پورجا؛ مردی که 14 قله مرتفع دنیا را در 7 ماه فتح کرد

به گزارش آیان کتاب، وقتی نیمسدای پورجا، کوهنورد نپالی گفت می تواند به 14 قله مرتفع دنیا در کمتر از هفت ماه صعود کند، کمتر کسی حرفش را باور کرد؛ ولی او برای ثابت کردن حرفش نام این چالش را پروژه ممکن گذاشت و بعد هم آن را انجام داد.

پورجا؛ مردی که 14 قله مرتفع دنیا را در 7 ماه فتح کرد

در فیلمی که تازه پخش شده، این سرباز 38 ساله سابق هنگ سلطنتی تفنگ داران گورخا و نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا، داستانی را تعریف می نماید که گرچه غیرممکن نیست، اما بدون شک، باورنکردنی به نظر می رسد.

پورجا به ما می گوید: هیچ چیز غیرممکن نیست، بهانه ای برای انجام ندادن کار وجود ندارد. .

اما بیاید به آغاز ماجرا برگردیم و ببینم این چالش به چه چیز هایی احتیاج داشت؟

اگر بخواهیم خیلی ساده بگوئیم، پورجا باید 14 قله بلند دنیا را که بالای 8000 متر ارتفاع دارند، فتح می کرد؛ ارتفاعاتی که در آن فشار اکسیژن برای حفظ حیات انسانی در بازه زمانی طولانی کافی نیست و کوهنوردان آن را منطقه مرگ می نامند.

اولین کسی که این رکورد را بدست آورد رینولد مسنر بود که قله نخست را در سال 1970 و چهاردهمی را در 1986 فتح کرد.

قبل از رکورد پورجا و تیمش که در سال 2019 بدست آمد، کمترین زمان برای فتح این چهارده قله کمی کوتاه تر از هشت سال بود.

خب چرا او چنین چالش سترگی را پیش روی خودش گذاشت؟

شاید به این علت (همان طور که او بار ها در فیلم هم تکرار می نماید) که او احساس می نماید اغلب از بالا به کوهنوردان نپالی نگاه می گردد. او در فیلم می گوید: چیزی که من بیشتر وقت ها می شنوم این است که: شرپای من بهم یاری کرد، این حرف اشتباه است به این علت که آن ها نام دارند.

و البته پورجا که کوهنوردی حرفه ای را از سال 2019 آغاز نموده برای رسیدن به رکورد حیرت انگیزش یاری تیمی از هم وطنانش را در اختیار داشت که نقشی پررنگ در اضافه شدن برگی دیگر به زندگی پرافتخار او داشتند.

پورجا 16 سال را در ارتش گذراند، او 10 سال عضو هنگ سلطنتی تفنگ داران گورخا (از واحد های پیاده نظام ارتش بریتانیا متشکل از سربازان نپالی) بود و سپس به نیروی های ویژه بریتانیا ملحق شد.

پورجا می گوید: من از نظر آمادگی بدنی جزو یک درصد اول دنیا هستم. پیوستن به نیرو های ویژه بریتانیا شوخی نیست. شما باید در سطح دریا، حسابی روی فرم باشید. فکر شما هم باید در سطح دریا به میزان ده نفر کار کند؛ بنابراین من توانستم که این قابلیت ها را منتقل کنم.

هنگام خدمت در نیرو های ویژه بود که پورجا به کوهنوردی علاقه پیدا کرد و توانست رکورددار صعود به سه قله اورست، لهوتسه و ماکالو در کمتر از پنج روز گردد.

او در کمال خونسردی می گوید فکر می کرد بتواند این 14 قله را در زمان کمتری فتح کند: می دانستم که قادرم این پروژه را در کمتر از چهار ماه تمام کنم. اما از طرف دیگر هم حدس می زدم که ممکن است مسائلی در هنگام کار بروز کند و برای همین مجبور شدم سه ماه دیگر برای این ها کنار بگذارم.

این مسائل شامل گرفتن مجوز برای صعود به قله ها نیزمی گردد؛ برای مثال چین هنوز تقاضای او برای صعود به شیشاپانگما را تایید ننموده است.

یکی دیگر از این مسائل فراهم کردن بودجه صعود بود؛ اما علاوه بر اینها، کوشش برای اقناع خانواده خودش بود که این پروژه، ایده خوبی است.

پورجا عضوی از خانواده ای فقیر است و به عنوان یک سرباز او نقش اصلی را در تامین بودجه خانواده داشت.

بدون داشتن پشتوانه اقتصادی، تصمیم برای تبدیل شدن به یک کوهنورد حرفه ای، تصمیمی بزرگ بود.

برادر پورجا از این تصمیم او حسابی دلخور شد و سه ماه با او قهر بود و آن طور که در فیلم نشان داده می گردد، مادرش هم از نظر سلامتی شرایط خوبی نداشت.

فقط همسرش، سوچی پشتیبان او بود یا دست کم مخالفتی نکرد.

پورجا چگونه تمامی این ها را مدیریت کرد؟

او می گوید: چیزی که من به آن ها گفتم این بود: ببینید، این پروژه میتواند الهام بخش خیلی از مردم گردد. از خودگذشتگی یک خانواده در مقایسه با آن خیلی کوچک است.

او بعلاوه می گوید که توانایی او برای اولویت بندی مسائل در لحظات بسیار سخت صعود، راه گشا بوده است.

در یک سانحه، بهمن موجب شد او به 100 متر پایین تر سقوط کند؛ در سانحه ای دیگر، یکی از اعضای تیم میان بازوان پورجا در حال جان دادن بود.

پورجا می گوید: در ارتش، من هرگز یک نفر را پشت سر جا نمی گذاشتم. در کوهستان هم قصد انجام این کار را نداشتم و بنابراین اکسیژن خودمان را به او دادم. .

اما هرگز لحظه ای پیش آمد که او به تسلیم شدن فکر کند؟

پورجا می گوید: بار ها پیش آمد. یک بار دعا می کردم که بهمن بزرگی بیاید و کار من تمام گردد. اما ورای تمام این ها من اعتقاد بزرگ تری داشتم و با خودم می گفتم: تو نماینده نیرو های ویژه و تفنگ داران گورخا هستی. تو گفتی امید کسانی هستی که هیچ امیدی ندارند. تمام این موارد انگیزه بخش به من انرژی می دادند.

پورجا و تیمش البته در میان مرتفع ترین قله های دنیا فرصتی هم برای برپا کردن سور و سات پیدا می کردند.

اما این فیلم قرار است چگونه موجب امیدواری ما گردد؟

او می گوید: مسئله کوه نوردی نیست، موضوع کوشش برای رسیدن به اهداف است. این چیزی است که وقتی می خواهید مرز های محدودیتان را جابجا کنید، به فکر تان می آید. مردم بعدا هم سراغ این فیلم می آیند، درست مثل راکی.

فیلم 14 قله: هیچ چیز غیرممکن نیست در نتفلیکس پخش شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 889

به "پورجا؛ مردی که 14 قله مرتفع دنیا را در 7 ماه فتح کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پورجا؛ مردی که 14 قله مرتفع دنیا را در 7 ماه فتح کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید