اسهال بعد از خوردن گوشت قرمز

به گزارش آیان کتاب، اگر بعد از خوردن گوشت قرمز دچار اسهال شدید، ممکن است نشانگر مسمومیت غذایی یا حساسیت غذایی باشد. مقاله زیر به شما یاری خواهد نمود که بدانید چرا مصرف گوشت قرمز ممکن است بعضی از واکنش های جانبی مانند اسهال و دل درد را ایجاد کند.

اسهال بعد از خوردن گوشت قرمز
هنگامی که گوشت قرمز به درستی پخته نگردد و یا مدت زمانی طولانی در فریزر نگه داشته گردد، احتمال اسهال را تا چندین برابر، افزایش می دهد. به همین خاطر، مردم بعد از مصرف گوشت قرمز در مهمانی های بزرگ، رستوران ها، پیک نیک ها یا کافه تریای مدرسه بیشتر دچار اسهال می شوند، زیرا در این حالت آماده سازی مناسب و صحیح گوشت قرمز انجام نمی گردد و یا گوشت قرمز در شرایط بهداشتی نگهداری نمی گردد.

علل

* مسمومیت غذایی: مصرف گوشت قرمزی که به یک باکتری به نام اشرشیا ایکولای (E. coli) آلوده است، یکی از شایع ترین علل مسمومیت غذایی است. هنگامی که گوشت قرمز می خورید، بدن گلیکولیل نورامینیک اسید (Neu5Gc) را جذب می نماید که یک شکل خاص از مولکول قند است که به وسیله بدن انسان فراوری نمی گردد. باکتری E. coli در حالت فعال، یک ماده سمی به نام سایتوتوکسین زیر جلدی را آزاد می نماید. این گونه سموم تمایل به اتصال به سلول های کلیه یا روده را دارند که در معرض Neu5Gc قرار دارند. و همین امر باعث اسهال می گردد. کسانی که به طور منظم گوشت قرمز مصرف می نمایند، قطعاً بیشتر به این نوع مسمومیت غذایی مبتلا می شوند.

* واکنش آلرژیک: برخی از افراد هر بار که گوشت قرمز می خورند، اسهالی می شوند. در چنین مواردی، این مسئله به مسمومیت غذایی مربوط نیست. این ممکن است در نتیجه یک واکنش آلرژیک به گوشت باشد که در آن سیستم ایمنی بدن، گوشت قرمز را به عنوان یک عامل خارجی یا تهدید نماینده شناسایی می نماید و با فراوری هیستامین، نسبت به آن واکنش نشان می دهد.

* عدم تحمل گوشت قرمز: در برخی موارد، اسهال ممکن است به دلیل عدم تحمل یا حساسیت به این ماده غذایی رخ دهد. این اتفاق زمانی می افتد که بدن مواد مورد احتیاج برای هضم ماده غذایی خاصی را فراوری نمی نماید. بعلاوه، اسهال ممکن است به دلیل ناتوانی بدن در هضم پروتئین های موجود در گوشت قرمز ناشی از فقدان آنزیم باشد.

علائم

اگر به دلیل عفونت باکتریایی، یک التهاب شکمی رخ دهد، این می تواند موجب تورم شکم گردد. علائم مسمومیت غذایی معمولاً در عرض دو تا چهار ساعت پس از خوردن گوشت قرمزِ آلوده ظاهر می شوند. فرد مبتلا ممکن است علائم زیر را تجربه کند.

* اسهال و استفراغ از علائم معینه ای هستند که اگر کنترل نشوند، بدن بیمار ممکن است دچار کم آبی گردد.

* تب، لرز، سردرد و ضعف، برخی از نشانه های کم آبی در اثر این شرایط است.

* شکل شدید عفونت، باعث اسهال خونی می گردد و بیمار ممکن است دچار یک بیماری به نام سندرم اورمیک همولیتیک (HUS) بگردد. این شرایط، یک مشکل جدی است که می تواند بر عملکرد کلیه تأثیر بگذارد و در برخی موارد ممکن است کشنده باشد.

درمان

دکتر تشخیص را با معاینه فیزیکی آغاز می نماید. پزشکان به منظور شناسایی دلیل، نوع مواد غذایی خورده شده در چند روز گذشته را مورد آنالیز قرار می دهند. در صورت لزوم، پزشکان ممکن است مواد غذایی به جای مانده را آنالیز نمایند. به علاوه برخی از آزمایشات پزشکی، نظیر آزمایش خون، آزمایش مدفوع و غیره انجام می گردد.

* عفونت در دستگاه گوارش با آنتی بیوتیک درمان می گردد.

* واکنش آلرژیک با آنتی هیستامین ها و سایر داروهای رفع نماینده آلرژی، کنترل می گردد.

* همراه با داروهایی که به وسیله پزشک ارائه می گردد، بیمار احتیاج به مصرف اندازه زیادی مایعات دارد تا مایعات از دست رفته به دلیل اسهال و استفراغ را جبران کند.

* بچه ها مبتلا به اسهال اغلب نمی توانند مایعات زیادی بخورند. در این حالت، تزریق داخل وریدی مایعات، تجویز می گردد.

* بهتر است از خوردن غذاهای جامد تا زمانی که بیمار از حرکات مکرر روده و دل پیچه رنج می برد، پرهیز گردد.

* شیر و نوشیدنی های کافئین دار نباید مصرف شوند زیرا اسهال را تشدید می نمایند. اگر درمان در زمان مناسب آغاز گردد، بیمار طی چند روز بهبود می یابد.

* کسانی که به گوشت قرمز آلرژی دارند، باید از مصرف آن اجتناب نمایند.

مصرف گوشت قرمز، اگر با تکنیک های مناسب پخته گردد، باعث اسهال نخواهد شد. حداقل دمای لازم برای پخت آن 160 درجه فارنهایت است و این برترین راه برای از بین بردن اثرات مضر باکتری E.coli است. علاوه بر این، گوشت قرمز پخته شده را در ظرفی که در آن گوشت خام نگه داشته شده است قرار ندهید. هر گوشتی را که به صورت خام، بیش از دو روز در یخچال نگهداری شده است، استفاده نکنید.

مجدداً متذکر می شویم که آلرژی به پروتئین موجود در گوشت قرمز وقتی به وجود می آید که سیستم ایمنی، پروتئین گوشت قرمز را با عناصر مخرب اشتباه بگیرد و آن را به عنوان چنین عنصری شناسایی کند. در ادامه نوعی آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین E یا IgE در واکنش به این پروتئین به وجود می آید که به همین پروتئین اختصاص پیدا می نماید. درنتیجه وقتی که فرد دو باره گوشت قرمز می خورد، IgE نسبت به پروتئین آن واکنش نشان می دهد و عناصر شیمیایی خاصی را در این واکنش آزاد می سازد که درنهایت علائم ناشی از واکنش آلرژیک را به وجود می آورند.

علائم آلرژی به پروتئین گوشت قرمز معمولاً با گذشت چند دقیقه تا یک ساعت از مصرف گوشت قرمز یا ماده غذایی حاوی آن نمایان می شوند. کهیر، شایع ترین علامت آلرژی به پروتئین گوشت قرمز است، اما علائم پوستی ناشی از این آلرژی می توانند خفیف تر باشند و به صورت بثورات پوستی در اطراف دهان یا صورت نمایان شوند. علائم این آلرژی در دستگاه گوارش نیز معمولاً شامل حالت هایی مانند تهوع و استفراغ هستند. گوشت قرمز پخته شده را در ظرفی که در آن گوشت خام نگه داشته شده است قرار ندهید. البته در موارد روبروه با واکنش آلرژیک شدید، فرد با تنگی نفس، سرفه و تغییر صدا روبرو می گردد. به گفته متخصصان، افرادی که ساعت ها پس از مصرف گوشت قرمز با علائم آلرژیک روبرو می شوند، معمولاً به کربو هیدرات موجود در گوشت قرمز آلرژی دارند، نه به پروتئین آن.

تشخیص آلرژی به پروتئین گوشت قرمز معمولاً براساس سابقه بالینی فرد یا آنالیز زنجیره حوادثی که منجر به برانگیختگی واکنش آلرژیک شده است، انجام می گیرد.این آلرژی را می توان با آزمایش خون یا تست پوستی رایج تأیید کرد. در آزمایش خون، سطح IgE نسبت به پروتئین گوشت قرمز آنالیز می گردد تا شرایط آنتی بادی های آلرژیک در بدن معین گردد. در تست پوستی رایج هم سطح پوست را می خراشند و اندازه کمی از آلرژن مورد نظر را روی آن قرار می دهند تا واکنش احتمالی را ارزیابی نمایند.

منبع: بیدشا مورجی - بازل

منبع: راسخون
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 795

به "اسهال بعد از خوردن گوشت قرمز" امتیاز دهید

3 کاربر به "اسهال بعد از خوردن گوشت قرمز" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسهال بعد از خوردن گوشت قرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید