کانادا تا سال 2021 لوازم پلاستیکی یکبار مصرف را ممنوع می نماید

به گزارش آیان کتاب، یکی از منابع دولتی در تبادل نظر با CBC گفته که دولت ترودو میخواهد تا استفاده از لوازم پلاستیکی یکبار مصرف را تا سال 2021 ممنوع کند.

کانادا تا سال 2021 لوازم پلاستیکی یکبار مصرف را ممنوع می نماید

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا نوروز هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

انواع نی های پلاستیکی، گوش پاک کن، همزن پلاستیکی، قاشق و چنگال و چوب(پلاستیکی) بادکنکها از جمله موارد اعلام شده در فهرست دولت کانادا هستند که قرار است استفاده از آنها متوقف گردد.

این اقدام یکی از گام های راه چاره کلان مبارزه با مشکل آلودگی پلاستیکی است و انتظار می رود که روز دوشنبه اعلامیه رسمی آن توسط دولت منتشر گردد. به گفته این منبع مطلع، فهرست کالاهای ممنوعه براساس استانداردهای اتحادیه اروپا تنظیم شده است. در فهرست اتحادیه اروپا که در ماه مارس به تصویب رسید استفاده از پلاستیک هایی موسوم به OXo-Degradable ممنوع اعلام شد. این نوع از پلاستیک ها افزودنی هایی دارند که باعث می گردد در اثر مرور زمان شکسته شوند و به ابعاد ریزتری تبدیل گردند ولی برخلاف نامشان هرگز تجزیه نمی شوند، بلکه در محیط برای همواره می مانند و یکی از منابع فراوری آلودگی میکروپلاستیکی در دنیا هستند.

ظرف هایی که انواع فست فودها در آن بسته بندی می شوند و لیوان های یکبارمصرفی که از پلی استایرن ساخته می شوند و محصولاتی مشابه استیروفوم های سفید هستند نیز در میان موارد ممنوع شده جای دارند.

در ژوئن سال گذشته طی اجلاس G7، جاستین ترودو اعلام نمود که کانادا میخواهد پاکسازی اقیانوس ها از زباله های پلاستیکی را رهبری کند. پس از آن کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، آمریکا و اتحادیه اروپا توافقنامه ای امضا کردند تا طبق آن راهی برای مقابله با زباله های پلاستیکی در دریاها پیدا نمایند. همه این کشورها کوشش هایی را برای کاهش مصرف پلاستیک شروع کردند و برای اجرایی شدن آن قوانینی تنظیم نمودند.

همچنین بخوانید جنبش زباله-صفر در سوپرمارکت های مترو در کبک

کیسه های پلاستیکی به همه جا می فرایند

براساس مطالعه ای که نتایج آن به تازگی منتشر شد ه، در سال 2016 تنها 9 درصد از زباله های پلاستیکی کانادا بازیافت شده اند و 87 درصد از این پلاستیک ها سر از خاکچال ها در آورده اند.

سازمان محیط زیست و تغییرات اقلیم کانادا می گوید که کانادایی ها روزانه بیش از 34 میلیون قطعه کیسه پلاستیکی را دور می ریزند. این کیسه ها به مرزهای یک کشور محدود نمی شوند، آنها ممکن است با وزش باد از خاکچال ها به پرواز درآیند، به هر جایی بفرایند، بر روی زمین و در آبها تلنبار شوند و برای تجزیه شدنشان گاهی هزاران سال زمان احتیاج باشد.

واقعیت این است که سرنوشت بسیاری از این کیسه ها به اقیانوس ها ختم می گردد، اتفاقی که اکوسیستم دریایی و حیات وحش را شدیدا از آثار سؤ خود متاثر می نماید. خبری که اخیرا در خصوص نهنگی مرده در سواحل فیلیپین منتشر شد گواهی بر این مدعا بود. در بدن این نهنگ بیش از 40 کیلوگرم پلاستیک وجود داشت.

مشکل عظیم دیگر وجود میکروپلاستیک هاست که نه فقط در منابع آبی بلکه در مواد غذایی نیز وارد شده اند.

علی رغم وجود این مسائل دنیای، صنعت پلاستیک از سال 2012 تا 2017 یکی از بالاترین سرعت های رشد را در میان صنایع دیگر داشته است. ارزش این صنعت در کانادا بالغ بر 35 میلیارد دلار است و 9300 نفر، اغلب در سه استان انتاریو، کبک و آلبرتا، در این صنعت مشغول به کار هستند.

از سوی دیگر صنعت بازیافت کانادا که ارزشی بالغ بر 350 میلیون دلار دارد در انحصار تعداد محدودی از شرکت های بازیافت است و تنها برای حدود 500 نفر اشتغال ایجاد نموده است.

بر اساس گزارشات سازمان محیط زیست و تغییرات اقلیم کانادا، استراتژی جدید برای حل معضل پلاستیک قابلیت این را دارد که موقعیت های شغلی جدید ایجاد کند و در عین حال گازهای گلخانه ای را نیز کاهش دهد. رسانه ها در انتظارند تا روز دوشنبه جزئیات این برنامه دولتی و نحوه اجرایی شدن آن اعلام گردد.

کشور کانادا در سطح بین المللی با موضوع زباله درگیر بوده است. اخیرا، این کشور به خاطر زباله های آلوده ای که با عنوان ضایعات بازیافتی به کشور فیلیپین ارسال شده بود شدیدا مورد انتقاد انجمن های مردم نهاد و رئیس جمهور فیلیپین نهاده شد.

همچنین بخوانید اعلام جنگ فیلیپین علیه کانادا

دعوا تا آنجا بالا گرفت که پس از اعلام جنگ فیلیپین بر علیه کانادا، دولت فدرال مجبور شد 1/14 میلیون دلار برای بازگرداندن این زباله ها هزینه کند.

پیش از این تعدادی از شهرداری ها در مناطق مختلف کانادا حرکت های محلی برای کاهش میزان زباله های پلاستیکی خود شروع نموده اند. برای مثال در مناطقی از بریتیش کلمبیا استفاده از نی های پلاستیکی ممنوع شده است. در جزیره فوگو کیسه های پلاستیکی با کیسه های پایدار جایگزین شده اند و در مونترال استفاده از کیسه های پلاستیکی در حال ممنوع شدن است. همچنین در منطقه سن ژان در سال 2017 تعهد شده که قوانین ممنوعیت استفاده از کیسه های پلاستیکی اجرایی گردد.

اما کارشناسان محیط زیست می گویند که برای آنکه گامی اثرگذار در این راستا برداشته گردد باید یک استراتژی مداوم ملی طرح ریزی گردد. حالا نخست وزیر و وزیر محیط زیست خود را آماده می نمایند تا در دو ناحیه مختلف از کشور کانادا سرفصل های استراتژی جدید در خصوص پلاستیک را به اطلاع عموم برسانند.

پلاستیک ظروف یکبار مصرف میکروپلاستیک

منبع: مداد
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 151

به "کانادا تا سال 2021 لوازم پلاستیکی یکبار مصرف را ممنوع می نماید" امتیاز دهید

1 کاربر به "کانادا تا سال 2021 لوازم پلاستیکی یکبار مصرف را ممنوع می نماید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کانادا تا سال 2021 لوازم پلاستیکی یکبار مصرف را ممنوع می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید