کرم آسکاریس چه نوع انگلی است؟

به گزارش آیان کتاب، کرم آسکاریس نوعی کرم لوله ای و البته انگلی است که در روده انسان و خوک یافت می گردد. وجود این کرم ها در روده ممکن است عوارض متعددی به همراه داشته باشد که مهمترین آن ها سوء تغذیه است.

کرم آسکاریس چه نوع انگلی است؟

خبرنگاران | سرویس علوم - کرم های لوله ای بیشترا در روده انسان و خوک ها زندگی می نمایند. در آب و خاک نیز می توان کرم لوله ای یافت البته که بیشتر آن ها در آب بدن گیاهان و جانوران یا بافت های آن ها یافت می گردند. یکی از انواع کرم روده، کرم انگل آسکاریس است که در ادامه بیشتر با این موجود آشنا می شوید.

ساختار بدن کرم های آسکاریس

قطر کرم آسکاریس ماده تقریبا شش و نیم میلی متر است، و حدود بیست الی چهل سانتی متر طول دارند. پوست آن ها از کوتیکول صاف تشکیل شده است. کرم های آسکاریس نر که از نوع ماده خود کوچکتر اند، بین پنج تا پانزده سانتی متر طول دارند. رنگ پوست کرم آسکاریس بین زرد تا میخکی است و دو انتهای این کرم باریک و نازک می شوند. این نوع کرم ها دارای چهار خط ممتد سفید در طول بدنشان هستند، به صورتی که خط های کوچک نیز عمود بر این خط ها مشاهده می شوند.

1. لوله گوارش

لوله گوراش کرم های آسکاریس مستقیم است و در طول بدن این انگل کشیده می شود. لوله گوارشی آسکاریس چهار قسمت دارد:

  • دهان
  • یک حفره دهانی
  • مری که سیزده میلی متر طول داشته و وظیفه کشیدن غذا را بر عهده دارد.
  • روده غیر عضلانی باریک و دراز که غذا را در جهت روده جذب می شود.
  • روده راست کوتاه که کار تخلیه مواد زائد را از مخرج انجام می دهد.

2. دستگاه فراوری مثل

لوله ای که انتهای آن مسدود است و قطر آن هر چه رو به داخل رفته، افزایش پیدا می نماید، مجرای فراوری مثل نام دارد. در جنس نر ، دستگاه فراوری مثل شامل بیضه، مجرای ناقل اسپرمی، کیسه اسپرمی، مجرای انزالی و کیسه محتوی دو سیخک تناسلی است. دستگاه فراوری مثل ماده شامل 2 تخمدان، یک اویدکت یا لوله تخمی و یک رحم است. کرم های نر و ماده آسکاریس داخل روده مهمان جفت گیری می نمایند. هر ماده در لحظه حاوی حدود بیست و هفت میلیون تخم است که روزانه حدود دویست هزار از تخم ها را دفع می نماید. این تخم ها در روده حیوانی که در آن زیست می نمایند ریخته و همراه با دفع مدفوع، خارج می شوند.

3. سایر دستگاه ها

کرم آسکاریس فاقد دستگاه گردش خون است. در قسمت داخلی هر خط جانبی که در کرم وجود دارد، یک مجرای دفعی نیز قرار گرفته است. در اطراف مری کرم آسکاریس یک حلقه عصبی وجود دارد که در ادامه به دوازده عصب تجزیه می شود.

کرم آسکاریس در روده

این کرم در روده میزبان خود زندگی می نماید و از موادی که از روده عبور می نماید تغذیه می نماید. این مواد توسط مری این کرم مکیده شده و پس از گذشتن از لوله گوارش به وسیله روده در بدن کرم پخش می شود.

تخم کرم آسکاریس در شرایط سخت مثل سرما دوام آورده و پس از اینکه توسط یک جانور در حین خوردن غذا وارد بدن شود، در معده از تخم بیرون می آیند. این کرم ها که تازه از تخم بیرون آمده اند، به سیاهرگ یا عروق لنفی دیواره لوله گوارش نفوذ می نمایند. پس از نفوذ در سیاهرگ ها یا عروق لفنی به سمت قلب، کبد یا مویرگ های ریه جا به جا می شوند و در حین این عمل اندازه آن ها عظیم می شود. اگر چند روز از این قضیه بگذرد، این کرم ها به وسیله راه های هوایی و پس از رسیدن به نای به وسیله مری دوباره وارد معده و سپس روده می شود. این کرم وقتی دوباره به روده برسد کاملا یک کرم کامل شده و آغاز به تخم گذاری در روده می نماید. این تخم ها نیز همین جهت تکامل را می گذرانند تا بالغ شده و بدن میزبان پر از آسکاریس شود.

میزبان کرم آسکاریس

انسان و خوک اصلی تریم میزبان های کرم آسکاریس هستند. این کرم ها که در بدن خوک ها و انسان ها وجود دارند، از نظر ساختمانی بسیار شبیه به یکدیگرند، ولی از نظر بیولوژیکی متفاوت هستند. یعنی تخم های آلوده نماینده روده انسان در خوک ها رشد ننموده و برعکس تخم های کرمی که روده خوک را آلوده می نمایند، در روده انسان رشد نخواهند کرد.

روش گسترش و انتقال

تخم های کرم آسکاریس ممکن است توسط آب، خاک و غذای آلوده از موجودی به موجود دیگر منتقل شوند. در انسان تخم های این انگل تنها می توانید به وسیله دست به دهان به درون بدن راه پیدا نمایند. خوردن سبزی های نشسته، دست زدن به خاک، استنشاق گرد و غبار موجود در هوا و... شایع ترین راه های گسترش این انگل است. نوع خاصی از این انگل در گربه ها و سگ ها یافت می شود. متخصصان توصیه می نمایند که حین نگهداری از حیوانات خانگی اهمیت زیادی به نظافت و بهداشت گربه ها و سگ ها بدهید. اگر آسکاریس موجود در بدن گربه ها وارد بدن انسان شود، به مرور زمان باعث کور شدن و از دست دادن بینایی خواهد شد.

علائم ورود و فعالیت آسکاریس در بدن

به وجود آمدن اختلال در عملکرد دستگاه گوارش مهمترین علامت ابتلا به کرم انگل آسکاریس است. بروز این علائم به معنای فعالیت یک کرم بالغ در بدن خواهد بود:

  • احساس درد در ناحی شکم
  • پر آب بودن دهان
  • استفراغ و اسهال
  • پرخوری + لاغری
  • کاهش رشد (به خصوص در بچه ها)
  • بیدار شدن حین خواب

نکته مهم: اگر این کرم وارد دستگاه تنفسی مانند شش و ریه شود، علائمی مانند تب، سرفه شدید و خس خس مشاهده خواهد شد.

روش های درمان چیست؟ استفاده از داروهای ضد انگل و ضد کرم، شستن مقعد با آب و صابون به صورت روزانه و خوردن نوشیدنی های مفید مانند آب هویج رایج ترین روش های درمان آسکاریس است. البته توصیه می کنیم قبل از هر کاری به پزشک متخصص مراجعه کنید. بعضی اوقات عمل جراحی روده و خارج کردن کرم ها ضرورت پیدا می نماید.

اصلی ترین راه های پیشگیری

  • شست و شوی کامل دست ها قبل از خوردن غذا
  • هیچ گاه دست های آلوده خود را (به خصوص پس از تماس با خاک) وارد نکنید!
  • میوه ها و سبزیجات را کامل و دقیق بشویید، از لکه های گل و خاک روی آن ها غافل نشوید.
  • همواره از یک سرویس بهداشتی مطمئن و پاکیزه بهره ببرید.
  • پس از اتمام بازی بچه ها در محیط های باز، حتما دست و صورت آن ها را بشویید.
  • از ماندن در مکان هایی که احتمال وجود مدفوع حیوانات یا انسان وجود دارد، پرهیز کنید.

ابتلا به انگل آسکاریس در بچه ها نسبت به عظیمسالان شایع تر است. آیا فردی را می شناسید که به این انگل مبتلا باشد؟ این فرد از چه روشی برای درمان کرم روده استفاده نموده است؟ نظرات و دیدگاه های خود را در انتهای این مطلب در قسمت ارسال نظر با ما و سایر مخاطبان خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 436

به "کرم آسکاریس چه نوع انگلی است؟" امتیاز دهید

9 کاربر به "کرم آسکاریس چه نوع انگلی است؟" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرم آسکاریس چه نوع انگلی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید