غارهای کشور رده بندی خواهد شد

به گزارش آیان کتاب، با راه اندازی رده بندی غارهای کشور می توان دستورالعمل جامعی برای حفاظت از غارها تدوین کرد.

غارهای کشور رده بندی خواهد شد

احتشام مصدق مدیرعامل انجمن غار و غارشناسی ایرانیان گفت:

سامانه رده بندی غارهای کشور می تواند غارهای کشور را از نظر ارزش های حفاظتی تقسیم بندی کند. برای مثال در یک کشور تقسیم بندی های جغرافیایی انجام می گردد و استان ها معین می شوند. پس از آن می توان دریافت که کدام استان مخصوص کار زراعی و کدام یک مخصوص کار تولیدی است. در خصوص غارها نیز به همین صورت است. اگر شناخت کاملی از آن ها داشته باشیم و رده بندی آن ها صورت پذیرد، می توانیم در خصوص کارکردها آن ها تصمیم گیری کنیم.

او اضافه نمود:

برای مثال رده بندی کردن غارها معین می نماید که کدام یک از غارها توریستی است و ورود توریست به کدام یک از آن ها ممنوع است. حتی ورود غارنورد به بعضی دیگر از غارها نیز برای حفاظت از خفاش ها باید ممنوع گردد. از این رو راه اندازی سامانه رده بندی غارهای کشور برای حفاظت از آن ها ضروری است.

او با ابراز امیدواری برای هرچه زودتر فعال شدن سامانه رده بندی غارهای کشور با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، اضافه نمود:

برنامه ریزی های این رده بندی هنوز تکمیل و تا به امروز دستورالعمل خاصی برای حفاظت از غارهای کشور تدوین نشده است، البته کم و بیش اطلاعاتی برای حفاظت از غارها وجود دارد، ولی این اطلاعات هنوز به صورت یک دستورالعمل جامع تدوین نشده است. چنانچه رده بندی غارهای کشور به پایان برسد ضروری است که دستورالعمل حفاظت نیز تدوین گردد.

مدیرعامل انجمن غار و غارشناسی ایرانیان با اشاره به ثبت حدود 2500 غار در کشور تا به امروز، ادامه داد:

کشور ایران به علت اینکه ضخیم ترین لایه آهکی دنیا را دارد تبدیل به یک منطقه غارخیز شده و در حال حاضر غار قلا در استان کرمانشاه به عنوان دومین چاه عمیق دنیا ثبت شده است.

مصدق درباره اهمیت غارها در زیست بوم بیان نمود:

غارها به علت آنکه زیست بوم ثابتی دارند و تجزیه نمی گردد مانند کتاب های تاریخی هستند که از گذشته برای ما به یادگار مانده اند و اطلاعاتی درباره آب و هوا و زیست بوم منطقه در چندین میلیون سال پیش دارند. با کسب و استخراج این اطلاعات می توان دریافت که اقلیم و زیست بوم منطقه در چه وضعیتی بوده است.

او با اشاره به اینکه غارها ورودی آب های زیرزمینی هستند، عنوان نمود:

چنانچه غارها آلوده شوند، سیستم آب های زیرزمینی آلوده می گردد، بعلاوه آلودگی غارها برای جانورانی که در آن زندگی می نمایند مانند خفاش ها خطرآفرین است.

او از جمله مهم ترین مشکل غارهای بزرگ کشور را آلودگی با زباله برشمرد و اعلام کرد:

فرهنگ نادرست غارنوردی و بازدید از غارها بدون داشتن آگاهی های لازم موجب آسیب رسیدن به غارها شده است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 بهمن 1400 بروزرسانی: 26 بهمن 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 900

به "غارهای کشور رده بندی خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غارهای کشور رده بندی خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید