خوردن لوبیا قرمز برای کلیه ها مفید است؟

به گزارش آیان کتاب، زندگی امروز / تصویر خوردن لوبیا قرمز برای کلیه ها مفید است؟ بیماران کلیوی به علت وجود مقدار زیادی پتاسیم و منیزیم در لوبیا، نباید از این ماده غذایی بدون مشورت پزشک استفاده نمایند.

خوردن لوبیا قرمز برای کلیه ها مفید است؟

به گزارش زندگی امروز به نقل از جام جم وقتی صحبت از تنظیم عمومی سلامت بدن، تغذیه نقش مهمی ایفا نموده و یک تغذیه مناسب شامل اندازه کافی مواد موردنیاز بدن، می تواند علاوه بر ایفای نقش پیشگیرانه در بروز بیماری ها، با عفونت ها مبارزه نموده و بیماری ها را به وسیله افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، شکست دهد.

بدون شک زمانی که شما بیمار می شوید، مرتب کردن برنامه غذایی می تواند نقش مهمی در بهبود شما ایفا نموده و در بین بیماری های مختلفی که متأثر از نوع تغذیه هستند، بیماری های کلیوی، بخش بزرگی را به خود اختصاص داده اند.

یکی از چالش های مربوط به رژیم غذایی مربوط به سلامت کلیه این است که آیا مصرف لوبیای قرمز برای کلیه مفید است یا نه؟ در بسیاری از فرهنگ های سنتی، این اعتقاد وجود دارد که لوبیای قرمز که شکل ظاهری آن هم بسیار شبیه به کلیه است برای درمان بیماری های کلیوی مفید بوده و مصرفان کلیه های شمارا سالم نگه می دارد.

برای یافتن پاسخ علمی این سؤال به سراغ دکتر باوش وورا (Bhavesh Vora) متخصص امراض کلیوی در موسسه قلب آسیا (Asian Heart Institute) رفته و سؤال خود را مطرح کردیم.

به اعتقاد این کارشناس بیماری های کلیوی، مصرف لوبیا قرمز مانند بسیاری از دیگر حبوبات به طورکلی برای بدن مفید است و این موضوع درباره کلیه ها هم صدق می نماید.

این دانه های قرمز دارای مواد مغذی زیادی همانند مواد معدنی، فیبر و ویتامین ب 12 هستند. لوبیا قرمز بعلاوه دارای اندازه بسیار کمی از چربی بوده و شاخص glycemix پائینی دارند که مصرفان برای افراد دارای دیابت توصیه می گردد.

علاوه بر آن خوردن لوبیا قرمز می تواند به شما در کنترل کلسترول خون یاری نموده و بعلاوه در کاهش وزن هم مؤثر باشد اما موضوع مهم این است که اگر شما دارای اختلالات و بیماری های کلیوی هستید، مصرف زیاد لوبیا قرمز نمی تواند گزینه مناسبی برای شما محسوب گردد.

علت این موضوع هم وجود مقادیر زیادی از پتاسیم و مهمیم در این ماده غذایی است که مصرف زیاد آن ها فشار مضاعفی بر کلیه وارد نموده و شرایط را در بیماران کلیوی وخیم می نماید.

به همین علت پزشکان معمولاً مصرف لوبیا قرمز را برخلاف اعتقادات و باورهای سنتی، در افراد دارای بیماری های کلیوی تجویز ننموده و اندازه مصرف آن بستگی به شرایط کلیه های فرد بیمار دارد.

اگرچه افراد سالم می توانند لوبیا قرمز را به دلخواه در رژیم غذائی خودمصرف نمایند اما مصرف این ماده غذایی ممکن است برای افراد مبتلابه مسائل کلیوی ایده خوبی نباشد.

بااین حال، اگر از بیماری کلیوی رنج می برید و مایل به خوردن این لوبیا هستید، قبل از اینکه از آن در رژیم غذایی خود بهره ببرید، با پزشک مشورت کنید.

منبع: زندگی روز
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 714

به "خوردن لوبیا قرمز برای کلیه ها مفید است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردن لوبیا قرمز برای کلیه ها مفید است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید