک آشپز برای پادشاه مغولی در زمان سلطه مغولان در هندوستان ابداع شد. گفته می گردد که این پادشاه نمی توانست با دندان هایش، گوشت کباب را خرد و تکه کند و به همین علت، آشپز وی شامی کباب را با گوشت کاملا له شده و با بافتی بسیار نرم تهیه کرد.

هندی ها معمولا در طبخ شامی کباب به غیر از گوشت چرخ نموده، نخود له شده و تخم مرغ از برگ نعنا و گشنیز خرد شده، ادویه جات گرم از جمله دارچین، فلفل سیاه، فلفل چیلی، گرام ماسالا، زنجبیل و سیر استفاده می نمایند. آن ها شامی را در اغلب اوقات با نان روتی، سس گوجه فرنگی، سس چیلی و انواع چاتنی سرو می نمایند.

در ایران نیز انواع و اقسام شامی کباب و کتلت در نقاط مختلف تهیه می گردد. شامی بابلی، شامی کبابی لری، شامی پوک، شامی لپه و ترشه شامی از معروف ترین شامی های ایران هستند.

آیا پیروز به طبخ کتلت از مجموعه دستور پخت غذاهای ایرانی شده اید؟ اگر این طرز تهیه را دوست داشتید، حتما زیر همین مقاله، تجربه خود را برای ما و دیگر مخاطبین خبرنگاران بنویسید. اگر هم کتلت را در شهر شما به طرق دیگری درست می نمایند، حتما تفاوت های رایج و دستور پخت آن ها را برای ما در بخش نظرات بنویسید. از قلم نیاندازید که از کتلت خوشمزه خود عکس بگیرید و با تگ کردن خبرنگاران در اینستاگرام ([email protected])، عکس های آن را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو / foodculture.ir / yjc.ir / کتاب کاله / اُکالا / irancook.ir / ashpaziha.com / talab.org / بیتوته
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 931

به "طرز تهیه انواع کتلت گوشت، مرغ و سیب زمینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه انواع کتلت گوشت، مرغ و سیب زمینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید