تور جمهوری چک: سنگ های گرسنگی رودخانه البه جمهوری چک، هشداردهنده خشکسالی

به گزارش آیان کتاب، خشکسالی پدیده ای است که هر روز بیشتر از قبل خود را به ما نشان می دهد. سنگ های گرسنگی در سراسر دنیا، هشدارهایی از گذشته در خصوص این فاجعه بوده اند.

تور جمهوری چک: سنگ های گرسنگی رودخانه البه جمهوری چک، هشداردهنده خشکسالی

با ما سفر کنید و با تور جمهوری چک از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای پراگ را ببینید.

یک رکورد خشکسالی در سال اخیر در اروپا افشا کرد که ده ها تخته سنگ در کنار رودخانه البه دیده شده اند؛ سنگ هایی که در این موقع از سال در شهر شمالی دییچین (Decin) در جمهوری چک در نزدیکی مرز آلمان، معمولا زیر آب قرار داشتند. روی بعضی از این تخته سنگ ها، پیغام های بدیمنی حکاکی شده است؛ پیغام هایی با محتوای هشدار روزهای سخت پیش رو.

از این تخته سنگ ها که به آن ها سنگ های گرسنگی می گویند، به عنوان نشانگرهای تاریخی ثبت رکورد سطح آب رودخانه ها در اروپای مرکزی در دوران خشکسالی های شدید در دوران قرون وسطی استفاده می شده است.

در زمان های قدیم، خشکسالی همواره به معنای برداشت بد بوده است و برداشت بد یعنی گرسنگی. سطح پایین آب در رودخانه ها بعلاوه به معنای قطع تبادلات تجاری به وسیله رودها و درنتیجه، قطع منابع غذایی، افزایش قیمت ها و در کل، شرایط رو به بدتر شدن بوده است.

یک پیغام قدیمی به زبان آلمانی روی یک سنگ در بستر رودخانه البه می گوید:

اگر مرا می بینی، گریه کن.

یک نوشته خطی جدیدتر نیز به زبان چکی می گوید:

ای دختر گریه مکن، نترس. وقتی که اینجا خشک شد، زمین خود را با قطرات آب خیس کن.

این سنگ خاص که نقطه برجسته شناخته شده در شهر دییچین در جمهوری چک است، هم اکنون به دلیل ساخته شدن یک سد در 90 سال قبل، حدود 126 روز در سال، مشاهده می گردد. این سنگ گرسنگی یکی از قدیمی ترین نشانه های هیدرولوژیکی (علم آب) در اروپای مرکزی با حکاکی هایی از سال 1417 به شمار می آید.

ده ها خشکسالی بر این سنگ ثبت شده اند که آخرین آن مربوط به سال 1893 است.

یک سنگ مشابه نیز در بستر رودخانه راین در نزدیکی لاوفنبورگ در کشور آلمان وجود داشت که سطوح مختلف آب در سال های مختلف روی آن تراشیده شده بود.

متاسفانه، این سنگ که آن را به نام لافن اشتاین (Laufenstein) می شناختند، در سال 1908 یا 1909 در یک انفجار ساختمانی در نزدیکی نیروگاه از بین رفت.

سنگ های گرسنگی بعلاوه یادآور پدیده ای مشابه در ژاپن هستند که به آن، سنگ های تسونامی می گویند. صدها سنگ تسونامی با پیغام هایی با محتوای هشدار مانند هیچ خانه ای را در سطحی زیر این نقطه نساز در سواحل ژاپنی پخش شده اند.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 23 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1401 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 981

به "تور جمهوری چک: سنگ های گرسنگی رودخانه البه جمهوری چک، هشداردهنده خشکسالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور جمهوری چک: سنگ های گرسنگی رودخانه البه جمهوری چک، هشداردهنده خشکسالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید