یک دامدار درگزی در روبرو ناگهانی با پلنگ دچار آسیب شد

به گزارش آیان کتاب، رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز گفت: یک دامدار اهل روستای خادمانلو که در حال راهنمایی گوسفندان بر روی آبشخور بود که مورد حمله یک قلاده پلنگ نهاده شد.

یک دامدار درگزی در روبرو ناگهانی با پلنگ دچار آسیب شد

مدثر تیموری رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز در تشریح این خبر گفت: یک نفر از اهالی روستای خادمانلو که در مراتع منطقه حفاظت شده الله اکبر در حال چراندن گوسفندان خود بوده است، پس از راهنمایی دام ها برای آبخوری، چوپان به صورت ناگهانی با پلنگ روبرو شده و در یک لحظه مورد حمله پلنگ قرار گرفته و دچار آسیب شده است.

او اضافه کرد: پس از وصول خبر حمله پلنگ، بلافاصله اکیپی از مأمورین پارک ملی تندوره در محل حاضر شده و ضمن دلجویی از فرد آسیب دیده و خانواده ایشان اقدامات لازم برای درمان ایشان را انجام دادند.

تیموری با اشاره به دستور مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مبنی بر اقدام سریع و لازم جهت مداوا و بعلاوه جبران خسارت فرد آسیب دیده اعلام کرد: از همان لحظات ابتدایی رئیس اداره حفاظت محیط زیست قوچان در بیمارستان این شهرستان بر بالین مصدوم حضور یافته و پیگیری های لازم برای مداوای ایشان انجام و همزمان پرونده جبران خسارت برای نامبرده در واحد درگز تشکیل و به جریان افتاده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز ادامه داد: خوشبختانه فرد مصدوم با تکمیل فرایند درمانی خود پس از اطمینان از شرایط جسمانی پایدار، از بیمارستان مرخص شده است.

او توضیح داد: منطقه مورد اشاره معروف به آذر نوشاد بوده که بخشی از منطقه حفاظت شده الله اکبر است و با توجه به همجواری آن با پارک ملی تندوره و وجود پلنگ در این پارک، دامداران باید با مراقبت بیشتری دام خود را راهنمایی کرده و الزامات را رعایت نمایند.

پلنگ حیوان مغروری است

تیموری در مورد رفتارشناسی گونه پلنگ ایرانی تاکید نمود: مشاهده پلنگ در طبیعت خیلی به ندرت رخ می دهد. این جانور مرموز و مخفی کار اجازه مشاهده شدن را به کمتر کسی می دهد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز اظهار کرد: رفتار پلنگ در روبروه با انسان نیز بی مثال است. درحالیکه تقریبا تمامی جانوران به محض برخورد با انسان، فرار می نمایند، پلنگ وقار و آرامش خود را کاملا حفظ می کند.

او گفت: بدون آنکه نشانی از اضطراب در خود نشان دهد، خیلی آرام به سمت نزدیکترین پناه که معمولا خط الرأس کوه است می رود. ولی وقتی پشت کوه که رسید و از دید انسان دور شد، به سرعت فرار می کند.

وی اضافه کرد: شاید غرور این جانور پرابهت اجازه نمی دهد به انسان که مهمترین دشمن آن است، پشت کرده و با فرار از خود ضعف نشان دهد.

تیموری اعلام کرد: تمامی مواردی که پلنگ ها به انسان حمله کرده اند، تنها جراحت ها و خراش هایی در دست و پا ها اتفاق افتاده و تفریب هیچگاه جانور به گردن افراد آسیب وارد نکرده، زیرا نمی خواسته آن ها را بکشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز ادامه داد: بیشتر مواقع این جانور به دلایلی، چون گوشه ای گیر افتاده باشد، توله هایش موردتهدید باشند، بر روی لاشه شکار بوده یا کاملا اتفاقی با انسان در فضایی محدود رو در رو شده باشد، بیش از مواقع عادی عصبی شده و امکان حمله از سوی پلنگ برای ترک محل بعید نیست.

اصولا پلنگ به انسان حمله نمی کند بلکه فقط از خود دفاع می کند

او توضیح داد: به جرأت می توان گفت هیچگاه پلنگ به انسان حمله نمی کند، بلکه در روبروه با انسان از خود فقط دفاع می کند که در فکر انسان این اقدام حمله از سوی حیوان برداشت می گردد.

تیموری در سرانجام از شهروندان درخواست نمود با توجه به اینکه شهرستان درگز دارای غنای اکولوژیکی بوده و گونه های منحصر به فردی را در خود جای داده که از جمله آنان پلنگ ایرانی در منطقه ها مختلف شهرستان می باشد و با عنایت به تراکم این گونه در پارک ملی تندوره به بهشت پلنگ های ایرانی معروف است، لذا در صورت حضور در منطقه ها ایمنی زیست محیطی را رعایت کرده و در صورت روبروه با حیات وحش از حرکات و رفتار ایذایی خودداری و مراتب را سریعا به ادارات محیط زیست یا سامانه 1540 اطلاع دهند.

خبرنگاران خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 مهر 1401 بروزرسانی: 1 مهر 1401 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 1083

به "یک دامدار درگزی در روبرو ناگهانی با پلنگ دچار آسیب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک دامدار درگزی در روبرو ناگهانی با پلنگ دچار آسیب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید