پرداخت خسارت نوسان برق به کجا رسید؟

به گزارش آیان کتاب، تا سال گذشته بیش از 65 میلیارد تومان خسارت نوسانات برق به مشترکان پرداخت شده و سال جاری هم درخواست ها به ثبت رسیده اما هنوز پرداختی انجام نگرفته است.

پرداخت خسارت نوسان برق به کجا رسید؟

به گزارش خبرنگاران، متاسفانه تابستان سال جاری قطعی های برق برای بسیاری از خانوار ها و صاحبان کسب و کار و مشاغل خسارات سنگینی را به بار آورد تا جایی که تعداد زیادی از لوازم خانگی و بعلاوه بسیاری از دستگاه های شهرک های صنعتی سوخت که همین امر موجب نارضایتی بسیاری از مشترکان شد.

قیمت لوازم خانگی در یک سال گذشته به شدت افزایش پیدا نموده و در نتیجه شرکت بیمه ای باید خسارت سنگینی را بابت خراب شدن وسایل برقی پرداخت کند. این در حالی است که حق بیمه ای که از مشترکان دریافت می گردد، هیچ تغییری ننموده است. به همین علت شرکت های بیمه ای مدعی هستند که شرکت در مناقصه وزارت نیرو برای آن ها توجیه و صرفه مالی ندارد.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت و گو با خبرنگاران توضیح داد: پرداخت خسارت به مشترکان در صورتی که ناشی از نوسان های برق و نظیر آن باشد، انجام می گیرد.

او ادامه داد: مشترکان می توانند با مراجعه به آدرس و وب سایت بیمه توانیر یا سامانه برق من، شناسه قبض خود و قطعه آسیب دیده را اعلام نمایند. بیمه پس از آنالیز و تایید خسارت ناشی از نوسان، نسبت به پرداخت خسارت اقدام خواهد نمود.

سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه در سال گذشته بیش از 65 میلیارد تومان هزینه خسارت پرداخت شده است، توضیح داد: بنابر اعتبار هایی که داریم و به محض اعلام به وسیله مشترک و تایید کارشناس بیمه، آمادگی پرداخت وجود دارد.

سخنگوی صنعت برق کشور اضافه نمود: مشترکان زیان دیده می توانند با رجوع به سامانه بیمه و بارگذاری مستندات پرونده خسارت شامل مدارک عمومی (تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک (مصرف نماینده) یا تصویر صورت حساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت ملی مشترک (مصرف نماینده)، تصویر اجاره نامه یا سند مالکیت محل خسارت) و تصویر یا فاکتور مربوط به خسارت وارده به تجهیزات (به استثنای مشترکان تجاری)، نسبت به دریافت خسارت آتش سوزی، خسارت ناشی از انفجار، خسارت هزینه پزشکی، خسارت نقص عضو و حادثه منجر به فوت اقدام نمایند.

گفتنی است، در سامانه خسارت مشترکان برق، پنج مرحله ورود اطلاعات، دریافت کد رهگیری، آنالیز اولیه مدارک در سامانه به وسیله بیمه، اعلام نتیجه به مشترک، تایید دریافت خسارت و واریز مبلغ خسارت برای مشترکان زیان دیده در نظر گرفته شده است.

گفتنی است این خسارات باید به وسیله بیمه ها تخمین زده و پرداخت گردد، اما برای توانیر هنوز شرکت بیمه ای اعلام آمادگی ننموده است تا بتواند خسارات بیمه این آسیب دیدگی ها را پرداخت کند.

در مورد نوسانات برق یکی از مشترکان خسارت دیده به خبرنگاران گفت: اواسط تابستان سال جاری روزی چند بار برق منزل ما قطع می شد در بعضی از روز ها از 2 ساعت به 3 الی 4 ساعت هم می رسید که متاسفانه ماشین ظرفشویی ما در این حین دچار خسارت شد.

یکی دیگر از مشترکان هم بیان نمود: برق سر برنامه زمانبندی اعلام شده، قطع نمی شد که همین امر موجب شد دستگاه آیفون منزل ما دچار آسیب دیدگی گردد و حتی ما در سایت توانیر هم برای خسارت ثبت نام کردیم، اما متاسفانه هنوز تا امروز خبری نشده است.

این در حالی است که ماهانه وزارت نیرو (به وسیله شرکت توانیر) مبلغی را به عنوان حق بیمه دریافت می نماید، ولی از این مبلغ چیزی را به مشترکانی که وسایلشان براثر نوسانات برق آسیب دیده پرداخت ننموده است به طوری که این رقم در سال یک عدد نجومی خواهد شد که فقط از جیب مشترکان خارج و به جیب وزارت نیرو وارد می گردد.

در حال حاضر چندین مرتبه مناقضه برای پرداخت خسارت با شرکت های بیمه گذار صورت گرفته است، ولی متاسفانه به پایان نرسیده است. تا سال گذشته بیش از 65 میلیارد تومان خسارت نوسانات برق پرداخت شده و سال جاری هم تمامی درخواست ها به ثبت رسیده است و مورد آنالیز قرار گرفته اند.

مشترکان خانگی شهری 100 تومان به ازای هر ماه و مشترکان تجاری شهری 1000 تومان به ازای هر ماه پرداخت می نمایند و این مبلغ برای مشترکان روستایی نصف می گردد.

اما پس از پیگیری های خبرنگاران از توانیر عبدالامیر یاقوتی مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در مورد آخرین شرایط بیمه نوسانات برق مشترکان گفت: تا به امروز چندین جلسه برای معین شدن تکلیف شرکت بیمه پیمانکار به منظور پرداخت خسارت به مشترکان خسارت دیده ناشی از نوسانات و قطعی های برق برگزار شده است.

او ادامه داد: طبق جلسات گذاشته شده قرار داد با شرکت بیمه گذار برای پرداخت نوسانات برقی سال 1400 منعقد شده است.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در پاسخ به این سوال که بیمه نوسانات برق چه زمانی پرداخت می گردد؟ بیان نمود: در حال حاضر اطلاعات دقیقی ندارم، ولی به زودی اعلام و پرداخت ها از سرگرفته می گردد.

به گفته یاقوتی اولویت پرداخت خسارات نوسانات برق سال 1400 بر اساس اولویت ثبت است.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در پاسخ به این سوال که تکلیف بیمه ای که هر ماه از قبوض مشترکان کسر می گردد توضیح داد: اطلاعی ندارم، ولی تا یک یا دوهفته آینده تکلیف توانیر با شرکت های بیمه گذار در مورد بیمه نوسانات برق معین خواهد شد.

در ادامه ابوذر صالحی مدیر کل امور بین الملل توانیر در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: قرار است است بیمه نوسانات برق اوایل آذر ماه سال جاری به مشترکان پرداخت گردد.

او در ادامه از پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی در مورد نام شرکت بیمه گذار و مبلغ عقد قرار داد نوسانات برق، امتناع کرد.

این در حالی است که در پیگیری خبرنگاران از بیمه مرکزی اعلام شد تا به امروز در زمینه انعقاد قرارداد شرکت های بیمه با وزارت نیرو اطلاع رسانی نشده است و شرکت های بیمه در رابطه با مقدار دریافتی های وزارت نیرو به عنوان حق بیمه در جریان نیستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 836

به "پرداخت خسارت نوسان برق به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت خسارت نوسان برق به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید