حمام کردشت، حمام تاریخ ساز جلفا

به گزارش آیان کتاب، روستای کردشت یا کوردشت در تاریخ جنگ های ایران و روس بسیار مهم بود و در آن موقع عبور و مرور از رودخانه ارس به وسیله این منطقه انجام می شد. وجود حصار و برجک های دیده بانی از شرایط فوق العاده و استراتژیک آن موقع حکایت می نماید. اما ماجرای حمام کردشت چیست؟

حمام کردشت، حمام تاریخ ساز جلفا

در زمان سلطنت شاه عباس صفوی و به دستور او حمام کردشت احداث شد. این بنا در دوره صفویه حمام خانی بود و فقط پادشاهان حق استفاده از آن را داشتند. پس از دوره صفویه و در ابتدای دوره قاجاریه، این بنا به دستور آقا محمدخان قاجار دچار تغییراتی شد و از آن پس برای استفاده عموم نهاده شد. اما چندین سال و به علت احمال در رسیدگی به این حمام، این بنا در معرض تخریب نهاده شد و مردم دیگر از آن استفاده نکردند و این حمام به حمامی متروکه مبدل گشت.

حمام کردشت در بین باغ بزرگی ساخته شده است و به لحاظ آهک بری های موجود بسیار مورد توجه است. در ابتدا با پله به هشتی اولی و بعد با هشت پله به سر بینه یا رختکن وارد می شوید. رختکن یا سربینه بصورت هشت ضلعی است که به وسیله هشت ستون هشت ضلعی دیگر سقف یا گنبد محل فوق نگهداری می گردد. رختکن به وسیله راهرویی و هشت ضلعی دیگری به خزینه متصل است. دو توالت و یک حوضچه آب هم در قسمت چپ مثلثی واقع شده است.

از دیگر ویژگی های ظاهری بنا که بسیار چشمگیر است، می توان به سکوی رختکن، راهروهای هشت ضلعی منتهی به خزینه، حوضچه های مثلثی شکل آب، کفش کن های قدیمی و هم گرمخانه چهارستونی آن اشاره نمود. روشنی حمام هم از روزنه های سقف تامین می گردد. این حمام درحال حاضر به وسیله میراث فرهنگی درحال بازسازی است. این بنا در کنار هفت بنای دیگر یعنی عمارت، حمام کوچک، مسجد غریب، دیوان خانه، یخچال، قلعه عباس میرزا و ساخلو، مجموعه تاریخی کردشت را تشکیل داده اند که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

منبع: گردشبان
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 692

به "حمام کردشت، حمام تاریخ ساز جلفا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام کردشت، حمام تاریخ ساز جلفا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید