عمره کِی راه می افتد؟

به گزارش آیان کتاب، با گشایش سفارت ایران در عربستان، آخرین مانع برای بازگشت ایرانی ها به عمره پس از حدود هشت سال وقفه، برداشته شد. مسئولان حج و زیارت همزمان با حج 1402 برای بازگشت ایرانی ها به عمره با عربستان مذاکراتی داشتند و آنچنان که گفته شد مانعی بر سر آن وجود نداشت.

عمره کِی راه می افتد؟

پیش بینی سازمان حج و زیارت در مردادماه 1402، پس از سرانجام حج این بود که ایرانی ها از ربیع الاول و اوایل پاییز (مهرماه) 1402 می توانند در عمره شرکت نمایند، اما تا کنون این شرایط فراهم نشده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز چندی پیش به یکی از رسانه ها گفته بود که تا سرانجام ماه آبان زائران ایرانی برای عمره به عربستان اعزام می شوند. محمدمهدی اسماعیلی اما در تازه ترین اظهارات خود این زمان را جابه جا نموده و گفته که عمره در آماه های آینده شروع می گردد.

این در حالی است که سازمان حج و زیارت هنوز زمان دقیقی را برای برقراری عمره معین ننموده، ضمن این که برقراری عمره به تأمین امکاناتی همانند مسکن زائران، پروازها و ارز مورد احتیاج برای دیگر خدمات این سفر منوط است، که با توجه به آخرین اعلام سازمان حج و زیارت، ضروری است هیأتی از ایران به عربستان برود تا قراردادهای مسکن و حمل و نقل داخلی را به نتیجه برساند، که این هیأت فعلا در انتظار ویزای عربستان است.

افزون بر این، هنوز برنامه پروازی عمره و قیمت بلیت آن معین نشده و هیچ اطلاعیه ای برای ثبت نام زائران در کاروان های عمره صادر نشده و به علت نامعین بودن شرایط مسکن و پرواز، قیمت سفر عمره هم معین نشده است، در نتیجه زمان ثبت نام و اعزام زائران از سوی سازمان حج و زیارت تا کنون معین نشده است.

طبق آخرین آمار سازمان حج و زیارت، در حال حاضر حدود پنج میلیون و 800 هزار نفر از سال 1395 در نوبت عمره هستند. تا پیش از وقفه هشت ساله عمره که به علت تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده و پس از آن، قطع روابط سیاسی ایران و عربستان به علت حمله به سفارت این کشور رخ داد، ایران سالانه کمتر از یک میلیون زائر به عمره اعزام می کرد. پیش بینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این بوده که با برقراری دوباره عمره، امکان اعزام 350 تا 400 هزار نفر از میان افرادی که در نوبت مانده اند، وجود دارد. هرچند سازمان حج و زیارت هنوز تعداد زائرانی را که با برقراری عمره می توانند به این سفر بروند، معین ننموده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 6 آبان 1402 بروزرسانی: 6 آبان 1402 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 1238

به "عمره کِی راه می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمره کِی راه می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید