بازسازی ویلا: بازسازی زیبای خانه تاریخی ناصر الدین میرزا در محدوده ارگ سلطنتی تهران

به گزارش آیان کتاب، عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا در تهران پس از سال ها بی توجهی، بالاخره به وسیله صندوق بازنشستگی کل کشور بازسازی شد و پایان روی خوش دید.

بازسازی ویلا: بازسازی زیبای خانه تاریخی ناصر الدین میرزا در محدوده ارگ سلطنتی تهران

جهت دریافت خدمات بازسازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

کمیته پیگیری خانه های تاریخی تهران،در گزارشی اعلام کرد که بنای تاریخی ناصرالدین میرزا در محدوده ثبت شده ارگ سلطنتی تهران و حریم کاخ جهانی گلستان در خیابان ناصرخسرو، خیابان صوراسرافیل، کوچه ناصرالدین میرزا، همچون بسیاری دیگر از خانه های تاریخی پس از بی توجهی ها بالاخره بازسازی و ساماندهی شد و براساس تفاهم نامه امضاشده بین میراث فرهنگی استان تهران و صندوق بازنشستگی، این بنا قرار است به مکانی با کاربری فرهنگی پذیرایی تبدیل گردد.

عمارت ناصرالدین میرزا که 30 تیر 1384 به شماره 12214 در لیست آثار ملی کشور ثبت شده، متعلق به ناصرالدین میرزا، فرزند مظفرالدین شاه بوده و جزو معدود خانه های به جای مانده ارزشمند در محدوده ارگ سلطنتی تهران است.

خانه ناصرالدین میرزا در سال 1285 قمری به فرمان او، با مساحت چهار هزار و 500 متر ساخته شد که امروز فقط 918 متر از فضای بیرونی و با حدود 700 متر زیربنا از آن عمارت مجلل به جای مانده است.

ویژگی های شاخص این بنا چهارصفه بودن و گنبد کلاه فرنگی و سقف بی نظیر آن است. این بنا یکی از دو بنای گنبدی شکل تهران و با معماری منحصربه فرد کویری در قلب مرکز است.

سال 1387 رضا موسوی - کارشناس ارشد بازسازی آثار تاریخی - درباره این خانه گفت:

در گذشته اعتباری برای بازسازی و سامان دهی خانه ناصرالدین میرزا اختصاص یافته بود که برای طراحی و طرح بازسازی آن هزینه شد. متأسفانه این طرح کیفیت خوبی نداشت. به همین علت، مشاور چندبار این طرح را آنالیز کرد تا برترین کیفیت از آن به دست آید.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 دی 1400 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 860

به "بازسازی ویلا: بازسازی زیبای خانه تاریخی ناصر الدین میرزا در محدوده ارگ سلطنتی تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ویلا: بازسازی زیبای خانه تاریخی ناصر الدین میرزا در محدوده ارگ سلطنتی تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید