کشف یک سایت فسیل با تراکم بالا در شرق تهران (طراحی سایت)

به گزارش آیان کتاب، ایلنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، کشف یک سایت فسیل با تراکم بالا در شرق تهران صورت پذیرفت.

کشف یک سایت فسیل با تراکم بالا در شرق تهران (طراحی سایت)

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی سایت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا توسعه وبسایت های حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

قاسم رحیمی (باستان شناس) با اعلام خبر کشف یک سایت فسیل در شرق تهران گفت: در آنالیز هایی که از سایت های باستانی داشتیم، این محوطه را شناسایی نموده بودیم و چندی پیش به صورت برنامه ریزی شده برای انجام تحقیقات بیشتر به این محوطه رفتیم.

او با اشاره به آنکه این سایت فسیل را در زمان بازدیدهای میدانی از شرق تهران شناسایی و سپس با آنالیز های اجرا شده به صحت آن پی برده اند، گفت: این کار با همکاری بهزاد حسینی سربیشه از باستان شناسان انجام گرفت. با توجه به آنکه در سالهای گذشته همکاران باستان شناس پیروز شده بودند در شهرستان های مجاور تهران همچون دماوند و فیروزکوه و پردیس، سایت فسیل های مشابهی را بدست آورند، پیروز شدیم در این محوطه که به تهران نزدیک است نیز آثار فسیل را بدست آوریم. اکنون در حال اجرا مطالعات بر روی این یافته ها هستیم.

رحیمی با اشاره به آنکه درحال حاضر درحال آماده سازی و جمع آوری مستندات پهنه ها و سایت فسیل های شرق تهران هستند، یادآور شد: این محوطه یک محدوده وسیع در حدود 500 متر دارای لایه زمین شناسی بسیار خوب است که در آن شاهد فراوانی فسیل های موجودات دریایی (صدف گونه ها و آمونیت ها) هستیم. پراکنش فسیل ها در این محوطه بسیار زیاد است چنانکه میتوان گفت در یک سانتیمتر صدها فسیل وجود دارد.

این باستان شناس در پاسخ به این سئوال که آیا آزمایش های لازم بر روی این فسیل ها اجرا شده گفت: اکنون در مرحله آزمایش قرار داریم از این روست که می گوییم اخبار تکمیلی بعد از انجام آزمایش ها اعلام خواهد شد.

البته کوروش روستایی (رئیس پژوهشکده باستان شناسی) با اظهار بی اطلاعی از کشف این سایت فسیل گفت: با توجه به آنکه تحقیق و پژوهش درخصوص فسیل های چند میلیون ساله حیوانی یا گیاهی در زمره فعالیت های وزارت میراث و پژوهشکده باستان شناسی جای نمیگیرد، از این رو در جریان کشف چنین سایت فسیلی نیستم. این امر در زمره فعالیت سازمان زمین شناسی و محیط زیست خواهد بود.

او ادامه داد: حتی چند سال پیش طی انجام فعالیت عمرانی در جاده لرستان-الشتر با یک مجموعه استخوانی بسیار غنی روبرو شده بودند که بعد از بازدید متوجه شدیم با افق استخوانی حیوانی روبرو هستیم و حتی نشانه هایی از حضور ببر دندان خنجری را مشاهده کردیم و با بقایایی از موجودی روبرو شدیم که 6 میلیون سال پیش زندگی میکرد. ما عملا زمانی به این سایت ها ورد می کنیم که به انسان مربوط باشد یا انسان در آن دخیل باشد. اگر فسیل خاص دیگری باشد، متولی آن سازمان زمین شناسی و… خواهد بود.

او بعلاوه از کشف سایت فسیل ها در شهرهای همجوار شرق تهران نیز اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: احتمالا به همان علت که کشف این سایت فسیل ها ارتباط انسانی ندارند و به حوزه باستان شناسی ارتباطی پیدا نمی کند، در جریان آن نیستم.

منبع: همگردی
انتشار: 22 شهریور 1401 بروزرسانی: 22 شهریور 1401 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 1078

به "کشف یک سایت فسیل با تراکم بالا در شرق تهران (طراحی سایت)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک سایت فسیل با تراکم بالا در شرق تهران (طراحی سایت)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید