تور سریلانکا: طرز تهیه کوتو روتی؛ محبوب ترین غذای سریلانکا

به گزارش آیان کتاب، در مجموعه غذای ملل، با دستور پخت یکی از غذاهای دنیا به آن کشور سفر می کنیم. امروز با طرز تهیه غذای لذیذ کوتو روتی به سریلانکا در جنوب قاره آسیا سفر خواهیم کرد.

تور سریلانکا: طرز تهیه کوتو روتی؛ محبوب ترین غذای سریلانکا

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا سریلانکا دیدن کنید.

هوس یک غذای نو و بین المللی به سرتان زده است؟ از غذاهای همیشگی خسته شده اید؟ نگران نباشید، به آشپزخانه بروید و وسایل خود را آماده کنید. آشپزی یکی از برترین و انرژی بخش ترین فعالیت هایی است که می توان در فضای امن خانه انجام داد. آشپز درون خود را بیدار کنید و غذایی متفاوت و لذیذ برای خود و اعضای خانواده بپزید تا روزی مملو از هیجان و عطر و طعم سفر به یکی از نقاط جهان را رقم بزنید.

خبرنگارانقصد دارد هر روز با انتشار یک دستور پخت از جهان متنوع غذاهای بین المللی، شما را راهی سفری به سراسر قاره ها کند. امروز قرار است به کشور زیبای سریلانکا در اقیانوس هند سفر کنیم و غذای خیابانی و پر ادویه کوتو روتی (kothu roti) را بپزیم که غذایی خارق العاده برای طبخ کردن و خوردن است.

کوتو روتی چیست؟

کوتو روتی، یکی از غذاهای ملی سریلانکا است که معمولا با نام اختصاری کوتو شناخته می گردد و خوردن آن، درست به میزان تماشای طبخ آن، لذت بخش و مفرح است.

در واقع، تماشای تبدیل شدن ترکیب گوتامبا روتی (Gothamba roti) یا نان سرخ شده، گوشت، سبزیجات و پودر کاری جافنا (Jaffna) به یک میان وعده تند، آتشین و بسیار لذیذ به دست یک فروشنده محلی خیابانی حرفه ای، یکی از لذت بخش ترین فعالیت های گردشگران در سریلانکا است.

خاستگاه کوتو روتی

کلمه کوتو در زبان تامیلی به معنای خردکردن است و نام آن از چگونگی تهیه این غذا مشتق شده است. کوتو روتی در اصل از قوم تامیل ها در سریلانکا سرچشمه می گیرد. گفته می گردد این غذای محبوب، اولین بار در دهه 1970 در شهر باتیکالوا (Batticaloa) در سریلانکا ابداع شد. جالب است بدانید که کوتو روتی از نظر محبوبیت در سریلانکا، غذایی معادل همبرگر در سایر نقاط جهان به شمار می آید.

مواد لازم

برای 6 نفر

برای کاری بره

  • 1 قاشق غذاخوری روغن پخت و پز
  • 1 عدد پیاز میانه پوست کنده و نگینی خردشده
  • 3 عدد حبه سیر پوست کنده و له شده
  • 1 عدد فلفل سبز تند خردشده
  • 500 گرم تکه های گوشت بره خورشتی
  • 1 قاشق غذاخوری پودر کاری
  • نیم قاشق چای خوری زیره سبز
  • 1 قاشق غذاخوری ادویه گرام ماسالا
  • آب

برای گوتامبا روتی

  • 225 گرم آرد گندم
  • 1 قاشق چای خوری نمک
  • 1 قاشق غذاخوری روغن پخت و پز
  • حدود نیم لیوان یا 125 میلی لیتر آب
  • روغن برای چرب کردن و سرخ کردن

برای کوتو روتی

  • 1 قاشق غذاخوری روغن پخت و پز
  • 1 عدد پیاز میانه پوست کنده و نگینی خردشده
  • نیم قاشق چای خوری دانه خردل
  • نیم قاشق چای خوری زیره سبز
  • یک دسته برگ کاری
  • 1 عدد فلفل سبز تند خردشده
  • 2 عدد تخم مرغ همزده

دستور پخت

1. در ابتدا خورش کاری را آماده کنید. روغن را در یک قابلمه بریزید و گرم کنید. سپس پیاز، سیر و فلفل تند را در آن بریزید و سرخ کنید تا پیازها نرم شوند ولی به رنگ قهوه ای درنیایند. تکه های گوشت بره را اضافه نموده و آن قدر سرخ کنید تا تغییر رنگ دهند و قهوه ای شوند.

ادویه جات را به قابلمه اضافه کنید و به مدت 3 دقیقه دیگر سرخ کنید. داخل قابلمه آن قدر آب بریزید تا تکه های گوشت کاملا با آب پوشانده شوند. سپس به مدت حداقل یک ساعت، گوشت را بپزید تا ترد و نرم گردد.

2. برای درست کردن خمیر روتی، تمام ترکیبات لازم به غیر از روغن اضافی را مخلوط کنید و آن قدر ورز دهید تا گوشه های خمیر از کاسه جدا شوند. خمیر را برگردانید و باز هم ورز دهید تا خمیری صاف و یکدست به دست بیاید. اگر لازم بود، به آن آب و آرد اضافه کنید تا خمیر شما حالت چسبندگی نداشته باشد. روی آن را بپوشانید و به مدت نیم ساعت خمیر را کنار بگذارید.

3. خمیر را به 6 قسمت مساوی تقسیم کنید، سپس هر یک از آن ها را با استفاده از یک وردنه پهن کنید تا ضخامت آن ها به حدود 2 تا 3 میلی متر برسد. یکی از آن ها را بردارید. سپس یک سوم پایینی دایره را با برس روغن بزنید و به طرف مرکز دایره تا بزنید. بعد با یک سوم بالایی دایره هم همین کار را بکنید. سپس یک سوم چپ و بعد یک سوم راست را هم روغن زده و تا کنید تا در نهایت خمیر شما به شکل یک مربع در بیاید. این کار را برای هر روتی تکرار کنید. در نظر داشته باشید که این، تنها یکی از روش های تاکردن روتی است.

4. روغن را در یک ماهیتابه گرم کنید و هر یک از روتی ها را تا زمانی که سطح رویی آن ها پف کند، سرخ کنید. سپس آن ها را برگردانید و این کار را تکرار کنید. بقیه روتی ها را به همین ترتیب بپزید.

5. برای طبخ کوتو روتی، روغن را در یک ماهیتابه گرم کنید. سپس پیاز، دانه های خردل، زیره سبز، فلفل تند و برگ های کاری را برای چند دقیقه سرخ کنید. ترکیب مواد را در یک گوشه ماهیتابه جمع کنید و تخم مر غ ها را در نیمه دیگر ماهیتابه بریزید و بپزید.

6. نان های روتی را رشته رشته کنید و به ماهیتابه اضافه کنید. سپس کاری بره را اضافه کنید و آن را هم بزنید و سرخ کنید. غذا را بالافاصله سرو کنید.

نکته مهم

روتی و خورش کاری را می توان از یک روز جلوتر آماده کرد تا سرو این غذا آسان تر گردد. دقت داشته باشید که خورش کاری شما باید به حد کافی آب داشته باشد تا نان های روتی کاملا خیس شوند.

ویدیو

دانلود ویدیو 720p | 360p

سفر به سریلانکا با طعم کوتو روتی

برترین سرگرمی در خیابان های سریلانکا، تماشای فروشندگان غذای خیابانی در حال درست کردن کوتو روتی است. بوی مطبوع برخاسته از خورش کاری و روتی های در حال جلز و ولز بر یک اجاق داغ را در کنار ترکیب وسوسه کننده نان های روتی با آب گوشت پر از ادویه تصور کنید تا دلتان حسابی آب بیفتد.

چه چیزی می تواند وسوسه کننده تر و مجذوب کننده تر از ترکیب نان، کاری، تخم مرغ و سبزیجات طعم دارشده با فلفل های تند چیلی و پودر کاری محلی پرملات باشد؟ کوتو روتی با رنگ زرد طلایی و عطر و طعم باشکوه و لذیذ، یک غذای مخصوص ضیافت است. کوتو روتی، یکی از غذاهای ملی سریلانکا و یکی از محبوب ترین اسنک های مخصوص نیمه شب است.

اگر تا به امروز هریک از غذاهای بین المللی ارائه شده در مجموعه 50 غذای خوشمزه جهان را طبخ نموده اید، نظرات خود را بنویسید یا از غذاهای خود عکس بگیرید و با تگ کردن خبرنگاران در اینستاگرام ([email protected])، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو / lonelyplanet
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 894

به "تور سریلانکا: طرز تهیه کوتو روتی؛ محبوب ترین غذای سریلانکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور سریلانکا: طرز تهیه کوتو روتی؛ محبوب ترین غذای سریلانکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید